Polskim firmom jeszcze daleko do modelu 4.0

Krajowe spółki zazwyczaj wydają na innowacyjne rozwiązania mniej niż 5 proc. rocznych przychodów i nie uważają się jeszcze za dojrzałe cyfrowo.

Publikacja: 12.10.2017 20:59

Polskim firmom jeszcze daleko do modelu 4.0

Foto: 123RF

Pozytywne jest zdaniem autorów raportu „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm" z PwC to, że już połowa przebadanych firm definiuje zostanie firmą z cyfrowej ery jako zmianę sposobu funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. – Ale też 20 proc. firm wciąż utożsamia ten termin z działem IT – zauważała Anna Sieńko, partner w PwC, lider zespołu digital & technology. Polskie firmy nabrały też trochę pokory w autoocenie własnych postępów w zakresie cyfryzacji. – W poprzednich raportach uważały się za dobrze rozwinięte cyfrowo, bo np. miały cyfrowe systemy administracyjne. Dziś te oceny spadły. 44 proc. przedsiębiorstw uważa się za dojrzałe cyfrowo, podczas gdy dla świata jest to 53 proc. – mówiła Sieńko.

Cyfryzacja to zmiany

Większa świadomość firm dotycząca tego, co oznacza dla firmy określenie „cyfrowa", uzewnętrznia się także w tym, że chociaż połowa za główną korzyść z bycia „cyfrową" wciąż uważa zwiększanie przychodów, to już 13 proc. upatruje w przemianach technologicznych szansy na wprowadzenie oszczędności i lepszego kontrolowania kosztów. – A to wymaga w firmach przeprowadzania głębokich zmian. Jeśli mają one jednak zachodzić, przy obecnych budżetach na cyfryzację wynoszących najczęściej mniej niż 5 proc. rocznych przychodów nic nie ma szansy się zmienić – dodawała Sieńko.

Jak podaje PwC, największą część budżetów na technologie cyfrowe w ostatnich 12 miesiącach pochłonęły w polskich firmach przede wszystkim wydatki na IT, operacje oraz rozwój produktów i usług. – Jednocześnie 44 proc. ankietowanych w Polsce (i 45 proc. na świecie) wskazało, że od 10 do 19 proc. tych środków inwestowane jest w tzw. technologie wschodzące. Wśród nich na podium znalazły się internet rzeczy, sztuczna inteligencja i robotyka – podaje PwC.

Słabe zasoby

W wielu przypadkach problemem w robieniu postępów na tych polach jest brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry (np. od analityki danych). Jak podał Michał Kreczmar, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PwC, tylko 42 proc. polskich firm deklaruje też, że ma już zespół ds. innowacji cyfrowych. – Znaczna część respondentów (69 proc. przy 59 proc. dla świata) deklarowała też, że zamiast korzystać z własnych wewnętrznych zasobów technologicznych, outsource'uje je na zewnątrz firmy, co pokazuje słabość polskich przedsiębiorstw w zakresie badań i rozwoju.

Zaledwie 11 proc. firm ma też już dzisiaj dyrektora ds. cyfrowych (CDO), choć te, które już takie stanowisko utworzyły, zazwyczaj dbają o to, by obejmowała je osoba wysoko „umocowana" w firmie, czyli członek zarządu lub osoba raportująca bezpośrednio do prezesa.

Brak wsparcia i zespołu

Choć polskie firmy są świadome tego, że proces stawania się przedsiębiorstwem cyfrowym to decyzja o charakterze biznesowym, najczęściej jako główną przeszkodę w przeprowadzaniu go wskazują brak wsparcia wewnątrz organizacji, brak wykwalifikowanych zespołów (po 31 proc. odpowiedzi) i mało elastyczne lub zbyt powolne procesy (29 proc.).

Badanie przeprowadziła dla PwC firma Oxford Economics, wzięło w nim udział 2,2 tys. osób z 53 krajów (kadra kierownicza i działy IT).

Deloitte Technology Fast 50 Central Europe

22 firmy z Polski znalazły się w tegorocznej edycji rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe. 19 z nich trafiło do głównej kategorii Technology Fast 50, trzy – do podkategorii wschodzące gwiazdy. Spośród polskich firm najwyżej, na czwartym miejscu, znalazł się Tooploox. Do pierwszej dziesiątki trafiły też: Absolvent.pl (piąte miejsce) oraz Cloud Technologies (dziewiąte). Zwycięzcą została czeska wyszukiwarka lotów Kiwi.com. Średni wzrost przychodów polskich firm, które znalazły się w głównej części zestawienia, był prawie dziewięciokrotny. Jak podaje Deloitte, ranking zdominowały firmy zajmujące się rozwiązaniami IT: tworzące aplikacje mobilne i UX-design, platformy e-commerce, automatyzujące procesy marketingowe czy wdrażające rozwiązania w zakresie Data Science, big data, IoT w oparciu chmurę.

Pozytywne jest zdaniem autorów raportu „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm" z PwC to, że już połowa przebadanych firm definiuje zostanie firmą z cyfrowej ery jako zmianę sposobu funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. – Ale też 20 proc. firm wciąż utożsamia ten termin z działem IT – zauważała Anna Sieńko, partner w PwC, lider zespołu digital & technology. Polskie firmy nabrały też trochę pokory w autoocenie własnych postępów w zakresie cyfryzacji. – W poprzednich raportach uważały się za dobrze rozwinięte cyfrowo, bo np. miały cyfrowe systemy administracyjne. Dziś te oceny spadły. 44 proc. przedsiębiorstw uważa się za dojrzałe cyfrowo, podczas gdy dla świata jest to 53 proc. – mówiła Sieńko.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły