Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Blogi

Wojciech Romański: Jeszcze długo będziemy gonić lotniczš Europę

Archiwum
Polacy pokochali latanie. Przede wszystkim dlatego, że staje się coraz bardziej dostępne. Ruch na głównych krajowych lotniskach roœnie w tempie dwucyfrowym, a to inspiruje linie lotnicze do ogłaszania kolejnych kierunków, na które zapewne skuszš się kolejni pasażerowie.

Lotnicza maszyna rozkręca się coraz szybciej, a potencjał rynku, mierzony chociażby wcišż ogromnš różnicš w liczbie podróży pomiędzy Polakami a rozwiniętymi krajami Unii Europejskiej, jest wcišż bardzo duży. Zyskujš na tym zarówno tanie, jak i tradycyjne linie, które z roku na rok notujš rekordy liczby przewiezionych pasażerów. W 2016 r. było ich ponad 34 mln, a według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2020 r. polskie lotniska obsłużš 38 mln pasażerów, może się zaœ okazać, że to przewidywania niedoszacowane.

Ale choć gonimy Europę, wcišż jesteœmy lotniczym zaœciankiem. W 2016 r. porty na Starym Kontynencie (nie tylko na terytorium UE) obsłużyły – według Europejskiej Rady Lotnisk – rekordowe 2 mld pasażerów. Mimo wielkich ambicji wnosimy do tego tortu niespełna 2 proc. całego ruchu. Całe ubiegłoroczne pospolite lotnicze ruszenie Polaków to nieco ponad 45 proc. pasażerów, którzy w cišgu 2016 r. przewinęli się przez największy w Europie port Londyn Heathrow (75,7 mln osób). Podobnš ich liczbę co wszystkie nasze lotniska razem wzięte drugi pod względem wielkoœci port lotniczy w Niemczech – Monachium – obsłużył w... 2007 r.

Te drobne złoœliwoœci nie zmieniajš faktu, że naprawdę zaczęliœmy latać, i to nie tylko za granicę, ale także po kraju. Ruch krajowy napędza głównie fakt, że dojazd z większoœci lotnisk do centrum miast nie jest szczególnie czasochłonny. Sytuację może drastycznie zmienić planowana budowa Centralnego Portu Lotniczego. Z punktu widzenia pasażera tranzytowego lokalizacja takiego lotniska nawet w odległoœci kilkudziesięciu kilometrów od Warszawy nie ma specjalnego znaczenia. Dla krajowego już ma. Mogš na tym nieco stracić regionalne porty, zyska PKP. W ten sposób rzšd dałby niespodziewany prezent polskim kolejom...

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL