W czasie panelu „Giganci polskiego biznesu na rynkach międzynarodowych" na Kongresie 590 prezesi trzech takich spółek przedstawili doświadczenia we współpracy z partnerami biznesowymi i omówili praktykę zarządzania oraz inwestowania w nowe technologie, a także prowadzenia ekspansji zagranicznej. Dyskusja była także okazją do omówienia roli największych polskich firm jako partnerów dla małych i średnich przedsiębiorstw, ich wkładu w komercjalizację badań naukowych oraz promowaniu Polski za granicą.
Znaczenie liderów
– Małe firmy mogą i powinny współpracować z Orlenem. Jest kilka obszarów, w których taka kooperacja biznesowa może być realizowana – mówił Wojciech Jasiński, prezes PKN Orlen. Przykładem jest zaopatrzenie należących do koncernu stacji paliw, gdzie liczba dostawców rośnie. Dla niektórych problemem może być jednak skala dostaw, która musi być znacząca. Ważne jest także znaczenie wprowadzania przez dostawców nowych technologii.
– Mamy świadomość odpowiedzialności wynikającej z faktu, że jesteśmy liderem polskiej bankowości. A także konieczności narzucania pewnego rytmu pracy całego sektora bankowego – mówił Maks Kraczkowski, wiceprezes PKO BP.
Bank ma oddziały m.in. w Czechach, w Niemczech i na Ukrainie. Kredytuje działalność największych polskich spółek, wspiera także działalność firm z sektora MŚP, pomagając im w zagranicznej ekspansji.
– Nie tylko dostarczamy rozwiązania typowe dla banków, ale także wybiegamy naprzeciw oczekiwaniom związanym z dostarczaniem wiedzy – podkreślał Kraczkowski. Jak poinformował, za kilka lub kilkanaście dni PKO BP uruchomi nowe narzędzie wsparcia eksportu: znajdą się w nim m.in. informacje dotyczące 130 państw jako potencjalnych kierunków eksportowych, dziesiątki analiz branżowych, a także informacje pomagające znaleźć partnerów biznesowych.