Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Blogi

Cena broniš w każdej bitwie

Piotr Mazurkiewicz
Fotorzepa, Ryszard Waniek
W zasadzie nie ma produktów czy usług, w przypadku których podstawowš metodš zdobycia uwagi klienta jest coœ innego niż cena. Polacy, niezależnie od poziomu zamożnoœci, miejsca zamieszkania czy zwyczajów zakupowych, główne decyzje o nabyciu produktów czy usług podejmujš właœnie na jej podstawie.

Dlatego jesteœmy też, jako społeczeństwo, wdzięcznym rynkiem dla wszelkiego typu eksperymentów. Jeœli tylko oznacza to niższy rachunek, to konsumenci chętnie próbujš nowoœci. Przykład – rynek przewozów osobowych i Uber, dla którego Polska jest jednym z najlepszych rynków w Europie, i do tego rentownym.

Z kolei choćby w przewozach autobusowych firma Lux Express, stawiajšca na poziom usług powyżej standardów rynkowych, ale też za nieco wyższe ceny, poniosła porażkę i ogłosiła wycofanie się z Polski.

W kraju firmy, zwłaszcza zagraniczne, doœć szybko przechodzš bolesnš lekcję – lojalnoœć konsumencka w zasadzie nie istnieje. Oczywiœcie z przyzwyczajenia konsumenci chodzš do pewnych sklepów, ale jeœli trafiajš na lepsze oferty gdzie indziej, bez sentymentów porzucajš dotychczasowe zwyczaje. Statystyczny Polak robi regularnie zakupy w kilku sieciach i w dodatku doœć często zmienia upodobania.

Od strony firm strategia taka jest bezwzględna i niesłychanie kosztowna, cišgle zmusza do walki i presji cenowej na dostawców, aby jeszcze urwać trochę rabatu. Z perspektywy klienta też wcale nie jest to dobre, ponieważ stajemy się regularnie celem różnego typu tricków i sztuczek – zmniejszane opakowania, dopiski drobnym drukiem, wišzanie promocji z licznymi warunkami. Zazwyczaj póŸniej okazuje się, że nie jest tak tanio, jak miało być. I mało osób wycišga z tego wnioski, dalej rzucajšc się na rabaty.

Prawda jest taka, że za promocje ktoœ i tak prędzej czy póŸniej zapłaci. Jako społeczeństwo cišgle uczymy się realiów wolnego rynku i w dalszym cišgu dajemy się na te sztuczki firm nabierać.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL