Nowoczesnych powierzchni handlowych jest już w Polsce 11,3 mln mkw. W budowie są obiekty o łącznej powierzchni ponad 500 tys. mkw. Jednak tylko dwie spośród powstających galerii będą miały ponad 50 tys. mkw.

To obiekty w dużych miastach: Gdańsku i Warszawie. Powstaje za to aż 16 mniejszych centrów, o powierzchni poniżej 20 tys. mkw. Co ważne, większość z nich buduje się (lub rozbudowuje) w małych miastach, np. w Oławie, Olkuszu czy Swarzędzu.

Rynek wielkomiejski jest już dość nasycony, w odróżnieniu od mniejszych miast nie potrzebuje (lub potrzebuje coraz mniej) kolejnych galerii handlowych. Zmienia się też charakter galerii, bo zmienia się styl życia Polaków. Coraz częściej kupujemy przez internet. To zmusza centra handlowe do poszerzania oferty gastronomicznej i rozrywkowej. Coraz częściej klienci odwiedzają je bowiem nie po to, by zrobić zakupy, ale po to, by się spotkać w restauracji ze znajomymi czy pójść do kina.