Rosyjscy przedsiębiorcy nie chcą kontrsankcji

Projekt retorsji wobec USA i innych państw Zachodu jest już w rosyjskim parlamencie i czeka na głosowanie.

Aktualizacja: 24.04.2018 21:43 Publikacja: 24.04.2018 21:00

Rosyjscy przedsiębiorcy nie chcą kontrsankcji

Foto: Bloomberg

Projekt odpowiedzi na sankcje USA skierowali do Dumy wspólnie szefowie wszystkich frakcji wraz z przewodniczącym Dumy. Proponują m.in. przerwanie międzynarodowej współpracy (handlu) Rosji i jej firm w takich branżach, jak przemysł lotniczy, rakietowy, produkcja silników rakietowych oraz energetyka jądrowa.

Wywołało to protesty największych rosyjskich eksporterów z tych branż. Najgłośniej i najbardziej krytycznie wypowiedział się Michaił Szełkow, członek rady dyrektorów i posiadacz 65,3 proc. akcji koncernu WSMPO-Avisma – największego na świecie dostawcy tytanu i producenta części tytanowych dla lotnictwa.

Koncern 70 proc. produkcji sprzedaje za granicą, a głównym klientem jest Boeing. Amerykanie kupują 35 proc. tytanu potrzebnego im przy produkcji samolotów. Kilka lat temu otworzyli też wspólne z Rosjanami zakłady Ural Boeing Manufacturing. WSMPO-Avisma sprzedaje też produkty innym firmom lotniczym z USA: TECT, Dynamet, UTC Aerospace Systems.

– Wsparcie rodzimej produkcji i możliwość wchodzenia na nowe rynki zawsze jest pożądana. A próby niektórych towarzyszy, by to ograniczyć, są według mnie dziwne. Pytanie: czy jest to szkodzenie z braku rozumu czy też dlatego, że jest się szkodnikiem – cytuje miliardera gazeta RBK.

Przedsiębiorca podkreślił, że nikt z Dumy nie rozmawiał z nim o skutkach kontrsankcji. A będą one niemałe. ASMPO-Avisma zatrudnia 23 tys. Rosjan, na rynek krajowy sprzedaje jedynie 30 proc. produkcji. Ograniczenie eksportu oznacza zwolnienia, trudności finansowe, a może nawet upadłość.

W podobnej sytuacji są producenci silników do rakiet nośnych na potrzeby amerykańskiej branży kosmicznej. W 2015 r. rosyjski producent silników Energomasz zawarł umowę zwiększającą liczbę kupowanych przez USA silników do 20. Od kiedy Amerykanie zakończyli program promów kosmicznych, Rosjanie dominują jako dostawcy silników i rakiet nośnych (rakieta Proton-M). Rynek kosmicznego transportu oceniany jest na 5,4–6 mld dol. rocznie i mocno zależy od rakiet rosyjskich.

Projekt odpowiedzi na sankcje USA skierowali do Dumy wspólnie szefowie wszystkich frakcji wraz z przewodniczącym Dumy. Proponują m.in. przerwanie międzynarodowej współpracy (handlu) Rosji i jej firm w takich branżach, jak przemysł lotniczy, rakietowy, produkcja silników rakietowych oraz energetyka jądrowa.

Wywołało to protesty największych rosyjskich eksporterów z tych branż. Najgłośniej i najbardziej krytycznie wypowiedział się Michaił Szełkow, członek rady dyrektorów i posiadacz 65,3 proc. akcji koncernu WSMPO-Avisma – największego na świecie dostawcy tytanu i producenta części tytanowych dla lotnictwa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej