Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała listę 390 firm, których projekty zwyciężyły w konkursie „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand".
To wynik oceny wniosków, które zostały złożone w wiosennym naborze w ramach poddziałania 3.3.3 programu operacyjnego „Innowacyjny rozwój" pod nazwą „Go to Brand".
O wnioski mogli ubiegać się mikro, mali i średni przedsiębiorcy (MŚP), których marki produktów mają szansę stać się brandami rozpoznawalnymi na rynkach zagranicznych, co jest celem tego projektu. Agencja tłumaczy, że ekspansja zagraniczna jest udziałem przede wszystkim dużych firm, dlatego tym razem wsparcie trafi do mniejszego biznesu. – W strategii odpowiedzialnego rozwoju uznano, że niezbędne jest skoncentrowanie promocji gospodarki na MŚP, które mają największy potencjał do rozwoju działalności międzynarodowej – mówi Radosław Runowski, dyrektor departamentu w PARP. Najaktywniejsze okazały się firmy z Mazowsza – 100 firm dostanie łącznie ponad 54 mln zł, potem Wielkopolska, z której zgłosiło się ponad 40 firm. Najmniej wniosków nadeszło z Opolszczyzny i województwa zachodniopomorskiego.
Wsparcie waha się od 130 do blisko 900 tys. zł. Środki będą mogły być wydane na promocję na targach branżowych i misjach handlowych na pozaunijnych rynkach. Firmy przejdą też szkolenia, dostaną wsparcie doradcze. Przedsiębiorstwa najczęściej wybierały na kierunek swoich działań Stany Zjednoczone, a także Zjednoczone Emiraty Arabskie, Rosję, Ukrainę, Japonię, Turcję, Chiny czy Koreę.
Najwięcej środków trafi do branży IT, dużo wnioksów było z branży budowlanej oraz modowej. – Jesteśmy producentem stołów i ścian dotykowych, a nasze roboty humanoidalne wykorzystują sztuczną inteligencję – mówi Marcin Borowski z firmy Multitap. Za granicą chcą znaleźć nowych klientów. – Celujemy w Stany Zjednoczone, Japonię, Niemcy i Hiszpanię – dodaje Borowski.