Zmowy cenowe są praktyką wyjątkowo szkodliwą. Ich koszty ponoszą bowiem zarówno konkurenci firm ustalających między sobą ceny, jak i ostateczny odbiorca w postaci konsumenta. Dlatego przy wyjątkowo bulwersujących przypadkach, choćby leków czy podstawowych produktów spożywczych, kary powinny być wysokie. Co jednak w sytuacji, gdy producent towarów premium czy luksusowych ustala coś ze swoimi dwoma dystrybutorami? Czy to praktyka szkodliwa, skoro zgodna z ideą takich produktów – wysoka cena jest nieadekwatna do kosztów wytworzenia czy dystrybucji, ale do ich kupowania nikt nikogo nie zmusza, co więcej, można się bez nich z powodzeniem obyć. Temat zatem dyskusyjny, podobnie jak wiele innych wysokich kar, np. za utrudnianie kontroli z przeszukaniem. Byłe już kierownictwo UOKiK za takie praktyki operatorów telekomunikacyjnych nałożyło na nich kary po ponad 100 mln zł, które w sądzie jednak padły.