#RZECZoBIZNESIE: Andrzej Janiszewski: W Polsce potrzebny jest kult innowacyjności i zmiany

Problemem w Polsce jest to, że my nie chcemy się zmieniać. Jeśli chcemy więcej zarabiać, musimy mieć lepsze produkty i wybijać się czymś na świecie - mówi Andrzej Janiszewski, prezes zarządu Trumpf Polska.

Aktualizacja: 18.07.2016 16:51 Publikacja: 18.07.2016 15:54

#RZECZoBIZNESIE: Andrzej Janiszewski: W Polsce potrzebny jest kult innowacyjności i zmiany

Foto: Rzeczpospolita

Niemiecka grupa Trumpf jest światowym liderem w produkcji narzędzi do przetwarzania metalu i ich obróbki laserowej. Technika laserowa - choć to wciąż nisza na rynku - rozwija się bardzo dynamicznie i zaczyna wchodzić do powszechnego użytku.

- Rocznie na świecie produkowane jest ponad miliard sztuk laserów – podkreśla Andrzej Janiszewski.

Są to zarówno te mniejsze lasery, wykorzystywane w sprzęcie codziennego użytku, jak i lasery wysokiej mocy, w których produkcji specjalizuje się firma Trumpf. Są one wykorzystywane m. in. do cięcia i spawania laserowego, znakowania oraz prognozowania pogody.

Coraz więcej mówi się o konieczności wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach. Jak to wygląda w przypadku tak zaawansowanej technologicznie firmy, jak Trumpf?

- Trumpf inwestuje co roku w badania i rozwój nawet 9-10 proc. obrotów – mówi prezes zarządu Trumpf Polska.

- Dla porównania, takie firmy, jak BMW – 5 proc., Mercedes zaś –3,5-4 proc. – uzupełnia.

Na czym polega innowacyjność w firmach i czemu jest tak ważna?

- O innowacyjności trzeba mówić na każdym kroku – podkreśla Janiszewski i dodaje, że na każdym spotkaniu firmy pojawiają się takie pytania, jak: co można jeszcze zmienić i poprawić? Jaki produkt pozwoli zwiększyć obroty nie o 10 proc., ale 10 razy?

- Innowacyjność już jest od samego dołu. Pracownicy na montażu są również oceniani ze względu na swoje innowacyjne pomysły – zaznacza Janiszewski.

- Projektant widzi jakieś urządzenie globalnie, a ludzie, którzy montują, usprawniają tę produkcję, zwiększają wydajność i efektywność – wyjaśnia.

Polacy nie lubią jednak częstych zmian. Wolą opracować jedną technologię produktu i trzymać się jej przez wiele lat. Aby stać się bardziej konkurencyjni na świecie, musimy się stale ulepszać i próbować nowych rozwiązań.

Co jest kluczowe podczas procesu opracowywania nowego produktu? Andrzej Janiszewski odpowiada, że ludzie.

- Trzeba doprać odpowiedni skład. To muszą być młodzi ludzie po studiach, kreatywni i bez zahamowań – wyjaśnia. - Ale oprócz nich musi być też grupa ludzi, którzy znają już przeszłość firmy i wiedzą, które błędy już popełniliśmy 20 lat temu - uzupełnia.

Janiszewski dodał również, że znaczną zaletą grupy Trumpf jest to, iż jest ona firmą rodzinną.

- Firmy rodzinne mają perspektywę wieloletnią – tłumaczy. – One inwestują w innowacyjne rozwiązania, które przyniosą zyski za 5-10 lat.

- Mają one też taką zaletę, że tam decyzje są podejmowane błyskawicznie. Nie ma potrzeby wieloetapowego analizowania. Bliskość właściciela powoduje, że możemy szybko rozstrzygać, w którym kierunku idziemy – mówi.

- Moim zdaniem firmy rodzinne są najlepszą formą, jeśli chodzi o firmy średniej wielkości – zaznacza.

Niemiecka grupa Trumpf jest światowym liderem w produkcji narzędzi do przetwarzania metalu i ich obróbki laserowej. Technika laserowa - choć to wciąż nisza na rynku - rozwija się bardzo dynamicznie i zaczyna wchodzić do powszechnego użytku.

- Rocznie na świecie produkowane jest ponad miliard sztuk laserów – podkreśla Andrzej Janiszewski.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej