Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Blogi

Puste pole pustemu polu nierówne

Archiwum
Czy centralny port lotniczy gdzieœ w szczerym polu pomiędzy Łodziš a Warszawš jest Polsce potrzebny?

Oczywiœcie entuzjastycznie do tego projektu odnoszš się jego pomysłodawcy, narodowy przewoŸnik, przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze. Ale pozytywne komentarze o sensownoœci powstania megalotniska pojawiajš się także ze strony przedstawicieli poprzedniej ekipy rzšdzšcej, która też o nim myœlała, ale z powodu ogromnych kosztów zawiesiła ów plan na kołku. Tak jak ideę kolei dużych prędkoœci.

Kłopot jest, bo ruch lotniczy w Polsce roœnie, a możliwoœci rozwoju Lotniska Chopina przekreœliła budowa południowej obwodnicy Warszawy – gdyby udało się jš nieco odsunšć, możliwa byłaby budowa drugiego, równoległego pasa. Teraz taka opcja nie wchodzi w grę.

Pytanie jednak, czy lokowanie nowego portu 50–60 km od stolicy nie jest pomysłem zbyt ekstrawaganckim? Ileż problemów było z przekonaniem pasażerów do mediolańskiej Malpensy, uruchomionej w 2000 r., a leżšcej 48 km od miasta. Gigantyczny port w Monachium dzieli od centrum 28 km, paryski Charles de Gaulle – 25 km, frankfurcki – 12 km, a największe w Europie londyńskie Heathrow – 24 km. A w podróżach, zwłaszcza biznesowych, liczy się czas, więc kwestia odległoœci i długoœci dojazdu jest bardzo ważna. Co prawda nie dla pasażerów tranzytowych, dla których CPL ma być hubem rozprowadzajšcym ruch po œwiecie, ale dla tych lokalnych na pewno. A tych Warszawa generuje najwięcej.

Dlatego, zanim zdecydujemy się na inwestycję wartš co najmniej 30 mld zł (a przykład powstajšcego na obrzeżach Berlina portu Berlin Brandenburg pokazuje, że łatwo nie doszacować kosztorys), trzeba dokładnie przeanalizować lokalizację. Fakt, że ma leżeć blisko dobrych dróg i kolei to zbyt mało. Chyba że ma również służyć za chusteczkę do otarcia łez dla pasażerów kilku regionalnych portów, które raczej stracš rację bytu. Ale nie o to chyba chodzi.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL