Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Biznes

DHL postawił na Okęcie. I przegra?

Fotorzepa/Bartosz Jankowski
Decyzja rzšdu o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie może boleœnie uderzyć w giganta branży kurierskiej – ustaliła „Rzeczpospolita".

DHL Express, spółka odpowiedzialna za dostarczanie przesyłek międzynarodowych, z pompš uruchomi we wtorek swojš najnowszš i bez wštpliwoœci największš dotychczas inwestycję w naszym kraju. Chodzi o supernowoczesny terminal lotniczy, który ma pozwolić koncernowi umocnić pozycję lidera na rynku przesyłek transgranicznych.

Humory menedżerom koncernu, którzy przybędš tu z niemieckiej centrali, popsuł jednak polski rzšd, który w połowie wrzeœnia zdecydował, że do 2027 r. zbuduje nowy, centralny port w oddalonej o 45 km od stolicy gminie Baranów. Wiele wskazuje, że lotnisko im. Chopina na warszawskim Okęciu w konsekwencji zostałoby zamknięte. Wart 100 mln zł terminal lotniczy DHL może stać już wtedy w polu.

– Faktycznie tak może być. Ostatnie decyzje w sprawie lotniska centralnego zrodziły niepewnoœć – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitš" Tomasz Buraœ, prezes DHL Express.

Kosztowny problem

Choć inwestycja DHL na Okęciu jest imponujšca i symboliczna (ma to być podsumowanie 25 lat działalnoœci niemieckiego koncernu w naszym kraju), to na uroczystoœci nie pojawiš się wyżsi rangš oficjele z polskiego rzšdu. I trudno się dziwić, by promowali lotnisko Chopina w sytuacji, gdy oczkiem w głowie ma być budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.

DHL ma jednak problem. I to kosztowny. – Zainwestowaliœmy w ten obiekt bardzo duże pienišdze. To bez wštpienia najdroższy obiekt uruchomiony przez DHL Express w Polsce. Wartoœć całego projektu szacujemy nad ponad 20 mln euro – podkreœla Buraœ.

Dla porównania uruchomiony w ub.r. terminal lotniczy DHL w Katowicach kosztował ok. 8 mln euro.

Obiekt na Okęciu jest potężny – jego docelowa wydajnoœć ma być o kilkadziesišt procent wyższa niż w dotychczasowym warszawskim terminalu DHL Express. – Terminal będzie w stanie – bez specjalnych modyfikacji – obsługiwać rynek przez 15 lat, zakładajšc, że obłożenie obiektu będzie rosło o kilkanaœcie procent rocznie. Docelowe możliwoœci terminalu będš sięgać 6 tys. paczek na godzinę – wyjaœnia prezes Buraœ.

Poczštkowo niemiecka firma będzie jednak wykorzystywać około jednej trzeciej możliwoœci sortowania zainstalowanej tam maszyny. Docelowo będzie mieć zatem możliwoœć obsługiwania nawet trzykrotnie większych wolumenów.

Nowo powstały obiekt spełnia kilka funkcji: od tzw. gatewaya, czyli miejsca, do którego przylatuje samolot z przesyłkami, z którego następnie wyładowuje się towar, sortuje, poddaje odprawie celnej, po typowy terminal kurierski.

– To obiekt najnowoczeœniejszej klasy, jaka istnieje. Podobne inwestycje mamy np. na Węgrzech czy w Portugalii – przekonuje prezes Buraœ.

DHL nie zainwestuje w Baranowie

Co jednak z ambitnymi planami DHL po przeniesieniu portu lotniczego do gminy Baranów? Jak się dowiedzieliœmy, koncern nie zamierza inwestować w Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

– Terminal pozostanie na Okęciu. Mamy umowę na wynajem budynku od LS Airport Service na 15 lat – komentuje prezes DHL Express Polska.

I zaznacza, że przed spółkš wiele lat użytkowania obiektu.

– Nie wyobrażam sobie budowy terminalu 45 km od Warszawy. Gdybyœmy musieli przenieœć się do Baranowa, znaleŸlibyœmy się z dala od naszych punktów doręczeń. A chcemy być jak najbliżej klienta. Z naszego punktu widzenia kluczowy jest czas od wylšdowania samolotu do dostarczenia przesyłki pod adres – tłumaczy nasz rozmówca.

Informacje o potencjalnym „uœmierceniu" lotniska Okęcie traktuje jako dywagacje.

– Decyzja o budowie centralnego portu została podjęta, ale nie ma żadnych konkretów. Dziesięć lat to odległy horyzont czasowy, dlatego dzisiaj skupiamy się na tym, aby jak najlepiej obsługiwać klientów. Gdyby jednak faktycznie doszło do tego, że na Okęciu nie będš lšdowały w przyszłoœci samoloty, co jest dziœ tylko jednš z opcji, to nadal będziemy potrzebowali tu stacji kurierskiej – zaznacza.

Lokalizacja prawdopodobnie więc pozostanie, zmieni się tylko funkcja obiektu na typowe centrum serwisowe.

DHL Express wskazuje Polskę jako jeden z ważniejszych rynków. Od kilku lat polski oddział należy do najszybciej rosnšcych, obok Australii oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ze wszystkich oddziałów DHL na œwiecie (wzrost jest dwucyfrowy). Koncern buduje tu całš sieć wyspecjalizowanych obiektów: w ub.r. uruchomił terminal lotniczy w Katowicach i obiekty w Rzeszowie, Lublinie oraz Toruniu. W planach sš kolejne inwestycje. W 2018 r. DHL otworzy terminal na lotnisku w Gdańsku, doda też nowe obiekty we Wrocławiu, Łodzi i Szczecinie oraz całš sieć lokalnych centrów serwisowych.

Co dalej z lotniskiem chopina

W zwišzku z budowš Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) około 2025 r. ma być podjęta decyzja co do dalszego losu Lotniska Chopina na Okęciu. Mikołaj Wild, pełnomocnik rzšdu ds. CPK, uważa, że uruchomienie nowego portu oznacza zamknięcie Okęcia dla ruchu cywilnego. Największy port w kraju, obsługujšcy 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce, zaczyna być bliski wyczerpania przepustowoœci (w br. ma obsłużyć 14 mln osób).

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL