Chiński Apple podbija Europę dzięki ABC Data

Z pomocą polskiej spółki marka Xiaomi wchodzi na kolejne rynki.

Aktualizacja: 06.07.2017 22:42 Publikacja: 06.07.2017 22:25

Chiński Apple podbija Europę dzięki ABC Data

Foto: Wikipedia

ABC Data, polski dystrybutor sprzętu elektronicznego, wprowadza jednego z największych chińskich producentów smartfonów do krajów bałtyckich – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Eksperci nie mają wątpliwości, że to początek wielkiej ekspansji Xiaomi w Europie. Koncern swoje produkty sprzedaje już na Słowacji, w Grecji i Polsce. Szlak chińskiemu koncernowi na naszym kontynencie przetarł Huawei, który dziś jest już jedną z najpopularniejszych marek telefonów komórkowych w Polsce.

Xiaomi rośnie w siłę

Xiaomi, nazywany również chińskim Apple, rok temu wszedł do Polski. Wprowadziła go ABC Data. Nierozpoznawalna powszechnie wówczas na rodzimym rynku chińska marka szybko zdobyła jednak popularność. Dziś ma ponad 8 proc. rynku sprzedaży smartfonów przez sklepy (z wyłączeniem tzw. kanału operatorów telekomunikacyjnych) i czwarte miejsce wśród najczęściej wybieranych brandów. Udało się to bez wielkich kampanii reklamowych, a jedynie dzięki tzw. marketingowi szeptanemu. – Klientami są osoby świadome, interesujące się nowymi technologiami i znające markę Xiaomi. Strategia okazała się skuteczna – mówi nam Łukasz Łyżwa, odpowiedzialny za Xiaomi w spółce ABC Data.

Jak podkreśla, zaledwie po dziewięciu miesiącach Xiaomi wygryzł sobie imponujący kawałek rynku. – Ten trend jest rosnący. Wyraźnie widoczny zwłaszcza wśród telefonów kosztujących powyżej 500 zł. W maju udział ten wyniósł ponad 11 proc. W tej grupie częściej wybierane są tylko smartfony Samsung, Huawei i Apple – marek, które działają na rynku dłużej niż Xiaomi – tłumaczy nasz rozmówca.

Teraz ABC Data idzie za ciosem. Dystrybutor wprowadził Xiaomi na rynek Litwy. Tym razem jednak polska spółka obrała inną taktykę i będzie sprzedawać chińskie smartfony zarówno w kanale operatorskim, jak i w sklepach. Jak ustaliliśmy, pojawią się one w ofercie operatora telekomunikacyjnego Telia. – Odpowiada on za ponad 40 proc. sprzedaży smartfonów w tym kraju. Za chwilę sprzedaż rozpocznie się na Łotwie i w Estonii – zdradza nam Łukasz Łyżwa.

ABC Data nie zamierza na tym poprzestać. Z naszych informacji wynika, że chce wejść z Xiaomi na kolejne rynki.

– Prowadzimy już takie rozmowy. Jako dystrybutor działamy na ośmiu rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy zainteresowani tym, by uruchamiać sprzedaż produktów Xiaomi tam, gdzie działamy – potwierdza Łyżwa.

Decyduje cena

Chińskie marki przodują w sprzedaży smartfonów głównie w segmencie ekonomicznym. A to buduje ich popularność. Jak wyjaśnia Marek Kujda, analityk IDC, blisko 60 proc. sprzedaży komórek w Polsce w I kwartale stanowiły tanie modele, kosztujące 350–850 zł. Ale chińskie firmy coraz odważniej podgryzają również konkurentów z wyższej półki. Do czołówki w tym segmenciąe przedostał się tylko Huawei. Jak zapowiada Andrzej Kuźniak, wiceprezes spółki ABC Data, grono liderów nie odda jednak łatwo pola konkurencji.

– 60 proc. klientów, którzy chcą wydać na smartfon ponad 2,5 tys. zł, decyduje się na iPhone'a. Drugim wyborem są Samsung i Huawei. Nie sądzę, aby hierarchia ta istotnie zmieniła się w najbliższej przyszłości – prognozuje.

Według niego do najostrzejszej walki dojdzie w segmencie tańszych urządzeń.

Opinia

Michał Kanownik, prezes, ZIPSEE Cyfrowa Polska

Popularność chińskich smartfonów w Polsce, takich jak Huawei czy Xiaomi, to efekt niskiej ceny, która wciąż dla wielu konsumentów jest kluczowa przy wyborze telefonu, a także designu. Wizualnie chińskie urządzenia prezentują się nie gorzej od topowych modeli znanych marek. Coraz częściej za tymi produktami idzie również naprawdę wysoka jakość. Na sukces składa się też marketing. Huawei w reklamach sięgnął po Roberta Lewandowskiego, co było świetnym ruchem. Z kolei Xiaomi postawił na marketing szeptany, co również przyniosło efekty.

ABC Data, polski dystrybutor sprzętu elektronicznego, wprowadza jednego z największych chińskich producentów smartfonów do krajów bałtyckich – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Eksperci nie mają wątpliwości, że to początek wielkiej ekspansji Xiaomi w Europie. Koncern swoje produkty sprzedaje już na Słowacji, w Grecji i Polsce. Szlak chińskiemu koncernowi na naszym kontynencie przetarł Huawei, który dziś jest już jedną z najpopularniejszych marek telefonów komórkowych w Polsce.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły