Sprzedaż leasingowa w Polsce w kilku ostatnich latach systematycznie rośnie w kilkunastoprocentowym tempie. W 2014 r. tempo wzrostu wyniosło ponad 21 proc., w następnych dwóch latach blisko 17 proc., a według prognoz w tym roku wzrost sięgnie 15 proc. W szybszym tempie, bo o 23 proc, ma się zwiększyć sprzedaż w segmencie IT, który do tej pory nie grał pierwszych skrzypiec.
Wzrost napędzi oferta mniejszych produktów
Roczna sprzedaż leasingu w kategorii IT w 2016 r. wyniosła 730 mln zł i choć wartość ta może sprawiać wrażenie sporej, to stanowiła tylko 1,3 proc. całej sprzedaży branży leasingowej w naszym kraju.
– Poziom ten zdecydowanie nie oddaje wagi segmentu IT, który przyczynia się do rozwoju polskich firm. Oczywiście ten obszar długo nie zagrozi kategorii pojazdów czy maszyn i urządzeń, które stanowią filary biznesu leasingowego, jednak ma wszelki potrzebny potencjał do rynkowych zwyżek – uważa Bartosz Borowski, dyrektor linii masowych kanałów dystrybucji w PKO Leasing.
Jako argumenty za wyraźnym potencjałem tej części biznesu podaje dynamiczny rozwój e-commerce oraz inwestycje w zwiększanie wydajności infrastruktury obsługującej ten obszar. – Komputer, tablet, smarfon czy drukarka to dziś podstawowe narzędzia pracy każdej firmy. Leasing był do tej pory wybierany do większych inwestycji, jednak dzięki dedykowanym ścieżkom procesowym można skutecznie leasingować również pojedyncze komputery – dodaje Borowski. Jako przykład podaje oferowany przez swoją firmę tryb TurboLeasing, który bardzo dynamicznie rozwija się na rynku sprzętu komputerowego i oprogramowania.