Dalekie rynki ważne dla firm

Większe zróżnicowanie kierunków eksportu jest konieczne dla utrzymania wysokiego tempa zagranicznej sprzedaży polskich produktów.

Publikacja: 30.01.2017 19:00

Większe zróżnicowanie kierunków eksportu jest konieczne dla utrzymania wysokiego tempa zagranicznej

Większe zróżnicowanie kierunków eksportu jest konieczne dla utrzymania wysokiego tempa zagranicznej sprzedaży polskich produktów.

Foto: Fotorzepa/Adam Woźniak

Rok 2017 ma przynieść poprawę sytuacji w eksporcie. Według ekonomistów Banku Zachodniego WBK tempo wzrostu zagranicznej sprzedaży wzrośnie za sprawą ożywienia w handlu światowym oraz inwestycjom w krajach strefy euro.

Ale eksperci zwracają uwagę na konieczność większej dywersyfikacji kierunków zbytu. – Od kiedy prowadzimy Program Rozwoju Eksportu, namawiamy polskie firmy, aby interesowały się rynkami pozaeuropejskimi – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

Przykładowo Chiny mogą być odbiorcą polskich słodyczy czy mleka, zaś eksporterzy produktów ze zbóż powinni docenić potencjał Afryki Płn. – Na pewno obok rozwijających się krajów Azji warto zwrócić uwagę na rosnące gospodarki afrykańskie oraz wracające na ścieżkę wzrostu kraje Ameryki Łacińskiej – dodaje Dylak.

Ministerstwo Rozwoju, które uruchamia nowy program promocji polskiej gospodarki za granicą, zmieniło listę kierunków, które dla ekspansji polskich firm uznane są za priorytetowe. – Dotychczas zwracaliśmy się w stronę Kanady, Brazylii, Algierii, Kazachstanu i Turcji. Obecnie wsparciem objęte są Iran, Meksyk, Algieria, Wietnam oraz Indie – powiedziała Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Iran stał się perspektywicznym kierunkiem eksportowym dopiero po niedawnym zniesieniu nałożonych na ten kraj sankcji gospodarczych związanych z irańskim programem jądrowym. Jednak Meksyk i Algieria oraz kraje Azji Południowo-Wschodniej znajdują się w kręgu zainteresowania polskich eksporterów już od dłuższego czasu.

Do Meksyku wysyłamy m.in. części do radiotelefonii i telewizji, komponenty i akcesoria samochodowe, lampy halogenowe, niewielkie samoloty, konsole do gier wideo. Duże perspektywy wzrostu ma tam eksport polskiej branży motoryzacyjnej. Tym bardziej że przemysł motoryzacyjny to flagowy sektor gospodarki meksykańskiej.

– Wydaje się, że polscy producenci części i komponentów samochodowych, którzy z takimi sukcesami działają na europejskich rynkach, mogliby w Meksyku znaleźć dla siebie miejsce – uważa Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK.

Algieria jest dla polskich firm kluczowym rynkiem afrykańskim. Należy do największych odbiorców polskiego zagęszczanego mleka, zwykłego mleka i śmietany oraz kauczuku. Na liście odbiorców eksportu ekstraktu słodowego, przetworów z mąki, grysiku oraz przetworów dla niemowląt Algieria zalicza się do liderów. – Z racji położenia i klimatu oraz dominacji sektora węglowodorowego w gospodarce Algieria jest skazana na import wielu produktów. W rezultacie jest to idealny kierunek dla eksporterów – twierdzi Antczak.

Indie już od dawna są dla nas ważnym partnerem w handlu zagranicznym. Teraz jednak pojawiają się nowe szanse na wzrost sprzedaży, także w innych niż dotychczas branżach. Wśród nich są m.in. energetyka oraz górnictwo i sektor ICT. Wciąż sporo możliwości poprawienia wyników ma branża spożywcza. Znaczące możliwości rozwoju ma też eksport branży stoczniowej: dostaw statków, łodzi i sprzętu okrętowego dla państwowych armatorów indyjskich, a także współpracy przy budowie, rozbudowie oraz modernizacji portów i stoczni.

Duży potencjał rozwojowy ma rynek Wietnamu. Na razie sprzedajemy tam głównie produkty mleczne, a także leki i środki farmaceutyczne. Moglibyśmy tymczasem zwiększyć eksport żywności, w tym artykułów pochodzenia zwierzęcego.

– Polska spełnia wysokie unijne normy jakościowe i jednocześnie jest konkurencyjna cenowo, co ma duże znaczenie w krajach rozwijających się – podkreśla Paweł Stamburski, dyrektor Departamentu Agrobiznesu w Banku Zachodnim WBK.

To nie wszystko, bo Wietnamczycy mogą być zainteresowani polskimi statkami czy polskimi inwestycjami w ekologię, budownictwo, transport czy sektor IT.

Eksperci BZ WBK zwracają jednak uwagę, że ekspansja na rynki dalekie wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto m.in. korzystać z bankowych instrumentów zabezpieczających przed ryzykiem walutowym lub narzędzi wspomagających wyszukiwanie rzetelnych kontrahentów.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego

Rok 2017 ma przynieść poprawę sytuacji w eksporcie. Według ekonomistów Banku Zachodniego WBK tempo wzrostu zagranicznej sprzedaży wzrośnie za sprawą ożywienia w handlu światowym oraz inwestycjom w krajach strefy euro.

Ale eksperci zwracają uwagę na konieczność większej dywersyfikacji kierunków zbytu. – Od kiedy prowadzimy Program Rozwoju Eksportu, namawiamy polskie firmy, aby interesowały się rynkami pozaeuropejskimi – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Dane gospodarcze
Inflacja w marcu wyższa, niż sądzono. GUS podał nowe dane. Co drożeje najbardziej?
Dane gospodarcze
Wzrost gospodarczy Chin silniejszy od prognoz. Ale ożywienie pozostaje kruche
Dane gospodarcze
EBC nadal gotowy do cięcia stóp w czerwcu. „Mamy teraz trend dezinflacyjny”
Dane gospodarcze
Inflacja w USA wyższa niż oczekiwano. Nie będzie cięć stóp w czerwcu?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Dane gospodarcze
Agencja Fitch obcięła perspektywę ratingu Chin do negatywnej