Małe firmy chcą szybkich pożyczek, cena jest mniej ważna

Zaskakujące wyniki badań: przedsiębiorcy z sektora MŚP w praktyce realizują zasadę, że czas to pieniądz.

Publikacja: 29.04.2018 21:00

Małe firmy chcą szybkich pożyczek, cena jest mniej ważna

Foto: Adobe Stock

Czym kierują się małe i średnie firmy przy wyborze oferty finansowej na bieżącą działalność? Na pierwszym miejscu znalazła się odpowiedź „krótki czas oczekiwania" (33,3 proc.), na drugim „niski koszt" (24 proc.), na trzecim zaś „mało formalności" (23,3 proc.) – wynika z badania „Finansowanie działalności przez MŚP w Polsce", przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Funduszu Gwarancyjnego (NFG), udostępnionego „Rzeczpospolitej".

Szybko i mało formalności

– Okazuje się, że dla przedstawicieli sektora MŚP korzystających z zewnętrznego finansowania koszt jest bardzo ważny, aczkolwiek nie najważniejszy – komentuje Dariusz Szkaradek, prezes NFG. – Pierwsza i trzecia najpopularniejsza odpowiedź pokazują, że ważniejszy jest czas. Im mniejsza lista formalności do spełnienia i im szybsza decyzja, tym krótszy jest okres od złożenia wniosku do otrzymania pieniędzy. Inaczej mówiąc, dla wielu polskich firm czas to pieniądz – dodaje Szkaradek.

Ciekawe są też odpowiedzi biznesu, który nie korzysta z zewnętrznych źródeł finansowania (nawet 70 proc. sektora MŚP finansuje się wyłącznie z własnych pieniędzy). Dla tej grupy, gdyby miała sięgać po jakiś kredyt, kluczowe jest czas i prostota (odpowiednio 21,3 i 19,1 proc. wskazań), koszt w ogóle spada na trzecie miejsce (15,8 proc.).

Skąd mogą wynikać takie postawy, czyżby firmy nie dbały o pieniądze? – Przedsiębiorcy wcale nie muszą wybierać pomiędzy krótkim czasem a atrakcyjną ceną – zaznacza jednak prezes Szkaradek. W Polsce mamy już od dłuższego czasu rekordowo niskie stopy procentowe, co przekłada się także na wysokość oprocentowania oferty bankowej. Jak wynika z badań NBP, średnie oprocentowanie kredytu odnawialnego to obecnie 3,4 proc., czyli dwa razy mniej niż sześć lat temu (podobnie jest z krótkimi kredytami jednego do roku). Z kolei badania GUS pokazują, że małe firmy w coraz mniejszym stopniu skarżą się, że dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania utrudnia im działalność.

Zatory wymuszają pożyczki

Inna sprawa, że w wielu przypadkach czas dostępu do pożyczek bieżących może rzeczywiście mieć kluczowe znacznie. Jak tłumaczy prezes Szkaradek, firmy często sięgają po bieżącą pożyczkę zmuszone przez zatory płatnicze. Jak wynika z badań prowadzonych przez Krajowy Rejestr Długów, nawet ponad 80 przedsiębiorców w Polsce spotyka się z opóźnieniami w płatnościach, do tego trzeba dołożyć długie terminy zapłaty narzucane małym firmom przez dużych kontrahentów. Gdy pieniądze nie wpływają na czas, trzeba sięgnąć po zewnętrzną pomoc. – W wielu przypadkach nie są to więc zaplanowane działania, a jedynie reakcja na chwilowe kłopoty i poszukiwanie sposobu na wypełnienie krótkoterminowych luk w finansach firmy – uważa Szkaradek.

– Badania pokazują także, że wśród tych przedsiębiorców, którzy zwykle finansują się sami, konieczność sięgania po zewnętrzne źródła jest interpretowana jako równoznaczna z kłopotami finansowymi – zaznacza Mirosław Sędłak, zarządzający programem Rzetelna Firma, zrzeszającym około 50 tysięcy polskich firm. – A w takich sytuacjach cena schodzi na drugi plan, kluczową kwestią jest szybkie pozyskanie pieniędzy i poprawa płynności – wyjaśnia.

Badania zostały przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 500 aktywnych mikro-, małych i średnich firm.

Czym kierują się małe i średnie firmy przy wyborze oferty finansowej na bieżącą działalność? Na pierwszym miejscu znalazła się odpowiedź „krótki czas oczekiwania" (33,3 proc.), na drugim „niski koszt" (24 proc.), na trzecim zaś „mało formalności" (23,3 proc.) – wynika z badania „Finansowanie działalności przez MŚP w Polsce", przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Funduszu Gwarancyjnego (NFG), udostępnionego „Rzeczpospolitej".

Szybko i mało formalności

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły