Badania Komisji Europejskiej wskazują na wielki optymizm wśród konsumentów i przedsiębiorców

Sondażowe badania Komisji Europejskiej sugerują, że nastroje nad Wisłą są najlepsze od czterech lat. Inne dane nie do końca te wnioski potwierdzają.

Aktualizacja: 29.04.2016 07:06 Publikacja: 28.04.2016 21:00

Foto: Bloomberg

Obliczany przez KE wskaźnik optymizmu (ESI) polskich konsumentów i przedsiębiorców w kwietniu wzrósł do najwyższego od lutego 2011 r. poziomu 101,4 pkt, w porównaniu z 99,8 pkt w marcu. To była już jego czwarta zwyżka z rzędu.

Tym razem szła ona w parze z poprawą nastrojów w strefie euro, gdzie ESI po trzech miesiącach spadków odnotował wzrost do 103,9 pkt, w porównaniu z 103 pkt w marcu.

Obliczane przez KE dla wszystkich państw UE wskaźniki ESI bazują na ankietach wśród przedsiębiorców i konsumentów. Wyrażają ich ocenę bieżącej sytuacji ekonomicznej oraz oczekiwania na najbliższy rok.

Z danych KE wynika, że w kwietniu szczególnie wyraźnie poprawiły się nastroje polskich konsumentów. Ich wskaźnik znajduje się już najwyżej od sierpnia 2008 r., czyli okresu poprzedzającego eskalację globalnego kryzysu finansowego.

– To nie dziwi, bo koniunktura na rynku pracy jest najlepsza od lat, zatrudnienie i płace rosną, a na to jeszcze nakłada się program Rodzina 500+ uruchomiony w kwietniu – powiedział „Rzeczpospolitej" Piotr Bielski, ekonomista z BZ WBK. William Jackson, ekonomista ds. gospodarek wschodzących w firmie analitycznej Capital Economics, zwraca uwagę, że w ślad za poprawą nastrojów konsumentów rośnie też optymizm wśród przedsiębiorstw z branży usługowej.

– Tym, co może niepokoić, jest natomiast pogorszenie nastrojów w przemyśle – zauważył Piotr Bielski. – Spodziewaliśmy się, że poprawa koniunktury w strefie euro będzie przekładała się na zamówienia w polskim przemyśle, tymczasem tego nie widać ani w ESI, ani w danych ankietowych GUS.

Te ostatnie potwierdzają, że w kwietniu poprawiły się nastroje w sektorze usługowym oraz w handlu, ale w przemyśle przetwórczym pozostały praktycznie niezmienione.

Poprawy nastrojów w polskim biznesie nie potwierdza też indeks optymizmu przedsiębiorców obliczany przez Pracodawców RP.

Wskaźnik oceny bieżącej sytuacji po raz pierwszy od jesieni 2014 r. spadł w kwietniu poniżej 100 pkt (do 99,5 pkt ze 100,6 pkt w marcu), co oznacza, że więcej przedsiębiorstw doświadczyło pogorszenia kondycji niż jej poprawy. Wskaźnik prognoz na najbliższe pół roku obniżył się do 92,8 pkt z 93,2 pkt w marcu.

Obliczany przez KE wskaźnik optymizmu (ESI) polskich konsumentów i przedsiębiorców w kwietniu wzrósł do najwyższego od lutego 2011 r. poziomu 101,4 pkt, w porównaniu z 99,8 pkt w marcu. To była już jego czwarta zwyżka z rzędu.

Tym razem szła ona w parze z poprawą nastrojów w strefie euro, gdzie ESI po trzech miesiącach spadków odnotował wzrost do 103,9 pkt, w porównaniu z 103 pkt w marcu.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Dane gospodarcze
GUS: PKB bez niespodzianek
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Dane gospodarcze
Konsumenci ruszą do sklepów? Coraz wiekszy optymizm
Dane gospodarcze
Inflacja w marcu wyższa, niż sądzono. GUS podał nowe dane. Co drożeje najbardziej?
Dane gospodarcze
Wzrost gospodarczy Chin silniejszy od prognoz. Ale ożywienie pozostaje kruche
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Dane gospodarcze
EBC nadal gotowy do cięcia stóp w czerwcu. „Mamy teraz trend dezinflacyjny”