#RZECZoBIZNESIE: Jan Buczek: Brexit spowolni przepływ towarów

Bogate kraje Unii Europejskiej starają się zablokować nasze usługi - mówi Jan Buczek, prezes Związku Międzynarodowych Przewoźników w Warszawie.

Publikacja: 21.06.2016 13:22

#RZECZoBIZNESIE: Jan Buczek: Brexit spowolni przepływ towarów

Foto: ekonomia.rp.pl

Polska flota jest obecnie jedną z największych w Europie i liczy niemal 190 tys. tirów. Czy perspektywa możliwego Brexitu stanowi dla niej duże zagrożenie?

- Nasza branża transportowa skorzystała na Unii Europejskiej pośrednio, bowiem nie mieliśmy możliwości skorzystać z żadnych dotacji ani programów finansowania na zwiększenie floty. W związku z tym wszystko musieliśmy wypracować sami – mówi Jan Buczek.

Jak zaznacza, po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, krajowi przewoźnicy skorzystali przede wszystkim na ułatwionym dostępie do zagranicznych rynków.

- Dzięki temu rzeczywiście staliśmy się potęgą w Unii Europejskiej – podkreśla.

Polski sektor dóbr i usług, również dostępnych za granicą, rozwija się bardzo dynamicznie. Ten wzrost zaczyna hamować jednak coraz więcej państw członkowskich UE.

- W Unii Europejskiej wszyscy starają się teraz ograniczyć nasze usługi, z tego względu, że jesteśmy tam bardzo widoczni i sprawni. Ten neoprotekcjonistyczny trend utrzymuje się już od kilku lat – mówi Buczek.

- Te próby ograniczenia naszych usług są niezgodne z prawem unijnym – podkreśla.

Ewentualne wyjście Wielkiej Brytanii z UE byłoby kolejnym przykładem złamania umowy, na którą Brytyjczycy wiele lat temu przystali.

- Zapowiedź wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wiąże się z wieloma negatywnymi skutkami, w tym gospodarczymi – zaznacza Buczek.

Jeśli Brytyjczycy opowiedzą się za wystąpieniem z UE, konieczne będzie stworzenie granicy celnej oraz rozliczenie VAT-u i ceł, jeśli zostałyby one wprowadzone.

- Spowolni się przepływ towarów zarówno w jedną, jak i w drugą stronę. I z całą pewnością wzrosną koszty – prognozuje Buczek.

W efekcie polskie towary mogą nie być już równie atrakcyjne i konkurencyjne na rynku brytyjskim, jak obecnie.

Polska flota jest obecnie jedną z największych w Europie i liczy niemal 190 tys. tirów. Czy perspektywa możliwego Brexitu stanowi dla niej duże zagrożenie?

- Nasza branża transportowa skorzystała na Unii Europejskiej pośrednio, bowiem nie mieliśmy możliwości skorzystać z żadnych dotacji ani programów finansowania na zwiększenie floty. W związku z tym wszystko musieliśmy wypracować sami – mówi Jan Buczek.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?