Czym kierują się małe i średnie firmy przy wyborze oferty finansowej na bieżącą działalność? Na pierwszym miejscu znalazła się odpowiedź „krótki czas oczekiwania" (33,3 proc.), na drugim „niski koszt" (24 proc.), na trzecim zaś „mało formalności" (23,3 proc.) – wynika z badania „Finansowanie działalności przez MŚP w Polsce", przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Funduszu Gwarancyjnego (NFG), udostępnionego „Rzeczpospolitej".
Szybko i mało formalności
– Okazuje się, że dla przedstawicieli sektora MŚP korzystających z zewnętrznego finansowania koszt jest bardzo ważny, aczkolwiek nie najważniejszy – komentuje Dariusz Szkaradek, prezes NFG. – Pierwsza i trzecia najpopularniejsza odpowiedź pokazują, że ważniejszy jest czas. Im mniejsza lista formalności do spełnienia i im szybsza decyzja, tym krótszy jest okres od złożenia wniosku do otrzymania pieniędzy. Inaczej mówiąc, dla wielu polskich firm czas to pieniądz – dodaje Szkaradek.
Ciekawe są też odpowiedzi biznesu, który nie korzysta z zewnętrznych źródeł finansowania (nawet 70 proc. sektora MŚP finansuje się wyłącznie z własnych pieniędzy). Dla tej grupy, gdyby miała sięgać po jakiś kredyt, kluczowe jest czas i prostota (odpowiednio 21,3 i 19,1 proc. wskazań), koszt w ogóle spada na trzecie miejsce (15,8 proc.).
Skąd mogą wynikać takie postawy, czyżby firmy nie dbały o pieniądze? – Przedsiębiorcy wcale nie muszą wybierać pomiędzy krótkim czasem a atrakcyjną ceną – zaznacza jednak prezes Szkaradek. W Polsce mamy już od dłuższego czasu rekordowo niskie stopy procentowe, co przekłada się także na wysokość oprocentowania oferty bankowej. Jak wynika z badań NBP, średnie oprocentowanie kredytu odnawialnego to obecnie 3,4 proc., czyli dwa razy mniej niż sześć lat temu (podobnie jest z krótkimi kredytami jednego do roku). Z kolei badania GUS pokazują, że małe firmy w coraz mniejszym stopniu skarżą się, że dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania utrudnia im działalność.