Łatwiej o wdrożenia B+R w średnich miastach

PARP prowadzi jednocześnie dwa konkursy na dotacje, które mają pomóc firmom w przygotowaniu innowacji.

Publikacja: 08.11.2017 20:18

Spółka Eko-Vit pozyskała grant na wdrożenie nowej gamy napojów wzbogaconych mikrokapsułkami.

Spółka Eko-Vit pozyskała grant na wdrożenie nowej gamy napojów wzbogaconych mikrokapsułkami.

Foto: AdobeStock

Przedsiębiorcy, aby wprowadzić na rynek nowe produkty lub usługi, muszą zwykle najpierw sfinansować fazę badań przemysłowych i prac rozwojowych. Nawet gdy te zakończą się sukcesem, trzeba ponieść kolejne nakłady na wdrożenie do działalności przedsiębiorstw (najczęściej produkcyjnych) wyników ich prac. Zwykle wdrożenia są dużo droższe od finansowania procesu badawczego. Część przedsiębiorstw, szczególnie tych mniejszych, staje więc przed dylematem, jak je sfinansować. W sukurs mikro-, małym i średnim firmom przychodzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która w okresie 2014–2020 rozdziela dotacje pod nazwą „Badania na rynek" z programu operacyjnego „Inteligentny rozwój" (poddziałanie 3.2.1). Ich celem jest właśnie wsparcie inwestycji obejmujących wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych przez samego przedsiębiorcę lub przez niego nabytych, a prowadzących do uruchomienia produkcji nowych produktów lub usług. Innowacje te muszą mieć skalę co najmniej polskiego rynku, czyli nie mogą mieć odpowiednika w naszym kraju. Ogółem PARP dysponuje na ten cel pulą 1 mld euro. Pieniądze te dzieli sukcesywnie w kolejnych konkursach. Dotychczas zorganizowała cztery, w których przedsiębiorcy złożyli ponad 600 wniosków. Ponad 150 przyznano dofinansowanie m.in. rzeszowskiej firmie Fibrain zajmującej się produkcją kabli światłowodowych i osprzętu do budowy sieci światłowodowych, a także łódzkiej spółce Eko-Vit zajmującej się produkcją oraz rozlewem napojów gazowanych i niegazowanych. Ta ostatnia pozyskała grant na wdrożenie nowej gamy napojów wzbogaconych mikrokapsułkami będącymi wynikiem prac badawczych.

Dwie szanse naraz

Teraz szansę pozyskania dotacji na wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (do 20 mln zł na projekt) mają kolejne firmy, gdyż jednocześnie trwają dwa konkursy. Pierwszy, ogólny dla inwestycji realizowanych w całej Polsce z pulą 750 mln zł, i drugi o nowym charakterze wynikającym z realizacji strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, a w szczególności tzw. pakietu dla średnich miast. W przypadku tego drugiego konkursu, z budżetem 400 mln zł, chodzi o lokalizację inwestycji na terenie wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju 255 miast średnich, w tym 122 miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze. Konkretne lokalizacje określono w regulaminie konkursu dedykowanego średnim miastom. Co istotne, firma może złożyć tylko jeden wniosek na ten sam projekt w obu konkursach.

Pakiet ułatwień

Jednak co ważne, obydwa konkursy są organizowane na nowych, bardziej przyjaznych dla przedsiębiorców niż dotychczas zasadach.

– Szczególnie powinni je odczuć mikro- i mali przedsiębiorcy, dla których obniżyliśmy minimalną wartość kosztów kwalifikowanych z 10 do 5 mln zł, a także z 1 mln zł do 600 tys. zł wymaganą kwotę przychodów ze sprzedaży przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym (trwającym przynajmniej 12 miesięcy) w okresie trzech lat poprzedzających rok, w którym wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie wsparcia – tłumaczy Izabela Wójtowicz, dyrektor departamentu wdrożeń innowacji w przedsiębiorstwach w PARP. Zmieniono też punktację w kryterium „przygotowanie projektu do realizacji", w którym aż dwa dodatkowe punkty mogą uzyskać przedsięwzięcia, które są w pełni przygotowane do wdrażania już w momencie aplikowania, tj. posiadają pozwolenie na inwestycję lub decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo zaświadczenie o braku konieczności uzyskania takich decyzji czy pozwoleń. – Przygotowując projekty, zachęcamy do równoległego wnioskowania o pozwolenie na inwestycję lub decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, co ułatwi uzyskanie dofinansowania oraz przyspieszy wdrożenie i rozliczenie projektu – tłumaczy Wójtowicz. A to ważne, bo jak wskazuje przedstawicielka PARP, firmy będą miały teraz mniej czasu na realizację inwestycji. Okres ten skrócono z 3 lat do 2,5 roku.

PARP wnioski od firm w obu konkursach przyjmuje do 28 lutego 2018 r.

Materiał powstał we współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości

- Publikacja współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

 

Przedsiębiorcy, aby wprowadzić na rynek nowe produkty lub usługi, muszą zwykle najpierw sfinansować fazę badań przemysłowych i prac rozwojowych. Nawet gdy te zakończą się sukcesem, trzeba ponieść kolejne nakłady na wdrożenie do działalności przedsiębiorstw (najczęściej produkcyjnych) wyników ich prac. Zwykle wdrożenia są dużo droższe od finansowania procesu badawczego. Część przedsiębiorstw, szczególnie tych mniejszych, staje więc przed dylematem, jak je sfinansować. W sukurs mikro-, małym i średnim firmom przychodzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która w okresie 2014–2020 rozdziela dotacje pod nazwą „Badania na rynek" z programu operacyjnego „Inteligentny rozwój" (poddziałanie 3.2.1). Ich celem jest właśnie wsparcie inwestycji obejmujących wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych przez samego przedsiębiorcę lub przez niego nabytych, a prowadzących do uruchomienia produkcji nowych produktów lub usług. Innowacje te muszą mieć skalę co najmniej polskiego rynku, czyli nie mogą mieć odpowiednika w naszym kraju. Ogółem PARP dysponuje na ten cel pulą 1 mld euro. Pieniądze te dzieli sukcesywnie w kolejnych konkursach. Dotychczas zorganizowała cztery, w których przedsiębiorcy złożyli ponad 600 wniosków. Ponad 150 przyznano dofinansowanie m.in. rzeszowskiej firmie Fibrain zajmującej się produkcją kabli światłowodowych i osprzętu do budowy sieci światłowodowych, a także łódzkiej spółce Eko-Vit zajmującej się produkcją oraz rozlewem napojów gazowanych i niegazowanych. Ta ostatnia pozyskała grant na wdrożenie nowej gamy napojów wzbogaconych mikrokapsułkami będącymi wynikiem prac badawczych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły