Prof. Adam Mariański, doradca podatkowy, prowadzi kancelarię w Łodzi
Rz: Co chciałby pan zmienić w funkcjonowaniu samorzšdu?
Adam Mariański: Nasz zawód powinien odzyskać należytš pozycję wród innych zawodów zaufania publicznego. Bardzo ważna jest promocja roli zaufanego doradcy, który pomaga podejmować właciwe decyzje nie tylko przedsiębiorcom, ale też rodzinom. Wyzwaniem jest przygotowanie do sukcesji biznesu. Jako samorzšd musimy też zabierać głos na temat wszystkich planowanych zmian ustawowych. Powinnimy jako partner Ministerstwa Finansów sami wychodzić z inicjatywš koniecznych zmian legislacyjnych.
Co ważne, coraz większš rolę w doradztwie podatkowym odgrywajš nowoczesne technologie. Powinnimy przygotować księgowoć do cyfryzacji i automatyzacji prowadzenia ksišg. Zadaniem doradców będzie analiza, przewidywanie i doradzanie w prowadzeniu biznesu.
Jak obecne duże zmiany w przepisach podatkowych wpłynš na rynek doradztwa?
Perspektywy rozwoju tego rynku sš bardzo dobre. Chciałbym jednak zaznaczyć, że celem zmian legislacyjnych nie powinno być zapewnienie pracy doradcom, ale stworzenie warunków rozwoju przedsiębiorczoci.
Jakie powinno być stanowisko samorzšdu w sprawie obowišzkowego raportowania schematów podatkowych?
Jestem zdecydowanie przeciw ograniczaniu tajemnicy zawodowej. W żadnym z krajów UE nie ma planu ograniczenia tajemnicy doradców podatkowych. Uważam natomiast, że jako samorzšd powinnimy zaprosić MF do dyskusji o agresywnej optymalizacji podatkowej". Plany MF majš służyć włanie zwalczaniu tego zjawiska, ale nie wiadomo, co należy przez nie rozumieć. Z komunikatów MF płynie wniosek, że obejmuje ono znacznš częć czynnoci doradztwa. Należy więc jednoznacznie okrelić granicę między planowaniem podatkowym a agresywnš optymalizacjš. Rolš doradcy jest bowiem ustalenie właciwej kwoty podatku, tak by podatnik nie zapłacił ani mniej, ani więcej, niż powinien. Nowš praktykš MF jest wydawanie ostrzeżeń przed stosowaniem schematów unikania opodatkowania. Szkoda, że MF na wzór Wielkiej Brytanii nie mówi, które działania nie sš agresywnš optymalizacjš.
Jakie ma pan pomysły na promocję zawodu?
Nie będzie to reklama, która jest rozwišzaniem najdroższym i najmniej skutecznym. Chcemy rozpoczšć promocję zawodu od wspólnych działań na rzecz wypracowania rozwišzań korzystnych dla podatników. Mam na myli opiniowanie i proponowanie zmian legislacyjnych. Będziemy też zapraszać podatników i przedstawicieli organów podatkowych do dyskusji i konferencji dotyczšcych rozwišzywania najistotniejszych problemów.
rozm. Monika Pogroszewska
Zbigniew Maciej Szymik, doradca podatkowy, prowadzi kancelarię w Katowicach
Rz: Co chciałby pan zmienić w funkcjonowaniu samorzšdu?
Zbigniew Maciej Szymik: Trzeba kontynuować rozmowy z Ministerstwem Finansów o zmianie ustawy regulujšcej działalnoć naszego samorzšdu. Chodzi np. o techniczne usprawnienie działalnoci sšdów dyscyplinarnych i rzeczników dyscyplinarnych. Zjazd powinien też zapoczštkować proces konsolidacji oddziałów regionalnych. Dzisiejszy podział według 16 województw być może ma swojš logikę, ale powoduje ogromne dysproporcje w liczebnoci i finansach poszczególnych oddziałów. Konieczna jest też wymiana pokoleniowa. Powinnimy zachęcić młodych, aktywnych i pomysłowych ludzi do działalnoci w strukturach samorzšdu.
Jak obecne spore zmiany w przepisach podatkowych wpłynš na rynek doradztwa?
Znaczšce zmiany w VAT i w podatkach dochodowych oczywicie mogš przysporzyć nam pracy, ale mylę, że na tę sprawę trzeba patrzeć nieco szerzej niż tylko z punktu widzenia przepisów. Chciałbym, aby samorzšd bardziej intensywnie niż dotychczas zajšł się monitorowaniem rynku naszych usług i na podstawie takich obserwacji organizował odpowiednie szkolenia i konferencje. Tak robi na przykład samorzšd doradców w Niemczech. Jestemy wiadkami rewolucji technologicznej w podatkach. Coraz większš rolę odgrywa w nich informatyzacja, a to przełoży się na automatyzację usług księgowych. Na tym rynku w cišgu najbliższych lat nastšpiš największe zmiany. Powinnimy pomóc doradcom przygotować się do nich.
Jakie powinno być stanowisko samorzšdu w sprawie obowišzkowego raportowania schematów podatkowych?
Ten problem dotyczy tajemnicy zawodowej. To tak jak z drzwiami: jeli już je uchylimy, to potem trudno zapanować nad kštem ich otwarcia. Gdyby ustawowo zwolniono nas z tajemnicy dla celów raportowania schematów podatkowych, byłoby to wbicie nam noża w plecy. Większoć klientów odbierze to jednoznacznie: doradcy będš donosić na swoich klientów. Nie pomoże tłumaczenie, że dotyczyłoby to tylko nielicznych sytuacji. Dlatego nasze stanowisko powinno być jednoznaczne: tajemnica powinna zostać utrzymana. Możemy co najwyżej informować klientów o koniecznoci raportowania schematu podatkowego, jeli oczywicie będzie spełniał okrelone kryteria.
W jaki sposób chce pan promować zawód doradcy?
Nie stać nas na spektakularnš kampanię medialnš ze spotami wideo czy lokowaniem doradcy podatkowego jako bohatera popularnych seriali telewizyjnych. Istniejšcy już dzi fundusz promocyjny można mšdrze wykorzystać w inny sposób, na przykład na konferencje dla biznesu. Powinnimy prowadzić także działania wród studentów, m.in. organizujšc konkursy wiedzy podatkowej. Ci młodzi ludzie za kilka lat będš przecież naszymi potencjalnymi klientami, a jeli zaznaczymy się w ich wiadomoci odpowiednio wczenie, to mamy szansę na współpracę w przyszłoci.
rozmawiał Paweł Rochowicz