Volvo ucieka do Europy przed cłem w Stanach

Volvo Cars postanowił przenieść produkcję luksusowego SUV XC60 z Chin do Europy, aby uniknąć amerykańskiego cła — poinformował prezes Hakan Samuelsson, który spodziewa się w tym roku piątego kolejnego rekordu sprzedaży

Aktualizacja: 20.07.2018 11:58 Publikacja: 20.07.2018 08:36

Volvo ucieka do Europy przed cłem w Stanach

Foto: Bloomberg

Transfer produkcji XC60 przeznaczonych na amerykański rynek, ma na celu uniknięcie nowych ceł na chińskie wyroby -oświadczył Samuelsson z okazji ogłoszenia bilansu II kwartału. — Oczywiście zreorganizujemy produkcję, weźmiemy XCV60 na rynek amerykański do naszej fabryki w Europie i pozwolimy Chinom produkować na inne rynki — powiedział i dodał, że ten transfer już zaczął się.

Szwedzka firma, którą chiński właściciel Geely Automotive zamierza wprowadzić na giełdę w tym roku, montuje obecnie swe kompaktowe SUV w Szwecji dla klientów europejskich i w Chinach na inne rynki, także na amerykański. Chińska produkcja zostanie skierowana na inne rynki, także do Europy.

W II kwartale Volvo zwiększyło zysk operacyjny o 29 proc. do 4,2 mld koron (407 mln euro), zysk netto o 40 proc. do 3 mld i obroty o ponad 25 proc. do 66 mld dzięki dużemu popytowi na SUV. Szwedzi podali już o zwiększeniu w I półroczu dostaw o 14,4 proc. do 317 639 samochodów, osiągając od 4 lat rekordową sprzedaż.

Samuelsson zapowiedział piąty rekordowy rok i stwierdził, że wyniki półrocza stwarzają firmie „dobrą pozycję dla nowego okresu trwałego wzrostu w skali światowej". Firma uruchomiła w czerwcu w Południowej Karolinie zakład produkujący limuzyny S60. Inwestycja za 1,1 mld dolarów daje jej pewną ulgę wobec rosnących barier w handlu, ale firma zależy od importu SUV i dużych limuzyn na tym szybo rosnącym rynku.

W I półroczu sprzedaż Volvo w stanach skoczyła o 40 proc. Udział limuzyn w II kwartale zmalał poniżej jednej trzeciej z 38 proc. rok temu, natomiast pickupów i SUV w rodzaju importowanych XC40, XC60 i XC90 zwiększył się z 62 do 67,3 proc. — wynika z danych Autodata.

Geely Automobile zatrudniła banki Citigroup, Goldman Sachs i Morgan Stanley, aby przygotowały Volvo do debiutu giełdowego w tym roku, co może wycenić szwedzką firmę na 16-30 mld dolarów. Geely ma nadzieję, że oferta IPO zapewni wysoką kapitalizację, która odzwierciedli wielkie plany tej firmy w zakresie nowych technologii.

Szef Geely, Li Shufu uprzedził w czerwcu w Hongkongu, że wyższe amerykańskie cła doprowadzą do podwyżki cen i mogą zmusić Volvo do zmian w produkcji w Stanach, Chinach i Europie i montowania więcej pojazdów w poszczególnych regionach.

Transfer produkcji XC60 przeznaczonych na amerykański rynek, ma na celu uniknięcie nowych ceł na chińskie wyroby -oświadczył Samuelsson z okazji ogłoszenia bilansu II kwartału. — Oczywiście zreorganizujemy produkcję, weźmiemy XCV60 na rynek amerykański do naszej fabryki w Europie i pozwolimy Chinom produkować na inne rynki — powiedział i dodał, że ten transfer już zaczął się.

Szwedzka firma, którą chiński właściciel Geely Automotive zamierza wprowadzić na giełdę w tym roku, montuje obecnie swe kompaktowe SUV w Szwecji dla klientów europejskich i w Chinach na inne rynki, także na amerykański. Chińska produkcja zostanie skierowana na inne rynki, także do Europy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie