Długa droga technologii
– Główne przeznaczenie technologii 4K to dostarczanie materiałów (wideo, programów, filmów) w lepszej jakości obrazu – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska. Konwergentny operator telekomunikacyjny jako pierwszy w kraju udostępnił dekodery płatnej telewizji w technologii 4K na początku roku. Podstawową przewagą tej technologii dla oka jest ostrość i wyraziste kolory. Różnica między 4K a HD czy FullHD to bardzo dobrze widoczne nawet drobne szczegóły ujęcia.
Techniczne założenia standardu 4K zostały ustalone w 2005 r., ale by technologia ta pojawiła się w domach, trzeba było zaczekać blisko 10 lat.
Według Europejskiej Unii Nadawców, zrzeszającej media publiczne, pierwszym filmem kinowym wyprodukowanym (i zarchiwizowanym) w 4K był „Hobbit". W 2012 r. EBU zwracała uwagę na 4K jako na nowe rozwiązanie, pisząc, że „bezpiecznym stwierdzeniem będzie, iż infrastruktura produkcyjna 4K nie osiągnie dużej skali ani nie stanie się głównym nurtem przez kolejnych trzy–pięć lat". Przewidywała przy tym, że „rozwój i standaryzacja 4K w cyfrowym kinie będą jednak coraz większe i mogą mieć wpływ także na typowe aplikacje nadawców". Związek zwracał też uwagę, że nadawcy komercyjni i operatorzy satelitarni rozpoczęli badania i eksperymenty z 4K, tworząc produkty premium. „W zależności od modelu biznesowego wpływ 4K na rynek może być znaczący" – pisali eksperci.
Pierwszą telewizję w 4K uruchomiła komercyjnie Japonia w 2014 roku. – W Europie komercyjne kanały 4K ruszyły dwa lata później – mówi Jabczyński.
Konkurencja treścią
4K to następca HD (ang. high definition). Skrót („cztery tysiące") wywodzi się od rozdzielczości ekranu 4096 x 2160 pikseli. Producenci urządzeń konsumenckich używają rozdzielczości nieco niższej. To samo oznaczenie używane jest jednak również przy ekranach 3840 x 2160 pikseli, jako odpowiedniku „czterokrotności HD".
Największy udział w rynku urządzeń 4K przypisywany jest telewizorom. Globalnie w tym roku odbiorniki 4K stanowić mają około 20 proc. sprzedaży w tym segmencie. – W Polsce wyniki są podobne – mówi rzecznik Orange Polska.