Informatyczny leasing nabierze większej wagi

Do tej pory finansowanie sprzętu IT nie było elementem decydującym o sprzedaży firm leasingowych, ale te liczą, że będzie się to powoli zmieniać.

Publikacja: 25.09.2017 21:13

Informatyczny leasing nabierze większej wagi

Foto: 123RF

Sprzedaż leasingowa w Polsce w kilku ostatnich latach systematycznie rośnie w kilkunastoprocentowym tempie. W 2014 r. tempo wzrostu wyniosło ponad 21 proc., w następnych dwóch latach blisko 17 proc., a według prognoz w tym roku wzrost sięgnie 15 proc. W szybszym tempie, bo o 23 proc, ma się zwiększyć sprzedaż w segmencie IT, który do tej pory nie grał pierwszych skrzypiec.

Wzrost napędzi oferta mniejszych produktów

Roczna sprzedaż leasingu w kategorii IT w 2016 r. wyniosła 730 mln zł i choć wartość ta może sprawiać wrażenie sporej, to stanowiła tylko 1,3 proc. całej sprzedaży branży leasingowej w naszym kraju.

– Poziom ten zdecydowanie nie oddaje wagi segmentu IT, który przyczynia się do rozwoju polskich firm. Oczywiście ten obszar długo nie zagrozi kategorii pojazdów czy maszyn i urządzeń, które stanowią filary biznesu leasingowego, jednak ma wszelki potrzebny potencjał do rynkowych zwyżek – uważa Bartosz Borowski, dyrektor linii masowych kanałów dystrybucji w PKO Leasing.

Jako argumenty za wyraźnym potencjałem tej części biznesu podaje dynamiczny rozwój e-commerce oraz inwestycje w zwiększanie wydajności infrastruktury obsługującej ten obszar. – Komputer, tablet, smarfon czy drukarka to dziś podstawowe narzędzia pracy każdej firmy. Leasing był do tej pory wybierany do większych inwestycji, jednak dzięki dedykowanym ścieżkom procesowym można skutecznie leasingować również pojedyncze komputery – dodaje Borowski. Jako przykład podaje oferowany przez swoją firmę tryb TurboLeasing, który bardzo dynamicznie rozwija się na rynku sprzętu komputerowego i oprogramowania.

– Polskie firmy z roku na rok są coraz bardziej innowacyjne, o czym świadczy między innymi rodzaj dokonywanych przez nie inwestycji. Z naszego badania wynika, że 84 proc. przedsiębiorców zapytanych o to, co w ich opinii czyni firmą bardziej innowacyjną, wskazało na zakup nowych technologii, a 74 proc. na zakup specjalistycznego oprogramowania. Dlatego w kontekście nowej perspektywy unijnej 2014–2020, której celem jest podniesienie innowacyjności polskiej gospodarki, spodziewamy się, że w najbliższych latach na rynku leasingu IT będziemy mieć do czynienia ze wzrostowym trendem – mówi Adam Linkiewicz, menedżer ds. rozwoju rynków w EFL.

Jak podkreśla Bartosz Borowski, oprogramowanie do zarządzania firmą bądź jej poszczególnymi obszarami, kluczowymi dla specyfiki danego rynku, stanowi dziś jeden z podstawowych elementów efektywności i przewagi konkurencyjnej firm i jest wydatkiem, od którego nie można uciec. – Leasing jest komplementarnym produktem zapewniającym finansowanie tych przedmiotów, stąd nasze przekonanie o wzroście całego segmentu IT – dodaje ekspert.

Pozytywny wpływ na ten obszar rynku najmu będzie mieć także poszerzanie oferty wynikające ze współpracy firm leasingowych z informatycznymi. Przykładem może być zawiązana niedawno kooperacja PKO Leasing z Comarchem, dostawcą rozwiązań informatycznych, dzięki której firma oferuje szybkie finansowanie sprzętu informatycznego oraz licencji na oprogramowanie ERP, służące planowaniu zasobów przedsiębiorstwa.

Niewiedza klientów

Dlaczego IT do tej pory stanowi tak niewielki udział w rynku sprzedaży leasingu? Powody bywają prozaiczne, to m.in. niewielka wiedza klientów o możliwości finansowania leasingiem sprzętu IT.

– Jeszcze gorzej wygląda wiedza klientów o możliwości finansowania dóbr niematerialnych, jakimi są licencje czy oprogramowanie. Dodatkowym powodem jest fakt, że duzi dostawcy z segmentu informatycznego posiadają wyspecjalizowane firmy udzielające finansowania na zakup własnych produktów, tzw. firmy captive, a podmioty te nie raportują swoich wyników do Związku Polskiego Leasingu – wyjaśnia Adam Linkiewicz.

Problem częściowo może leżeć też po stronie leasingodawców, dla których najważniejszym aspektem są same aktywa w kontekście ryzyka kredytowego i ostrożnego podejścia do finansowania tych przedmiotów. – Kolejną rzeczą są wymogi Microsoftu dotyczące sublicencjonowania produktów i brak wiedzy klientów o możliwości leasingowania tych przedmiotów – zaznacza Bartosz Borowski. Dodaje jednak, że liczba transakcji dynamicznie się zmienia.

Sprzedaż leasingowa w Polsce w kilku ostatnich latach systematycznie rośnie w kilkunastoprocentowym tempie. W 2014 r. tempo wzrostu wyniosło ponad 21 proc., w następnych dwóch latach blisko 17 proc., a według prognoz w tym roku wzrost sięgnie 15 proc. W szybszym tempie, bo o 23 proc, ma się zwiększyć sprzedaż w segmencie IT, który do tej pory nie grał pierwszych skrzypiec.

Wzrost napędzi oferta mniejszych produktów

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły