Outlety wchodzą do sieci

Szybko przybywa kupujących online. Nic dziwnego, że rynek wart już 40 mld zł przyciąga coraz mocniej tradycyjne sklepy, a nawet centra handlowe.

Aktualizacja: 20.09.2017 10:33 Publikacja: 19.09.2017 19:46

Outlety wchodzą do sieci

Foto: Fotorzepa/Dominik Pisarek

W Polsce zarejestrowanych jest 74,7 tys. firm, które jako podstawową działalność zgłosiły sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. Jak wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK, z tej liczby aktywnych jest 34,8 tys. przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę, że jednocześnie liczba sklepów stacjonarnych nadal przekracza 300 tys., firmy zajmujące się handlem mogłyby być spokojne o przyszłość. Jednak nic bardziej mylnego.

Ogromne zmiany

– Formy handlu, jakimi są tradycyjne sklepy, hipermarkety, e-sklepy, podlegają nieustannym zmianom i modyfikacjom – mówi Jolanta Tkaczyk, ekspertka w dziedzinie marketingu z Akademii Leona Koźmińskiego. – W myśl teorii selekcji naturalnej największą szansę przetrwania mają te jednostki handlowe, które najlepiej przystosowują się do zmian w zachowaniach nabywców i rozwoju technologicznego. W tej perspektywie zyskują e-sklepy, a tradycyjne formy handlowe nie mają szans – dodaje.

– Polscy konsumenci są raczej tradycjonalistami; kupują w sieci, ponieważ jest taniej i wygodniej, jednak wiele kategorii wybierają wyłącznie w stacjonarnych sklepach. Firmy nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie segmentu internetowego, ponieważ jego rola będzie szybko rosła – mówi Jakub Sobczak, ekspert w Biurze Handlu i Usług DNB Bank Polska.

– W dużych miastach w Polsce widać wielu dostawców, choćby Uber Eats, zatem również gastronomia idzie z duchem czasu i otwiera się na nowe metody dotarcia do klienta – dodaje.

Nowe oferty

Tradycyjnym sprzedawcom jest bardzo trudno walczyć na jakość oferty czy ceny z internetowymi platformami, które ciągle zaskakują nowościami. Zalando Lounge to klub zakupowy i outlet, właśnie uruchomiony w Polsce przez serwis Zalando, największego w Europie internetowego sprzedawcę odzieży.

– Stawiamy na modę i akcesoria, kategorie kluczowe dla Zalando. Oferujemy również akcesoria wnętrzarskie, a w przyszłości chcemy rozwijać ofertę o kolejne kategorie – mówi Artur Suligowski, country manager Zalando Lounge Polska. – Do klubu mogą automatycznie zalogować się osoby zarejestrowane w Zalando, ale jest on również otwarty na nowych klientów. Inne będą warunki dostawy – w Zalando Lounge nie ma opcji darmowej wysyłki, ale w przypadku zwrotu ponosimy koszty transportu – dodaje.

Internet zmienia nie tylko sposób kupowania, ale też zwyczaje zakupowe. Amerykański Amazon niedawno wprowadził usługę Wardrobe, w ramach której klienci mogą zamawiać do 15 sztuk odzieży, ale bez płacenia. Sięgnąć do kieszeni będą musieli, dopiero gdy zdecydują się część zatrzymać, a resztę, także za darmo, zwrócą firmie. Usługa jest dostępna dla abonentów systemu Prime – za 99 dol. rocznej opłaty mogą skorzystać także z przyspieszonej dostawy czy wcześniejszych informacji o promocjach.

Dodatkowo w ramach zakupów Wardrobe, jeśli spośród wybranych sztuk ubrań klient zdecyduje się zostawić trzy sztuki, to dostaje 10 proc. dodatkowego rabatu, a jeśli pięć sztuk – cena zostanie obniżona o 20 proc.

Z punktu widzenia domów towarowych i sklepów stacjonarnych, które muszą ponosić stałe koszty czynszu i zatrudniania wielu pracowników, takie obniżki na stałe są niemożliwe do udźwignięcia.

Zmiany sięgają jeszcze głębiej, a firmy wykorzystują możliwości technologii mobilnych i przygotowują dla klientów specjalne promocje, jeśli akurat przechodzą obok ich sklepu. Również dzięki specjalnym nadajnikom podczas wizyty w sklepie na smartfon klienta trafia szereg informacji i dodatkowych promocji, które mają zachęcić do jeszcze większych zakupów.

Według teorii koła detalu każda forma handlu najpierw przyciąga klienta niskimi cenami, potem jednak jest zmuszona podnosić poziom usług handlowych i rozszerzać asortyment, a co za tym idzie – zwiększać ceny – mówi Jolanta Tkaczyk. – To, co spotyka teraz sklepy tradycyjne, prawdopodobnie dotknie również i dzisiejszych wygranych. Stała jest wyłącznie zmiana. Warunki konkurencji też się zmieniają – szczególnie dzięki postępowi technologicznemu – dodaje.

W Polsce zarejestrowanych jest 74,7 tys. firm, które jako podstawową działalność zgłosiły sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. Jak wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK, z tej liczby aktywnych jest 34,8 tys. przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę, że jednocześnie liczba sklepów stacjonarnych nadal przekracza 300 tys., firmy zajmujące się handlem mogłyby być spokojne o przyszłość. Jednak nic bardziej mylnego.

Ogromne zmiany

Pozostało 88% artykułu
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?