Potencjał stoczni jest większy niż ich wykorzystanie

W ubiegłym roku w polskich stoczniach powstało 12 gotowych statków – wynika z danych związku pracodawców Forum Okrętowe, opracowanych przy współudziale serwisu PortalMorski.pl.

Publikacja: 20.08.2017 20:13

Potencjał stoczni jest większy niż ich wykorzystanie

Foto: Bloomberg

Wybudowano także 37 kadłubów lub statków częściowo wyposażonych. Natomiast według szacunków centrum Techniki Okrętowej stocznie wyremontowały lub przebudowały ok. 560 jednostek. Łączna wartość przychodów za rok 2016 uzyskanych przez firmy sektora, w tym stocznie budujące nowe jednostki, stocznie remontowe oraz dostawców wyposażenia i usług, wyniosła 10,6 mld zł.

Na początku obecnego roku w portfelu zamówień polskich stoczni było 21 w pełni wyposażonych statków, a także przynajmniej 53 częściowo wyposażone statki lub kadłuby. Według bazy danych statków i zamówień stoczniowych IHS Sea-Web, w ciągu 2016 roku polskie stocznie zdobyły zamówienia na jedynie cztery nieduże, w pełni wyposażone jednostki. Z kolei do lipca tego roku, według tego samego źródła, przybyły zamówienia tylko na trzy statki.

Znacznie lepiej wygląda za to portfel zamówień na kadłuby i jednostki częściowo wyposażone: w całym roku ubiegłym i połowie obecnego podpisano aż 39 kontraktów.

To pokazuje, że potencjał polskich stoczni produkcyjnych wciąż nie jest właściwie wykorzystywany. Po zamknięciu w 2009 roku dużych stoczni produkcyjnych w Gdyni i Szczecinie zagospodarowane w różny sposób ich tereny stały się miejscem budowy głównie konstrukcji stalowych, nie tylko dla sektora morskiego.

W Szczecinie budowane są zarówno w pełni wyposażone statki, jak i częściowo wyposażone kadłuby, ale głównie małe. Majątek produkcyjny w byłej Stoczni Szczecińskiej wykorzystywany jest przez większą liczbę mniejszych podmiotów, zazwyczaj dzierżawiących teren i hale oraz urządzenia produkcyjne od Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Budują one m.in. małe statki „pod klucz" i częściowo wyposażone jednostki.

Na terenie byłej Stoczni Gdynia jest mniej firm, za to większych i o lepiej uregulowanym statusie własności majątku. Większa jest także skala produkcji. Powstają tam statki lub kadłuby większe niż w ostatnich latach w Szczecinie. Większy jest też łączny tonaż konstrukcji okrętowych.

Dostawcy wspierają program batory

Program Batory zakłada m.in. budowę promów pasażerskich dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Inwestycję ma finansować Polski Fundusz Rozwojowy. Zakładany efekt programu to przesunięcie sektora stoczniowego w kierunku produkcji większych, wyspecjalizowanych jednostek. Przesłanki rynkowe to prognozowane zamówienia polskich firm oraz wzrost rynku statków o napędzie LNG. Kilku polskich producentów wyposażenia pokładowego, Remontowa Hydroster Systems, Fabryka Sprzętu Okrętowego „Meblomor", Toruńskie Zakłady Urządzeń Okrętowych „Towimor", AMEK Offshore oraz Hydromega wsparło Program Batory poprzez utworzenie konsorcjum. Liderem jest Remontowa Hydroster Systems. Najważniejszym celem konsorcjum jest przedstawienie kompleksowej oferty na dostawy wyposażenia dla promu ro-pax „Batory" i innych promów pasażerskich.

Wybudowano także 37 kadłubów lub statków częściowo wyposażonych. Natomiast według szacunków centrum Techniki Okrętowej stocznie wyremontowały lub przebudowały ok. 560 jednostek. Łączna wartość przychodów za rok 2016 uzyskanych przez firmy sektora, w tym stocznie budujące nowe jednostki, stocznie remontowe oraz dostawców wyposażenia i usług, wyniosła 10,6 mld zł.

Na początku obecnego roku w portfelu zamówień polskich stoczni było 21 w pełni wyposażonych statków, a także przynajmniej 53 częściowo wyposażone statki lub kadłuby. Według bazy danych statków i zamówień stoczniowych IHS Sea-Web, w ciągu 2016 roku polskie stocznie zdobyły zamówienia na jedynie cztery nieduże, w pełni wyposażone jednostki. Z kolei do lipca tego roku, według tego samego źródła, przybyły zamówienia tylko na trzy statki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika