Nowe biznesy z wysokim potencjałem

W ostatnim czasie o startupach mówi się bardzo dużo. Nic dziwnego, skoro za kilka lat mają wygenerować w naszym kraju ponad 2 mld zł wartości danej i stworzyć kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy.

Aktualizacja: 06.07.2017 22:40 Publikacja: 06.07.2017 22:24

Nowe biznesy z wysokim potencjałem

Foto: Fotolia

Warto jednak pamiętać, że udany biznes wymaga nie tylko świetnego pomysłu i zastrzyku gotówki, ale również mentora, kontaktów i infrastruktury.

Cennym źródłem doświadczeń są duże koncerny oraz uczelnie. Obie te grupy coraz wyraźniej wyciągają rękę do młodych przedsiębiorców. Przykładem może być Szkoła Główna Handlowa, w ramach której działa SGH Professionals – czyli inicjatywa absolwentów i przedsiębiorców, której celem jest współtworzenie nowych projektów, organizowanie finansowania i pozyskiwanie ekspertów wywodzących się z SGH. Potwierdza to fakt, że absolwenci tej uczelni są bardzo aktywni na polu innowacji. Jesienią ubiegłego roku nagrodzono trzy projekty z branży mediów, teleinformatyki oraz ochrony zdrowia. Były to odpowiednio: Press Acreditation, Location Based Services oraz SiDLY.

Ten pierwszy jest narzędziem łączącym potrzeby organizatorów wydarzeń oraz mediów. Pomaga w promocji i maksymalizuje korzyści z przyznawania akredytacji prasowych. Twórcy pomysłu podkreślają jego skalowalność i uniwersalność. Chcą, aby dostęp do niego miały nie tylko duże festiwale czy instytucje organizujące kilkadziesiąt imprez w roku, ale także małe organizacje, często niedysponujące wielkimi budżetami. Z tego względu zamiast popularnego dzisiaj modelu abonamentowego twórcy zdecydowali się na wprowadzenie opłaty za wydaną akredytację.

Z kolei SiDLY stworzyło stworzyło system do teleopieki oparty na pierwszej w Europie certyfikowanej medycznie opasce, łącząc funkcjonalność wielu urządzeń medycznych i opiekuńczych. System skierowany jest nie tylko do pacjentów indywidualnych, ale także do placówek medycznych i domów pomocy społecznej. Warto podkreślić, że startup już generuje przychody.

- Naszym celem jest zwiększanie atrakcyjności oferty dla klientów i wejście na nowe rynki. Rada, jaką mogłabym przekazać początkującym startupom, to przede wszystkim starać się stać jak najszybciej rentowną firmą. Rozwój i dopracowywanie modelu jest bardzo ważne, ale najważniejsze jest mieć przychody i finanse za które można się rozwijać – podkreśla Edyta Kocyk, szefowa SiDLY. Dodaje, że projekt przynosi realne korzyści nie tylko dla początkowo zakładanej grupy docelowej seniorów, ale również dla osób z problemami epilepsji, zawodów podwyższonego ryzyka i tych, którzy wymagają regularnego monitoringu.

- Obecnie powstaje coraz więcej systemów telemedycznych, które budują rynek. Takie trendy, jak starzejące się społeczeństwo, rozwój technologii oraz coraz większa świadomość powodują, że nasz projekt rozwija się w szybkim tempie – podkreśla. Z kolei celem rozwiązania Location Based Services, wdrażanego przez Platformę Komunikacji i Rozwiązań Mobilnych, jest budowa usług lokalizacyjnych, opartych o unikalną metodę wykrywana telefonu komórkowego.

- Wykorzystanie beaconów i Wi-Fi, jako technik mikrolokalizacji klientów, bardzo rozczarowało branżę marketingową. Nasze rozwiązanie dedykujemy wszystkim tym, którzy chcą w pełni wykorzystać potencjał geomarketingu - tłumaczy Eryk Szweryn, prezes PKRM. Rozwiązanie jest skierowane do wielu grup odbiorców, m.in. do gospodarstw domowych, sieci handlowych, banków, administracji publicznej, małych i średnich przedsiębiorstw oraz operatorów kablowych. Przykładowe zastosowania to statystyki odwiedzin miejsc, monitorowanie czasu pracy pracowników lub wykrywanie obcych w budynkach. Firma zdobyła już szereg laurów w krajowych i międzynarodowych konkursach. Tworzą ją matematycy, programiści, graficy oraz specjaliści od baz danych i sieci. W III kwartale powinna być gotowa do świadczenia usług.

Głównymi źródłami finansowania działalności startupów w Polsce są środki własne i pieniądze pochodzące z bieżącej działalności. Niespełna 60 proc. młodych firm podjęło próbę pozyskania inwestora zewnętrznego – wynika z raportu Deloitte.

Warto jednak pamiętać, że udany biznes wymaga nie tylko świetnego pomysłu i zastrzyku gotówki, ale również mentora, kontaktów i infrastruktury.

Cennym źródłem doświadczeń są duże koncerny oraz uczelnie. Obie te grupy coraz wyraźniej wyciągają rękę do młodych przedsiębiorców. Przykładem może być Szkoła Główna Handlowa, w ramach której działa SGH Professionals – czyli inicjatywa absolwentów i przedsiębiorców, której celem jest współtworzenie nowych projektów, organizowanie finansowania i pozyskiwanie ekspertów wywodzących się z SGH. Potwierdza to fakt, że absolwenci tej uczelni są bardzo aktywni na polu innowacji. Jesienią ubiegłego roku nagrodzono trzy projekty z branży mediów, teleinformatyki oraz ochrony zdrowia. Były to odpowiednio: Press Acreditation, Location Based Services oraz SiDLY.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?