Amadeus: Polski rynek podróży luksusowych rośnie najszybciej na świecie

Polski rynek ekskluzywnych usług rośnie najszybciej na świecie.

Aktualizacja: 24.07.2016 22:28 Publikacja: 24.07.2016 19:25

Foto: Bloomberg

Światowy rynek podróży luksusowych ma dzisiaj wartość ok. 186 mld dolarów. Polski udział wynosi w tej chwili 0,2 proc. Jak jednak wynika z raportu „Shaping the future of luxury travel" firmy Amadeus – wiodącego dostawcy zaawansowanych rozwiązań technologicznych dla światowej branży turystycznej i lotniczej – do roku 2025 ma się zwiększać w tempie najszybszym na świecie. Podczas gdy globalna średnia wzrostu wynosi 6,2 proc. rocznie, to w przypadku Polski średnie skumulowane tempo wyniesie 12,8 proc. i w roku 2025 polski udział w świecie globalnego turystycznego luksusu wyniesie już 1,5 proc.

Tłok w klasie premium

– Na luksusową podróż trzeba wydać w przypadku wyjazdu krótkiego 750 euro za noc, a w przypadku wyjazdów dłuższych po 500 euro – mówi Martin Buck, dyrektor ITB Berlin, największych europejskich targów turystycznych.

Na razie Polacy coraz chętniej podwyższają komfort podróży. Lepiej sprzedają się miejsca w klasach biznes i premium w dreamlinerach LOT, gdzie dopłata wynosi odpowiednio 4999 i 1999 zł za podróż powrotną.

– Na sierpień wszystkie miejsca w biznesie np. w rejsach czarterowych z Warszawy na Bali zostały wyprzedane – mówi Małgorzata Stańczyk z biura My Travel. Dwutygodniowy pobyt w ofercie last minute w pięciogwiazdkowym hotelu na Bali to wydatek od 9,5 do 11,2 tys. zł.

Jest jeszcze opcja bardziej luksusowa – to wynajęcie prywatnego samolotu. Przykładowo przelot z Polski na Sardynię dla sześciu osób kosztuje 10 tys. euro. – Korzystając z tej opcji, nasz klient oszczędził przynajmniej dziesięć godzin na czasie podróży, bo z Polski nie ma bezpośrednich lotów na tę wyspę i trzeba się przesiadać na którymś z europejskich lotnisk. A dla takich klientów czas i komfort podróży liczą się najbardziej – mówi Jakub Benke, prezes prywatnego przewoźnika biznesowego Jet Story.

Oferta szyta na miarę

– Dla mnie luksusowy wyjazd to taki, w którym gość korzysta przynajmniej z klasy biznes, mieszka w wyjątkowej klasy hotelach, odbiera go na lotnisku prywatna limuzyna – mówi Andrzej Smolarczyk, właściciel niemieckiego biura podróży Andytravel de Luxe. I takie propozycje dla wymagających już są w Polsce.

– Naszym zadaniem jest przygotowanie oferty dla konkretnej osoby. Ekspert wysłuchuje życzeń i przygotowuje ofertę „na miarę", którą przedstawia w miejscu i czasie wybranym przez klienta. Jeśli jest to zwiedzanie, to musi ono mieć logiczną kolejność oraz profesjonalnych i sprawdzonych przewodników. Musimy też zadbać o najlepsze hotele i zapewnić concierge service: załatwić bilety na koncert, mecz piłki nożnej czy wyjątkowy show w Las Vegas. W organizacji takich podróży pomaga wejście na polski rynek kilku światowych linii lotniczych oferujących komfort podróży – mówi Marzenna Myrcha, kierowniczka warszawskiego biura niemieckiej firmy Derpart Travel a la carte.

Opinia

Paweł Rek, dyrektor regionalny Amadeus na Europę Środkową

Dotychczas najzamożniejsi Polacy woleli wydawać pieniądze na materialne wyznaczniki sukcesu: rezydencje, drogie samochody. Jak pokazuje jednak przykład krajów Europy Zachodniej czy USA, wraz z „krzepnięciem" elity pojawia się tendencja do przeznaczania większej puli pieniędzy na niematerialne doświadczenia. W Polsce ta ewolucja będzie wiązała się ze zmianą pokoleniową. Musimy poczekać dekadę, aż dzisiejsi 30-latkowie, którzy wychowali się w erze cyfrowej i mają inne zwyczaje zakupowe, będą dysponowali kapitałem na luksusowy wyjazd.

Światowy rynek podróży luksusowych ma dzisiaj wartość ok. 186 mld dolarów. Polski udział wynosi w tej chwili 0,2 proc. Jak jednak wynika z raportu „Shaping the future of luxury travel" firmy Amadeus – wiodącego dostawcy zaawansowanych rozwiązań technologicznych dla światowej branży turystycznej i lotniczej – do roku 2025 ma się zwiększać w tempie najszybszym na świecie. Podczas gdy globalna średnia wzrostu wynosi 6,2 proc. rocznie, to w przypadku Polski średnie skumulowane tempo wyniesie 12,8 proc. i w roku 2025 polski udział w świecie globalnego turystycznego luksusu wyniesie już 1,5 proc.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów