Reklama

Urszula Zielińska: Krótka historia filmów w internecie

Internetowe serwisy wideo, takie jak amerykańskie Hulu czy polska Ipla, istnieją krótko w porównaniu ze stacjami telewizyjnymi.

Aktualizacja: 09.08.2016 22:54 Publikacja: 09.08.2016 22:51

Urszula Zielińska: Krótka historia filmów w internecie

Foto: Fotorzepa/ Waldemar Kompała

Jednak mimo młodego wieku (Hulu ma dziesięć lat, a Ipla osiem) każda z platform nie raz się zmieniała i próbowała różnych modeli biznesowych. Właściciele internetowych serwisów wideo to najczęściej tradycyjni nadawcy telewizyjni, do których należą rozległe biblioteki programowe. Obserwując postępy globalnej biblioteki krótkich form YouTube, postanowili zapanować nad nowym medium, zanim to medium zapanuje nad nimi.

Nadawcy zaczynali internetowe eksperymenty ostrożnie. Brakowało im kompetencji, aby wejść do sieci, nie dając plamy, a ich głównym celem była ochrona dotychczasowych źródeł przychodów: reklam na głównej antenie i opłat za treści od sieci kablowych i platform satelitarnych. Targowali się z Hollywood, które przecież mogło wejść do sieci samodzielnie: nie oglądając się na dotychczasowych kontrahentów. Ostatecznie zarówno w USA, jak i w polskiej sieci dostępne były początkowo tylko powtórki telewizyjnych programów z otwartej anteny. W drugim kroku internetowe wcielenie otrzymały kanały informacyjne. Przełomem był jednak sport, za który – jak się okazało – kibice są skłonni dodatkowo płacić.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego rosnące wydatki państwa nie są powodem do dumy?
Opinie Ekonomiczne
Grzegorz W. Kołodko: Błądzący świat
Opinie Ekonomiczne
Tatała: Podatki zamiast polityki zdrowotnej
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Rykoszet polityki Trumpa uderzy w polskie rolnictwo
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Rachunek grozy od państwa
Reklama
Reklama