Podkarpackie firmy stawiają na ekspansję zagraniczną

aktualizacja: 13.04.2016, 21:00
Laureaci konkursu Regionalne Orły Eksportu – najlepsi eksporterzy z wo...
Laureaci konkursu Regionalne Orły Eksportu – najlepsi eksporterzy z województwa podkarpackiego
Foto: Fotorzepa, Borys Skrzyński Borys Skrzyński

Przedsiębiorcy z regionu nie mają problemów z podbijaniem zarówno rynków bliższych, jak i bardziej egzotycznych. Konkurencji raczej się nie boją.

Wystarczy przypomnieć, że spółka Inglot z Przemyśla zawojowała już swoimi kosmetykami m.in. Stany Zjednoczone, a rzeszowski producent światłowodów Fibrain dotarł ze swymi produktami nawet na Curacao – wyspę na Karaibach. – Jeden z naszych sklepów w USA działa na Broadwayu w Nowym Jorku, ale nasze drogerie mamy też w Miami, Los Angeles i Las Vegas – przypomniał Zbigniew Niziński, prezes firmy Inglot, podczas ceremonii wręczenia nagród najlepszym podkarpackim eksporterom w konkursie Regionalne Orły Eksportu organizowanym przez „Rzeczpospolitą". A przecież Inglot eksportuje do kilkudziesięciu krajów na różnych kontynentach, by wymienić tylko Oman, Wybrzeże Kości Słoniowej czy Nową Kaledonię.

Inglot to eksportowy potentat, ale inni nie zostają w tyle. Drugi z wielkich tuzów podkarpackiego eksportu – rzeszowskie Asseco Poland – sprzedaje oprogramowanie do kilkudziesięciu państw świata. Podobnie jest z meblową Grupą Nowy Styl z Krosna i innymi, mniejszymi eksporterami. Mało kto wie, że PPH Cerkamed ze Stalowej Woli swe materiały stomatologiczne wysyła do kilkudziesięciu państw, skutecznie konkurując np. z firmami amerykańskimi. – Z Amerykanami ostro rywalizujemy, ale to nasze produkty są lepsze, innowacyjne i tańsze – mówił Wojciech Pawłowski, właściciel firmy. Jak zdradził, teraz chce zawojować Australię. – Jeśli ktoś myśli o eksporcie, to radzę do jego realizacji przystąpić jak najszybciej. To długotrwały proces. Nam wejście np. na rynek japoński zajęło kilka lat – tłumaczył właściciel Cerkamedu, który na rynku stomatologicznym działa od 1993 r.

Do ekspansji zagranicznej zachęcali też podkarpackie firmy eksperci z ministerstw oraz firm doradczych, które uczestniczą w Programie Rozwoju Eksportu. – Obecne sukcesy cieszą, ale potencjał eksportowy polskich przedsiębiorstw jest wciąż ogromny. Tylko 5 proc. rodzimych firm eksportuje – mówił Jacek Piłatkowski z Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju. Co więcej, jak przypomniał, 80 proc. polskiego eksportu trafia do Europy Zachodniej.

Wiele mówiono o kontynencie afrykańskim, który z ponad miliardem mieszkańców jest rynkiem nieznacznie tylko spenetrowanym przez polskie firmy. I na razie nie wydaje się, aby miało się to zmienić, także za sprawą najlepszych eksporterów z Podkarpacia. Tylko 8 proc. z nich wskazało na Afrykę jako kierunek swej potencjalnej pozaeuropejskiej ekspansji.

Eksperci próbowali odpowiedzieć, dlaczego tak się dzieje. Jak zgodnie wskazywali Ewa Kwiecień, dyrektor sprzedaży w krakowskim biurze terenowym Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, i Robert Kremser, dyrektor rozwoju biznesu w wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, wynika to przede wszystkim z wysokiej kultury prowadzenia biznesu na zachodzie Europy i wciąż niskiej w Afryce. – W Europie Zachodniej normą jest, że przedsiębiorcy pokazują kontrahentom zagranicznym swe dane finansowe, a w Afryce, ale też w Azji, regułą to już nie jest – tłumaczyła Kwiecień.

– Poza ryzykiem finansowym mówimy też choćby o ryzyku reputacyjnym, bo kto chciałby handlować np. z osobami z przeróżnych list sankcyjnych, a tak często zdarza się w Afryce – dodawał Kremser. – Niewątpliwie Afryce nie służą konflikty zbrojne, płynność granic między państwami i brak transparentności w biznesie – wskazywał Piłatkowski. Na jeszcze inny aspekt niskiego zainteresowania Afryką wskazał Błażej Czajkowski z firmy doradczej Crido Taxand. – Wydaje się, że nasze firmy chcą już eksportować towary przetworzone i innowacyjne, a Afryka wciąż jeszcze potrzebuje dość prostych towarów – tłumaczył ekspert.

W Rzeszowie mówiono też o sposobach wchodzenia na nowe rynki. – To już okres akwizycji. Ostatnio wiele polskich firm wchodzi na nowe rynki poprzez zakup zagranicznego partnera – mówił Tomasz Wiśniewski, partner, szef zespołu wycen w Europie Środkowo-Wschodniej z KPMG w Polsce. Przypomniał też o innej metodzie, a mianowicie o współpracy z funduszami private equity. – Jako inwestor oferują one nie tylko kapitał, ale też know-how i znajomość lokalnych rynków – tłumaczył Wiśniewski, doradzając przy eksporcie konsekwencję i koncentrację na przewagach konkurencyjnych.

Najważniejsze adresy dla eksporterów, www.trade.gov.pl

Najlepszy eksporter: Inglot

Rodzinna firma, która od połowy lat 80. XX wieku produkuje kosmetyki do makijażu, jest dzisiaj najbardziej znaną w świecie polską marką kosmetyczną. Kosmetyki przemyskiej firmy można już kupić w ponad 600 sklepach w 80 krajach.

Najdynamiczniejszy eksporter i innowacyjny produkt PPH Cerkamed

Materiały stomatologiczne firmy ze Stalowej Woli docierają do niemal 60 krajów świata. Najbardziej innowacyjne to Chloraxid Extra, Endo-Station Go czy pianka do tamowania krwawienia Alustat Foam.

Produkt eksportowy: Grupa Nowy Styl

Meblowa grupa z Krosna gros przychodów osiąga ze sprzedaży towarów na zagranicznych rynkach. Udział eksportu w jej całkowitych przychodach wynoszących w 2014 r. ponad 1,2 mld zł stanowił ponad 81,6 proc.

Innowacyjny produkt eksportowy: Autopart

Mielecka spółka specjalizuje się w produkcji akumulatorów. Firma wykorzystuje najnowsze na rynku technologie, realizując zamówienia producentów samochodów, łodzi czy motocykli. Rozwija także akumulatory dla aut posiadających systemy start/stop.

Najlepszy eksporter: Asseco Poland

Rzeszowski producent oprogramowania jest już obecny w ponad 50 krajach na całym świecie. Ponad 70 proc. jego przychodów pochodzi z eksportu. Oferta grupy skierowana jest do sektora bankowo-finansowego, energetycznego i administracji publicznej.

Najdynamiczniejszy eksporter: Rymatex

Firma istnieje od 2002 r. i wytwarza produkty z włókien szklanych, używane w branży materiałów ściernych, takie jak tkaniny techniczne, siatki, podkłady. Eksport wnosi 5,2 mln zł i stanowi 20 proc. przychodów tej rymanowskiej firmy.

Produkt eksportowy: Cellfast

Jeden z czołowych polskich przetwórców tworzyw sztucznych oraz wiodący producent węży, akcesoriów ogrodowych, systemów rynnowych i podsufitek. Grupa Cellfast ma trzy zakłady produkcyjne, ulokowane w Stalowej Woli i Krośnie.

Osobowość eksportu: Adam Góral, prezes Asseco

Absolwent Akademii Ekonomicznej i doktor nauk ekonomicznych jest współzałożycielem Asseco Poland – największej w regionie grupy informatycznej. Dzięki jego wizji rzeszowska firma skutecznie podbija kolejne rynki i systematycznie poprawia wyniki finansowe.

Najlepszy eksporter i innowacyjny produkt: Fibrain

Producent światłowodów na rynku jest obecny już od ponad 20 lat. Obecnie ma cztery ośrodki produkcyjne. Jego wyroby trafiają również za granicę. Eksport stanowi ponad jedną czwartą przychodów ze sprzedaży. Firma może się pochwalić wysoką rentownością.

Najdynamiczniejszy eksporter: Kirchhoff Polska

Produkuje elementy nadwozi i podwozi samochodowych. Firma współpracuje z producentami pojazdów już w fazie projektowania nowych modeli, a wytwarzane elementy są dostarczane i montowane w systemie „dokładnie na czas".

Produkt eksportowy: Hortino

Specjalnością firmy, właściciela marki Poltino, są warzywa mrożone. Jej produkty trafiają na rynki białoruski, niemiecki, holenderski, rumuński, a także do Kazachstanu. Na sprzedaż zagraniczną, którą Hortino zaczęło 16 lat temu, przypada blisko 60 proc. sprzedaży.

Osobowość eksportu: Jerzy Krzanowski, Nowy Styl

Wiceprezes Grupy Nowy Styl odpowiedzialny za inwestycje i zakupy, a jednocześnie jej współwłaściciel, pełni obecną funkcję od siedmiu lat. Pierwsze kroki w biznesie stawiał jjako właściciel firmy kateringowej.

asza kapituła

Tomasz Salomon, zastępca dyrektora Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Ministerstwo Rozwoju

Władysław Czajka dyrektor Centrum Transferu Technologii, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Janusz Fudała prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego Wojciech Wyrzykowski specjalista ds. finansowania

Pion Bankowości Biznesowej, Bank Zachodni WBK

Katarzyna Stachowicz kierownik oddziału współpracy gospodarczej, Departament Promocji i Współpracy Gospodarczej, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Krzysztof Adam Kowalczyk, kierownik działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"

Nasz cykl: Regionalne Orły Eksportu

Relacje w „Rzeczpospolitej":

- Kujawsko-Pomorskie – 3 marca

- Zachodniopomorskie – 14 marca

- Łódzkie – 25 marca

- Śląsk – 7 kwietnia

- Podkarpackie – 14 kwietnia

- Małopolska – 21 kwietnia

- Wielkopolska – 28 kwietnia

- Dolny Śląsk – 16 maja

- Lubelskie – 23 maja

- Podlasie – 6 czerwca

- Mazowsze – 9 czerwca

- Pomorze – 20 czerwca

Komentarz dnia
Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE