Wzór oceny energetycznej sporządzanej przed podjęciem inwestycji oraz po jej zakończeniu jest opublikowany na stronie internetowej programu Ryś: nfosigw.gov.pl/rys.
Warto zaznaczyć, że tylko w przypadku niektórych inwestycji konieczne będzie sporządzenie oceny energetycznej po zakończeniu przedsięwzięcia. Na stronie internetowej znajdują się również wskazówki, jak wybrać odpowiedniego konsultanta uprawnionego do sporządzenia oceny energetycznej budynku.
Na jakie wsparcie może liczyć indywidualny inwestor, który chce wytwarzać energię nie tylko na swoje potrzeby?
Osoby fizyczne, a także wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, mogą pozyskać finansowanie, zgłaszając się do banku BOŚ lub do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej czy do gminy, o ile uczestniczą one w programie Prosument.
Jakie wsparcie można otrzymać?
Wysokość preferencyjnego kredytu preferencyjnego wraz z dotacją pokrywa łącznie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Intensywność dofinansowania zależy od rodzaju inwestycji oraz daty zawarcia umowy o dofinansowanie.
Na co konkretnie można dostać pieniądze?
Na inwestycje w systemy fotowoltaiczne, małe elektrownie wiatrowe i mikrokogenerację o mocy do 40 kW. O ile dla umów zawieranych w latach 2015–2016 można otrzymać dotację do 40 proc. kosztów kwalifikowanych, o tyle w kolejnych latach pomoc spada do 30 proc.
Preferencyjne finansowanie obejmuje także zakup i instalację źródeł ciepła: kotłów opalanych biomasą, pomp ciepła i kolektorów słonecznych. Dla tych przedsięwzięć dla umów zawieranych do końca 2016 r. dotacja 20 proc. kosztów kwalifikowanych, potem zaś – 15 proc.
Jak wysokie mogą to być kwoty?
Maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych zakupu i montażu instalacji dla budynku mieszkalnego wynosi 100 tys. zł, a przy zakupie i montażu instalacji równolegle wykorzystującej więcej niż jedno OZE – 150 tys. zł.
W przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe lub spółdzielnie mieszkaniowe, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych wynosi odpowiednio 300 tys. zł i 450 tys. zł.
Wyjątkiem są inwestycje w układy mikrokogeneracyjne na biogaz. Wtedy maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych wynosi 500 tys. zł.
Ile czasu jest na skończenie inwestycji?
Maksymalny okres realizacji przedsięwzięcia przez osobę indywidualną wynosi 18 miesięcy od daty zawarcia umowy kredytu wraz z dotacją.
W przypadku inwestycji realizowanych przez gminy okres ten jest wydłużony do 24 miesięcy.
Ile osób skorzystało już z Prosumenta?
Dotychczas do naszych pośredników finansowych wnioski złożyło ponad 4 tys. osób indywidualnych na łączną kwotę dofinansowania ponad 240 mln zł. Wpływają również pierwsze wnioski od spółdzielni mieszkaniowych.
Czy na instalacje solarne i pompy ciepła można nadal dostać dofinansowanie? Na jakich zasadach?
Na tego typu inwestycje wsparcie można dostać właśnie z programu Prosument. Preferencyjne finansowanie obejmuje zakup i instalację kotłów opalanych biomasą, pomp ciepła i kolektorów słonecznych o zainstalowanej mocy cieplnej do 300 kWt. Dla tych przedsięwzięć dotacja wynosi 20 proc. kosztów kwalifikowanych dla umów zawieranych do końca 2016 r., potem zaś – 15 proc. wysokości kosztów kwalifikowanych.
Dofinansowanie ogranicza maksymalny jednostkowy koszt kwalifikowany dla każdego rodzaju instalacji. Na przykład w przypadku kolektorów słonecznych maksymalny kwalifikowany koszt jednostkowy wynosi 2000 zł/kW, a w przypadku pomp ciepła dla potrzeb centralnego ogrzewania i centralnej wody użytkowej, w zależności od ich rodzaju – od 3 tys. do 5,5 tys. zł/kW. Dla pomp ciepła typu powietrze/woda wyłącznie dla potrzeb centralnej wody użytkowej od 5 tys. zł do 8 tys. zł, w zależności od pojemności zbiornika.
Jakie są podstawowe błędy osób, które chcą dostać pieniądze na termomodernizację, na energooszczędne działania? O czym powinien pamiętać inwestor, starając się o wsparcie z NFOŚiGW?
W przypadku programu Prosument najczęściej beneficjenci składają niekompletne wnioski o płatność.
Warto również pamiętać, że nasz beneficjent nie może skorzystać ze stałych taryf, o których jest mowa w ustawie o odnawialnych źródłach energii, w przypadku podłączonych do sieci dystrybucyjnej instalacji o mocy 0–10 kW, w których wytworzenie energii elektrycznej i wprowadzenie jej do sieci nastąpi po 1 stycznia 2016 r. Ten zapis również ma za zadanie chronić inwestora przed zarzutem nadmiernej pomocy publicznej.
Z kolei w programie wspierającym budowę domów energooszczędnych około 50 proc. projektów budowlanych nie przechodzi pierwszej weryfikacji i wymaga poprawy. Projektant musi przedstawić wyliczenia dla domu energooszczędnego i podpisuje się pod projektem, a często sam popełnia błędy.
CV
Katarzyna Jastrzemska – zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Klimatu w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nadzoruje m.in. programy skierowane do osób fizycznych w zakresie efektywności energetycznej budynków oraz instalacji odnawialnych źródeł energii. Z wykształcenia ekonomistka, ma wieloletnie doświadczenie w sektorze ochrony środowiska.