Na polskim rynku to floty rządzą rynkiem nowych aut. Zatem od flotowych zakupów i decyzji osób, które nimi zarządzają zależy, jak wygląda sprzedaż. Czy jest szansa, że dadzą sygnał do ekologizacji transportu i większego zainteresowania hybrydami? Bo na razie ciągle ze względu na koszty diesle trzymają się mocno...
Wojciech Drzewiecki: Rzeczywiście, utrzymująca się od dłuższego czasu wysoka sprzedaż nowych samochodów osobowych to przede wszystkim zasługa dużej aktywności po stronie klientów instytucjonalnych. Na polskim rynku stanowią oni siłę napędową rejestracji nowych aut. W maju br. ich udział w ogólnej liczbie rejestracji nowych samochodów był rekordowy w porównaniu do analogicznego miesiąca w poprzednich latach i osiągnął poziom 73,7 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w maju 31 223 auta. Udział firm w rynku w 2018 roku wyniósł zaś dotychczas 68,4 proc. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych". Ponieważ tam też mogą znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej różnić. Nabywcy indywidualni, którzy stanowią wyraźną mniejszość wśród klientów salonów samochodowych, zaopatrują się w auta głównie na rynku pojazdów używanych.
Tradycyjnie z rynkiem klienta instytucjonalnego związana jest sprzedaż aut napędzanych silnikami wysokoprężnymi, choć zainteresowanie tego typu pojazdami stopniowo się zmniejsza. Firmy wykorzystują samochody w sposób bardziej intensywny, dzięki czemu uzyskują większe oszczędności. W przypadku pokonywania dużych dystansów ekonomia wciąż przemawia na rzecz diesla. W tym roku do końca maja zarejestrowano 54 368 samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, o 3,65 proc. mniej niż rok wcześniej. Udział tego typu aut w całym rynku spadł w stosunku do roku poprzedniego i wyniósł 23,94 proc. Systematycznie wzrasta natomiast liczba rejestrowanych samochodów z napędem hybrydowym (+23,06 proc.), choć w liczbach bezwzględnych nadal stanowią one niewielką część rynku (do końca maja br. zarejestrowano 9 130 szt.).
To wciąż niewiele...
Sytuacja się zmienia, gdyż w ofercie poszczególnych firm auta hybrydowe pojawiają się coraz częściej, a przez to stają się coraz popularniejsze i budzą coraz większe zainteresowanie klientów, obecnie głównie firmowych. Można zatem powiedzieć, że ekologizacja transportu już postępuje, choć może nie tak szybko, jakbyśmy wszyscy sobie tego życzyli.