Swoje projekty Poczcie Polskiej (PP) prezentowało dziewięć startupów, które zostały wybrane spośród 80 zgłoszeń. Przygotowane przez nich rozwiązania najlepiej wpisywały się w strategię PPi poszczególne etapy łańcucha e-commerce. - Poczta chce nie tylko korzystać z nowych rozwiązań, ale też uczestniczyć w ich kreowaniu. Dlatego zdecydowaliśmy się na udział w programie GammaRebels, dzięki któremu mogliśmy poznać młodych polskich innowatorów. Pracowaliśmy wspólnie nad tym, jak szybciej i wygodniej doręczać paczki, jak lepiej poznać zdanie naszych klientów a nawet pomagaliśmy w tworzeniu polskiej kapsuły Hyperloop - mówi Wiesław Włodek, wiceprezes PP.

Młodzi przedsiębiorcy spędzili ostatnie miesiące na przeprowadzeniu pilotaży swoich projektów. Mogli liczyć na wsparcie merytoryczne oraz finansowe, w ramach środków programu Scale UP! realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Teraz Poczta Polska zdecyduje, które z projektów niosą dla niej największą wartość biznesową i powinny zostać wdrożone w pełnej skali. - Cieszymy się, że miesiące wspólnej pracy pozwoliły na przygotowanie ciekawych propozycji biznesowych naszych startupów. Co ważne, skupiliśmy się przede wszystkim na tworzeniu modeli, w których startupy i Poczta mogą działać partnersko. Takie podejście może zaowocować doświadczeniem niezbędnym w procesie skalowania, np. na rynki zachodnie, gdzie partnerzy są bardzo wymagający - komentuje Tomasz Kowalczyk, partner zarządzający w HardGamma Ventures. Wśród startupów, które współpracują z Pocztą są m.in.: Telemedicin (w wybranych placówkach pocztowych ustawiono eGabinety, czyli budki umożliwiające zdalne konsultacje z lekarzem. Podczas eWizyty można wykonać nawet podstawowe badania, jak EKG czy pomiar ciśnienia), Zapakuj.to (internetowy kreator opakowań, dzięki któremu każdy za pośrednictwem eSklepu Poczty może zaprojektować własny wzór pudełek), czy Pakomatic (samoobsługowe urządzenie, montowane w domach wielorodzinnych, dzięki któremu możemy odbierać i nadawać paczki, tak jak dziś odbieramy nasze listy).

Ponadto swoje projekty w PP wdrożyć chcą IOTA (inteligentne nadawcze skrzynki pocztowe rejestrujące za pomocą sensorów i modułu radiowego wrzucanie przesyłek do skrzynki bądź jej opróżnianie), Smarter Location (badanie potencjału rynkowego placówek poprzez analizę danych pozyskanych od operatora telekomunikacyjnego), Helpful Company (chatbota do komunikacji z użytkownikami na Facebooku i Messengerze), a także Mobile Institute (internetowy system zbierania opinii oraz platforma kontaktu z klientami) oraz ProxiGroup (platforma ProxiTrack umożliwia optymalizację procesów logistycznych dzięki wykorzystaniu technologii RFID, która zbiera informacje m.in. o ruchu i drodze, jaką przechodzi każda przesyłka w rozdzielni).