Spółki Skarbu Państwa. PKO, KGHM i PGNiG stawiają na start-upy

Największe spółki Skarbu Państwa pomogą młodym firmom rozwinąć nowatorski biznes. Liczą przy tym, że wyłowią z rynku ciekawe projekty.

Aktualizacja: 28.09.2016 21:37 Publikacja: 28.09.2016 19:27

Foto: 123RF

Choć – jak wynika z badań przeprowadzonych przez fundację Startup Poland – zdecydowana większość młodych i innowacyjnych firm deklaruje, że największym problemem jest dla nich brak pieniędzy (63 proc. respondentów), to ponad połowa przyznaje, że brakuje im jednak jeszcze czegoś innego. Chodzi o kontakty biznesowe, które pomogłyby pozyskać inwestorów czy klientów, a także o specjalistyczną wiedzę, niezbędną do rozwinięcia działalności i skutecznego wdrożenia projektu. Właśnie w tym aspekcie rodzimym start-upom zamierzają pomóc PKO BP, PGNiG i KGHM.

Innowacyjny skok

Bank, gazowy koncern oraz miedziowy gigant zaangażowały się w program akceleracyjny MIT Enterprise Forum Poland. To polska edycja projektu realizowanego przez prestiżową amerykańską uczelnię Massachusetts Institute of Technology (MIT).

– Start-upy realizują ryzykowne projekty. Na takie przedsięwzięcia w prywatnym biznesie często nie ma kapitału. Dlatego jesteśmy gotowi to ryzyko współdzielić i zachęcić dużych graczy do szukania w ten sposób przewag konkurencyjnych – powiedziała podczas środowej inauguracji programu Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Szymon Wałach, dyrektor pionu klienta detalicznego w PKO BP, uważa, że polska gospodarka dzięki wspieraniu start-upów może wykonać taki sam innowacyjny skok, jaki wcześniej wykonały banki.

– Rodzimy sektor bankowy dekadę temu zdecydował się zainwestować w nowe technologie i dziś pod tym względem należymy do światowych liderów. Polska gospodarka stoi dziś podobną decyzją, jaką podejmowały banki. Nasz kraj ma szansę zostać wiodącym graczem w zakresie innowacyjności – przekonuje.

W programie MIT EF bank PKO będzie odpowiadać za akcelerację firm z sektora fintech (nowe technologie w finansach). – Chcemy rozwijać start-upy, które mają już gotowy projekt. Dysponujemy sześcioma oddziałami bankowymi, które są laboratoriami – tam testujemy nowe rozwiązania. Udostępnimy je start-upom, a ich projekty mają szansę zostać wpięte do już stosowanych przez nasz bank rozwiązań – tłumaczy Wałach.

Wpuścić nowe trendy

Program MIT EF skierowany jest także do młodych i innowacyjnych firm z branży zdrowotnej, surowcowej, energetycznej. Za ścieżkę energetyczną programu odpowiadać ma PGNiG. Koncern liczy, że dzięki takiej współpracy może sporo zyskać.

– Na rynku energii widać dynamiczny wzrost znaczenia innowacji. Nie chcemy zostać w tyle. Aby dotrzymać tempa, postawiliśmy na współpracę ze start-upami – mówi Eligiusz Kameduła, dyrektor ds. rozwoju PGNiG. Liczy, że dzięki temu uda się np. skrócić czas wdrożeń innowacyjnych projektów. – Dziś średni czas takiego wdrożenia to dwa i pół roku – zaznacza.

Dodaje przy tym, że gazowa spółka liczy nie tylko na innowacje związane ściśle np. z chemią wykorzystywaną przy wierceniach, ale również na te z zakresu analityki danych big data. – Dzięki start-upom chcemy wpuścić nowe trendy do PGNiG – podkreśla.

Paweł Bochniarz, współzałożyciel MIT EF Poland, liczy, że w tej edycji przez program uda się przepuścić 50 start-upów. – Zespoły, które wezmą udział w programie, będą miały okazję do kontaktu z przedsiębiorcami z sektora innowacji z Polski i międzynarodowym środowiskiem przedsiębiorców. Uczestnicy będą mieli też możliwość spotkań z inwestorami – podkreśla Bochniarz.

Poza spółkami Skarbu Państwa w program akceleracji start-upów MIT EF zaangażowały się też m.in. Visa, Intel, Adamed, Google oraz HP.

Rekrutacja do programu potrwa do 30 listopada.

Choć – jak wynika z badań przeprowadzonych przez fundację Startup Poland – zdecydowana większość młodych i innowacyjnych firm deklaruje, że największym problemem jest dla nich brak pieniędzy (63 proc. respondentów), to ponad połowa przyznaje, że brakuje im jednak jeszcze czegoś innego. Chodzi o kontakty biznesowe, które pomogłyby pozyskać inwestorów czy klientów, a także o specjalistyczną wiedzę, niezbędną do rozwinięcia działalności i skutecznego wdrożenia projektu. Właśnie w tym aspekcie rodzimym start-upom zamierzają pomóc PKO BP, PGNiG i KGHM.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie