Uwolnić drzemiący potencjał

Pracownicy są bardziej kreatywni, gdy podejmują działania z własnej inicjatywy. Jak stworzyć im więc odpowiednie warunki do rozwoju?

Publikacja: 18.04.2018 22:54

Innovation Lab w Sabre Polska to przestrzeń, w której pracownicy mogą poczuć swobodę twórczą.

Innovation Lab w Sabre Polska to przestrzeń, w której pracownicy mogą poczuć swobodę twórczą.

Foto: materiały prasowe

Takie środowisko, które pozwala wykorzystać zapał, pomysłowość pracowników i skłonić ich do działań powodowanych zainteresowaniami oraz satysfakcją z wykonywanej pracy, funkcjonuje dziś już praktycznie we wszystkich firmach z czołówki rankingu Digital Natives. Znajdują się w nim przedsiębiorstwa, które od momentu swojego powstania funkcjonują w świecie cyfrowym. Apple, Google, Tesla, Facebook czy Uber to tylko część z nich. Sukces, jaki osiągnęły, to w dużej mierze efekt uwolnionego potencjału, który drzemał w pracujących tam ludziach. Nic dziwnego, że kolejne firmy wchodzą na tę ścieżkę.

Pracownik źródłem innowacji

Jedną z tych osób, która postawiła na inicjatywy pracowników i ich kreatywność, był Jeff Bezos. Twórca Amazona zakorzenił potrzebę badania, szukania nieoczywistych odpowiedzi i prowadzenia doświadczeń w swojej firmie, tworząc z niej wręcz filozofię tej organizacji.

Eksperci twierdzą, że pomysłów na to, jak zapewnić pracownikom odpowiednie miejsce i czas na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, jest wiele. Przykładem może być m.in. australijski Atlassian, producent oprogramowania do zarządzania projektami, który zachęca do tworzenia innowacyjnych rozwiązań w trakcie tzw. FedEx Day. Podczas tego wydarzenia pracownicy mogą przez 24 godziny rozwijać swoje własne projekty, o ile są w jakikolwiek sposób związane z produktami firmy (stąd nazwa FedEx Day, jako symbolu firmy, która dostarcza przesyłki w ciągu 24 godzin). Firmy IT często stwarzają pracownikom tego typu okazje, organizując hackathony, czyli 24-godzinne maratony kodowania na zadany lub dowolny temat. Analitycy wskazują na zalety – praca nad własnym projektem stwarza nie tylko możliwość oderwania się od codziennych obowiązków, ale także nawiązania współpracy z osobami, z którymi na co dzień nie ma się do czynienia, a w konsekwencji może być cennym źródłem nowatorskich rozwiązań dla pracodawcy.

Czy takie okazjonalne konkursy wystarczą jednak, aby zaszczepić innowacyjność w kulturze danej organizacji? Jeżeli są stałym elementem firmowego kalendarza, zapewne tak. Ale można też stworzyć rzeczywistą przestrzeń dostępną o każdej porze i dla każdego pracownika. Tak jak to zrobił np. krakowski oddział Sabre. Firma produkująca rozwiązania IT dla przemysłu podróżniczego otworzyła w zeszłym roku w swojej siedzibie Innovation Lab.

Laboratorium pomysłów

Innovation Lab w Sabre to miejsce, w którym każdy z pracowników przez kilka godzin w tygodniu może pracować nad własnymi projektami. Co istotne, niekoniecznie związanymi z ich zakresem obowiązków.

– W naszym zamierzeniu Innovation Lab to przestrzeń, w której pracownicy mogą poczuć swobodę twórczą – mówi Lucjan Sosna, dyrektor ds. rozwoju oprogramowania w Sabre Polska.

Jak tłumaczy, do dyspozycji mają szereg gadżetów, które pomagają w osiągnięciu założonego celu: od drukarki 3D, urządzeń i oprogramowania wirtualnej rzeczywistości, przez prototypy do budowy robotów i rozwiązań z zakresu IoT (internet rzeczy), po dostęp do chmury i komputera kwantowego.

Eksperci wskazują, że dzięki tego typu miejscom można nie tylko skorzystać z rozmaitych urządzeń, ale przede wszystkim spotkać podobnych do siebie pasjonatów nowych technologii i razem zacząć pracę nad fascynującymi projektami, by w dalszej kolejności podzielić się swoimi osiągnięciami i wiedzą z pozostałymi pracownikami firmy.

– Choć to dopiero początek naszej działalności, w Innovation Lab już zaangażowało się wiele osób, które robią niesamowite rzeczy, pracują nad rozwojem nowych technologii oraz chcą wspólnie tworzyć ciekawe projekty – opowiada Michał Winkler, jeden z inicjatorów powstania laboratorium w Sabre.

Ale to nie wszystko. – Sukcesywnie chcemy rozwijać nasz potencjał i zwiększać liczbę zaangażowanych osób, a z czasem zapraszać do Labu także osoby z zewnątrz firmy, by wymieniać doświadczenia i poszerzać horyzonty – dodaje Winkler.

Nagrody dla kreatywnych

Obecnie w Polsce istnieje wiele rankingów i wyróżnień przyznawanych innowacyjnym firmom: można brać udział w konkursach wojewódzkich lub ubiegać się o tytuły innowacyjnych firm na szczeblu ogólnopolskim. Ale – jak przekonują eksperci – cała praca u podstaw zaczyna się właśnie w samych firmach, które premiują i doceniają kreatywnych pracowników. Premie, bonusy, dodatkowe dni wolne – to zachęty dla osób, których praca wykracza poza zakres obowiązków i stwarza nowe możliwości dla rozwoju firmy. – W Sabre Polska to nasi pracownicy wskazują swoje koleżanki i kolegów, których uważają za wyjątkowo innowacyjnych, i nominują ich do nagrody High Five – wyjaśnia Adam Romanowicz, koordynator projektu.

Wskazuje przykład jednego z innowacyjnych rozwiązań stworzonych przez pasjonata technologii z Sabre Polska. Pozwala ono zaoszczędzić 30 proc. czasu pracy nad projektem dla klienta z Australii. – To niesie za sobą niższe koszty dla firmy – dodaje Romanowicz.

Branża badawczo-rozwojowa (R&D) w naszym kraju ostatnio otrzymała nowe regulacje i duże zachęty podatkowe, które mają wspomóc rozwój firm. Chęć takiego rozwoju deklaruje obecnie 60 proc. polskich dużych przedsiębiorstw. Postęp jest widoczny. Do tej pory bowiem w rankingu innowacyjności European Innovation Scoreboard, publikowanym przez Komisję Europejską, plasowaliśmy się dopiero na 25. miejscu w Europie. Jednak w ciągu ostatnich siedmiu lat wydatki firm na R&D wzrosły, i to aż o 24 proc. Wskaźniki potwierdzają, że rozwój tego sektora od 2010 r. wyprzedza unijną średnią.

 

Takie środowisko, które pozwala wykorzystać zapał, pomysłowość pracowników i skłonić ich do działań powodowanych zainteresowaniami oraz satysfakcją z wykonywanej pracy, funkcjonuje dziś już praktycznie we wszystkich firmach z czołówki rankingu Digital Natives. Znajdują się w nim przedsiębiorstwa, które od momentu swojego powstania funkcjonują w świecie cyfrowym. Apple, Google, Tesla, Facebook czy Uber to tylko część z nich. Sukces, jaki osiągnęły, to w dużej mierze efekt uwolnionego potencjału, który drzemał w pracujących tam ludziach. Nic dziwnego, że kolejne firmy wchodzą na tę ścieżkę.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły