Od pomysłu wprost do rynku dzięki grantom PARP

Aż 1,25 mld zł oferuje firmom w dwóch konkursach Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w formie dotacji „Badania na rynek".

Publikacja: 26.06.2018 21:00

Od pomysłu wprost do rynku dzięki grantom PARP

Foto: Adobe Stock

– Ideę konkursu na dotacje z programu operacyjnego „Inteligentny rozwój" pod nazwą „Badania na rynek" odzwierciedla hasło „od pomysłu do rynku" – mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Pieniądze mają zwiększyć innowacyjność gospodarki, której motorem mają być mikro, małe i średnie firmy.

O granty (nawet 20 mln zł) mogą ubiegać się firmy, które zrealizowały wcześniej wewnętrzne prace badawcze albo prowadziły je we współpracy z uczelniami i planują wprowadzić do sprzedaży nowy produkt o innowacji na skalę co najmniej krajową. W momencie składania wniosku o dofinansowanie przedsiębiorca musi dysponować wynikami prac badawczo-rozwojowych, które mają bezpośredni związek z wdrażaną innowacją. Jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy jest udokumentowanie i uzasadnienie innowacyjności produktu.

Przedsiębiorca musi też udokumentować zdolność do sfinansowania projektu, bo w montażu finansowym znajdzie się również wkład własny, który może wynieść od 20 do 80 proc.

Dwa konkursy

PARP rozdziela dotacje dwutorowo: przez konkurs ogólny oraz drugi jednocześnie prowadzony konkurs na inwestycje w średnich miastach. Pula pieniędzy skierowana do wszystkich MŚP wynosi 750 mln zł, za to aż o 100 mln zł w porównaniu z 2017 r. zwiększono środki przeznaczone na projekty realizowane przez firmy w miastach średniej wielkości. Oba nabory wniosków są prowadzone w pięciu rundach. Pierwsza zakończyła się 9 maja, a ostatnia zakończy się 5 grudnia br.

Oba tegoroczne konkursy PARP prowadzi na nowych, bardziej przyjaznych dla firm zasadach. Firmom planującym wdrożenia nowych produktów zapewniono dostęp do finansowania w oparciu o zakupione wyniki prac B+R. Przedsiębiorcy mogą więc uzyskać dofinansowanie na wdrożenie innowacji opartych na wynikach prac B+R zakupionych przez firmę na rynku, choć premiowane będą prace przeprowadzone samodzielnie lub na zlecenie przedsiębiorcy.

Ważne uproszczenia

Obniżono dolny limit wydatków kwalifikowanych na projekt do 5 mln zł dla wszystkich wnioskodawców. W poprzednich naborach limity ustanowiono na poziomie 5 mln zł dla mikro i małych przedsiębiorstw oraz 10 mln zł dla średnich. Teraz wynosi on 5 mln zł bez względu na wielkość firmy.

W konkursie dla projektów z miast średniej wielkości rozszerzono listę tych miast o miejscowości i gminy do nich przylegające, zwiększając zasięg potencjalnych terenów inwestycyjnych. – Wzięto pod uwagę fakt, że tereny inwestycyjne dość często znajdują się na obrzeżach miast oraz w przylegających do nich gminach. Dlatego lista lokalizacji, które obejmuje konkurs, została poszerzona. Dzięki temu o dofinansowanie projektów może ubiegać się większa liczba firm z sektora MŚP – wyjaśnia Miłosz Marczuk. W poprzedniej edycji konkursu lista miejscowości liczyła ok. 250 pozycji, teraz jest ich już ponad 800.

Paweł Chorąży | wiceminister inwestycji i rozwoju

Obecnie realizujemy następne dwa konkursy w ramach „Badań na rynek", które – mamy nadzieję – zaowocują wdrożeniem kolejnych interesujących innowacji. Instrument jest ważnym motorem działań związanych z praktycznym zastosowaniem innowacji, prowadzącym do zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki. Liczymy, że któryś z projektów będzie dotyczyć innowacji przełomowej na skalę światową. Cieszy nas niesłabnący poziom zainteresowania wsparciem w tym zakresie. Duża liczba wpływających do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości projektów świadczy o wysokim potencjale polskich firm. Wykorzystano już ponad połowę dostępnych środków, a ok. 1,3 mld zł pozostało jeszcze do rozdysponowania. Zakładamy, że wprowadzone ostatnio uproszczenia otworzą dostęp do instrumentu kolejnym firmom planującym realizowanie innowacyjnych projektów o relatywnie dużej skali.

 

Artykuł powstał przy współpracy z PARP.

– Ideę konkursu na dotacje z programu operacyjnego „Inteligentny rozwój" pod nazwą „Badania na rynek" odzwierciedla hasło „od pomysłu do rynku" – mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Pieniądze mają zwiększyć innowacyjność gospodarki, której motorem mają być mikro, małe i średnie firmy.

O granty (nawet 20 mln zł) mogą ubiegać się firmy, które zrealizowały wcześniej wewnętrzne prace badawcze albo prowadziły je we współpracy z uczelniami i planują wprowadzić do sprzedaży nowy produkt o innowacji na skalę co najmniej krajową. W momencie składania wniosku o dofinansowanie przedsiębiorca musi dysponować wynikami prac badawczo-rozwojowych, które mają bezpośredni związek z wdrażaną innowacją. Jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy jest udokumentowanie i uzasadnienie innowacyjności produktu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika