Państwo już nie dusi dywidendami

Wiele spółek z udziałem Skarbu Państwa skorzystało z nowej polityki rządu. Efekt? Poważny spadek wpływów do budżetu.

Publikacja: 09.10.2017 20:33

Państwo już nie dusi dywidendami

Foto: Fotolia

Zaledwie 2,4 mld zł wpłynęło do budżetu państwa w ubiegłym roku z tytułu dywidend ze spółek, w których udziały lub akcje ma państwo – wynika z danych Ministerstwa Finansów. To blisko dwa razy mniej niż rok wcześniej (w 2015 r. było to prawie 4,6 mld zł) i nawet trzy razy mniej niż w rekordowym 2009 r., kiedy to budżet otrzymał blisko 7,9 mld zł z podziału zysku swoich spółek.

To nie efekt słabych wyników spółek nadzorowanych przez pan?stwo (np. PKN Orlen zanotował w ub.r. rekordowy zysk netto 5,3 mld zł), ale nowej polityki dywidendowej na lata 2017–2019, która określa zasady jej poboru w firmach, w których Skarb Państwa wykonuje prawa z akcji lub udziałów. Jej autorem jest Dawid Jackiewicz, ówczesny minister Skarbu Państwa (odwołany rok temu ze stanowiska). Wypracowany zysk ma byc? przeznaczony na inwestycje, restrukturyzację i zmniejszanie zadłuz?enia, a nie na wypłate? dywidend. Celem jest „stymulowanie bezpiecznego rozwoju spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz budowa ich wartości w perspektywie długoterminowej".

Kilka dróg wyjścia

Jackiewicz wprowadził sześć możliwości odstąpienia od poboru dywidendy lub ograniczenia jej wysokości w spółkach – może to się stać m.in. wtedy, gdy suma strat z lat poprzednich jest wyższa niż zysk netto za rok obrotowy, także kiedy Skarb Państwa przekazuje spółce pomoc publiczną (dotację), poręcza kredyt lub umarza długi (np. Polska Grupa Górnicza). Dywidendy nie musi płacić również spółka realizująca tzw. misję (TVP) lub taka, która wykonuje ważne dla państwa zdania (spółki zbrojeniowe skupione w Polskiej Grupie Zbrojeniowej) lub zadeklaruje przeznaczenie jej na strategiczne inwestycje. Firmy nie muszą podzielić się zyskiem z państwowym akcjonariuszem także wtedy, gdy jest on efektem aktualizacji wyceny wartości aktywów lub rozwiązania rezerw. Nowa polityka dywidendowa zakłada też, że nie mogą one być wyższe niż 60 proc. zysku spółki w danym roku (nie dotyczy to przypadków, kiedy zysk jest zdarzeniem jednorazowym, np. sprzedaż aktywów). Np. PKN Orlen potrafił wypłacić nawet 99,7 proc. dywidendy z zysku netto (2013 r.).

Według danych Ministerstwa Finansów przygotowanych dla „Rzeczpospolitej" pod koniec 2015 r. było 612 spółek z kapitałem Skarbu Państwa, w tym 70 w upadłości, kolejne 81 w likwidacji, 151 były to spółki jednoosobowe Skarbu Państwa i 229 z częściowym udziałem państwa.

Wolą inwestować

Na 2,4 mld zł, które wpłynęły za ubiegły rok do budżetu państwa, złożyli się najwięksi – m.in. PKN Orlen, który w lipcu wypłacił akcjonariuszom 1,2 mld zł (niespełna 24 proc. z zysku – dla porównania rok wcześniej było to ponad 81 proc.), czy PGNiG (ponad 830 mln zł). Spółką dywidendową, jak podkreśla w odpowiedzi dla „Rzeczpospolitej", chce pozostać KGHM. – Rozumiemy znaczenie dywidendy dla akcjonariuszy, dlatego wypłacaliśmy ją nawet za ostatnie dwa lata, gdy sytuacja rynkowa była bardzo trudna – podkreśla Justyna Mosoń, zastępca dyrektora departamentu komunikacji korporacyjnej KGHM, który za 2015 r. wypłacił akcjonariuszom 300 mln zł (31,79 proc. akcji ma Skarb Państwa, który otrzymał 95,37 mln zł), za 2016 suma będzie o 100 mln zł mniejsza (do budżetu trafi 63,58 mln zł).

Wypłatę dywidendy zawiesił do 2020 r. Tauron Polska Energia. „Jest to w głównej mierze podyktowane realizacją programu inwestycyjnego" – zapowiada Tauron, który długoterminowo planuje wypłatę dywidendy w wysokości minimum 40 proc. skonsolidowanego zysku netto.

Z kolei PGE, która również zawiesiła wypłatę dywidendy (ostatnią – ok. 270 mln zł, przekazała Skarbowi Państwa za 2015 r.), chce dokończyć program inwestycyjny oraz ograniczyć poziom zadłużenia. „Zakładamy, że w 2020 wypłacimy dywidendę na poziomie 40–50 proc. korygowanego zysku netto. Będzie to już po zakończeniu budowy dwóch nowych bloków w Elektrowni Opole – informuje PGE. To nie jest jednak pewne. „Ostateczna rekomendacja zależeć będzie od wysokości zadłużenia spółki, spodziewanych nakładów kapitałowych i potencjalnych akwizycji" – podkreśla PGE.

Także cały ubiegłoroczny zysk spółki GAZ-SYSTEM został przeznaczony na realizację programu inwestycyjnego spółki do 2025 r. Chodzi m.in. o wybudowanie ponad 2 tys. km nowych gazociągów w zachodniej, południowej i wschodniej części Polski i budowę połączenia Baltic Pipe.

O odstąpieniu od określania dolnego progu stopy wypłaty dywidendy zdecydowała w maju tego roku Grupa Azoty, aktualizując strategię do roku 2020. Górny próg ma pozostać na poziomie 60 proc.

Zaledwie 2,4 mld zł wpłynęło do budżetu państwa w ubiegłym roku z tytułu dywidend ze spółek, w których udziały lub akcje ma państwo – wynika z danych Ministerstwa Finansów. To blisko dwa razy mniej niż rok wcześniej (w 2015 r. było to prawie 4,6 mld zł) i nawet trzy razy mniej niż w rekordowym 2009 r., kiedy to budżet otrzymał blisko 7,9 mld zł z podziału zysku swoich spółek.

Pozostało 90% artykułu
Budżet i podatki
Ponad 24 mld zł dziury w budżecie po I kwartale. VAT w górę, PIT dołuje
Budżet i podatki
Francja wydaje ciągle za dużo z budżetu
Budżet i podatki
Minister finansów: Budżet wygląda całkiem dobrze
Budżet i podatki
Polacy zmienili nastawienie do podatków. Zawinił Polski Ład
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Budżet i podatki
Unijne rygory fiskalne zablokują inwestycje