– Ideę konkursu na dotacje z programu operacyjnego „Inteligentny rozwój" pod nazwą „Badania na rynek" odzwierciedla hasło „od pomysłu do rynku" – mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Pieniądze mają zwiększyć innowacyjność gospodarki, której motorem mają być mikro, małe i średnie firmy.
O granty (nawet 20 mln zł) mogą ubiegać się firmy, które zrealizowały wcześniej wewnętrzne prace badawcze albo prowadziły je we współpracy z uczelniami i planują wprowadzić do sprzedaży nowy produkt o innowacji na skalę co najmniej krajową. W momencie składania wniosku o dofinansowanie przedsiębiorca musi dysponować wynikami prac badawczo-rozwojowych, które mają bezpośredni związek z wdrażaną innowacją. Jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy jest udokumentowanie i uzasadnienie innowacyjności produktu.
Przedsiębiorca musi też udokumentować zdolność do sfinansowania projektu, bo w montażu finansowym znajdzie się również wkład własny, który może wynieść od 20 do 80 proc.
Dwa konkursy
PARP rozdziela dotacje dwutorowo: przez konkurs ogólny oraz drugi jednocześnie prowadzony konkurs na inwestycje w średnich miastach. Pula pieniędzy skierowana do wszystkich MŚP wynosi 750 mln zł, za to aż o 100 mln zł w porównaniu z 2017 r. zwiększono środki przeznaczone na projekty realizowane przez firmy w miastach średniej wielkości. Oba nabory wniosków są prowadzone w pięciu rundach. Pierwsza zakończyła się 9 maja, a ostatnia zakończy się 5 grudnia br.