martyna antosiewicz
Chcesz wygrać atrakcyjne nagrody? Wystarczy, że polubisz nasz fanpage, udostępnisz post konkursowy, oznaczysz swoich znajomych w komentarzu – tak konstruowane są typowe konkursy na Facebooku. „Rozdawajki" to konkursy, w których organizator rozdaje nagrody wśród zgłaszających się uczestników, często nie oczekując nawet rozwiązania zadania konkursowego. Zgłoszenie udziału powoduje, że organizator konkursu, najczęściej właściciel strony, staje się administratorem danych osobowych w myśl przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które weszło w życie w ubiegły piątek. A to nakłada na niego obowiązki określone w art. 24 RODO i przewiduje wysokie sankcje za ich niewypełnienie.
Polub, udostępnij, oznacz
Organizator konkursu przeprowadzanego na Facebooku ma dwa źródła zobowiązań: wynikające z RODO i te wynikające z Regulaminu portalu społecznościowego.
Regulamin Facebooka zabrania wykorzystywania prywatnych osi czasu oraz połączeń ze znajomymi w celach promocyjnych. Niedozwolone jest np. stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji", „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji" czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji". W przypadku zbierania od użytkowników ich danych osobowych administratorzy strony, grupy lub organizatorzy wydarzenia mają obowiązek wyraźnego poinformowania, że to oni (a nie serwis Facebook) gromadzą te dane, i są zobowiązani do opublikowania informacji na temat zbieranych informacji oraz muszą uzyskać zgodę użytkowników na gromadzenie i wykorzystywanie tych danych. Bez względu na sposób uzyskiwania informacji o użytkownikach i treści należących do użytkowników, administrator musi pozyskać odpowiednie zezwolenia na dalsze wykorzystanie tych danych.
Po pierwsze, informacja
Wypełniając obowiązki nałożone przez RODO, administrator danych musi wypełnić względem uczestników konkursu obowiązek informacyjny.