Cztery tysiące pikseli, czyli 4K w telewizji

Relacje sportowe i filmy fabularne to gatunki, które Polacy mogą oglądać w telewizji nowej generacji.

Publikacja: 28.11.2017 20:00

Cztery tysiące pikseli, czyli 4K w telewizji

Foto: 123RF

Materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Wartość rynku technologii wideo 4K ma rosnąć co roku o ponad 20 proc., aby w latach 2022–2023 osiągnąć wartość 106 lub 150 mld dol. – szacują eksperci. Rozwój tej nadal elitarnej technologii to wypadkowa kilku tendencji.

Z jednej strony producenci urządzeń takich jak telewizory starają się zachęcać klientów do wymiany modeli starszego typu. Z drugiej szeroko pojęta branża audiowizualna szuka sposobów na rozwój w sprzedaży treści o coraz lepszych walorach odbioru.

Trzeci powód, może najważniejszy, to konkurencja, jaką linearnej telewizji znanej przez lata zaczęły robić alternatywne źródła obrazu w domach: odtwarzacze płyt Blu-ray, gry komputerowe o wyrafinowanej grafice czy w końcu platformy takie jak Netflix, który dziś produkuje filmy tylko w 4K.

Długa droga technologii

– Główne przeznaczenie technologii 4K to dostarczanie materiałów (wideo, programów, filmów) w lepszej jakości obrazu – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska. Konwergentny operator telekomunikacyjny jako pierwszy w kraju udostępnił dekodery płatnej telewizji w technologii 4K na początku roku. Podstawową przewagą tej technologii dla oka jest ostrość i wyraziste kolory. Różnica między 4K a HD czy FullHD to bardzo dobrze widoczne nawet drobne szczegóły ujęcia.

Techniczne założenia standardu 4K zostały ustalone w 2005 r., ale by technologia ta pojawiła się w domach, trzeba było zaczekać blisko 10 lat.

Według Europejskiej Unii Nadawców, zrzeszającej media publiczne, pierwszym filmem kinowym wyprodukowanym (i zarchiwizowanym) w 4K był „Hobbit". W 2012 r. EBU zwracała uwagę na 4K jako na nowe rozwiązanie, pisząc, że „bezpiecznym stwierdzeniem będzie, iż infrastruktura produkcyjna 4K nie osiągnie dużej skali ani nie stanie się głównym nurtem przez kolejnych trzy–pięć lat". Przewidywała przy tym, że „rozwój i standaryzacja 4K w cyfrowym kinie będą jednak coraz większe i mogą mieć wpływ także na typowe aplikacje nadawców". Związek zwracał też uwagę, że nadawcy komercyjni i operatorzy satelitarni rozpoczęli badania i eksperymenty z 4K, tworząc produkty premium. „W zależności od modelu biznesowego wpływ 4K na rynek może być znaczący" – pisali eksperci.

Pierwszą telewizję w 4K uruchomiła komercyjnie Japonia w 2014 roku. – W Europie komercyjne kanały 4K ruszyły dwa lata później – mówi Jabczyński.

Konkurencja treścią

4K to następca HD (ang. high definition). Skrót („cztery tysiące") wywodzi się od rozdzielczości ekranu 4096 x 2160 pikseli. Producenci urządzeń konsumenckich używają rozdzielczości nieco niższej. To samo oznaczenie używane jest jednak również przy ekranach 3840 x 2160 pikseli, jako odpowiedniku „czterokrotności HD".

Największy udział w rynku urządzeń 4K przypisywany jest telewizorom. Globalnie w tym roku odbiorniki 4K stanowić mają około 20 proc. sprzedaży w tym segmencie. – W Polsce wyniki są podobne – mówi rzecznik Orange Polska.

Dzięki inwestycjom w modernizację sieci i budowę nowej technologii światłowodowej jego firma może w coraz większym stopniu radzić sobie z wymogami obrazu 4K i oferować ją w technologii IP.

– Orange chce dostarczać klientom najlepsze treści w najwyższej jakości. Dzięki szybko rozbudowywanej sieci światłowodowej w lutym br. wprowadziliśmy do Orange TV pierwsze programy w jakości 4K, m.in. kanał festiwalowy oraz bibliotekę filmów 4K – przypomina rzecznik. – Teraz wzbogaciliśmy ofertę telewizyjną 4K o kanał Eleven Sports 1, pokazujący rozgrywki czołowych lig w Europie, oraz o Netflix, wiodącą na świecie usługę rozrywki internetowej. Ponadto – przez najbliższych sześć miesięcy – Orange TV będzie miała wyłączność w Polsce na pokazywanie Eleven Sports 1 w 4K – wymienia Jabczyński. W Eleven Sports 1 w 4K obejrzeć można mecze hiszpańskiej La Liga czy Bundesligi.

Konkurencja nie śpi. Transmisje 4K pokazują od niedawna satelitarna platforma Nc+ i internetowa Ipla. W planach ma je Telewizja Polska.

Materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Wartość rynku technologii wideo 4K ma rosnąć co roku o ponad 20 proc., aby w latach 2022–2023 osiągnąć wartość 106 lub 150 mld dol. – szacują eksperci. Rozwój tej nadal elitarnej technologii to wypadkowa kilku tendencji.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły