Według niego, jeśli nasi klienci nie korzystają z Facebooka lub nie stanowi on dla naszych produktów czy usług dobrego kanału sprzedaży, możemy bez obaw kasować nasze konto firmowe.

Terapia odwykowa

- Zwróćmy uwagę na to, że ci użytkownicy i firmy, które zdecydują się na usuniecie fanpage'a stanowią również bardzo specyficzną grupę klientów. Większość użytkowników Facebooka nie skasuje swoich kont, mogą natomiast zmienić swój sposób korzystania ze społeczności. To są dynamicznie zachodzące zmiany, które dzieją się cały czas. Biorąc pod uwagę poziom uzależnienia od mediów społecznościowych i fakt, że Światowa Organizacja Zdrowia wpisała to na listę chorób cywilizacyjnych, dla części użytkowników Facebooka kasowanie konta może stanowić cześć terapii odwykowej - komentuje echa afery Cambridge Analytica i akcji #deletefacebook eksperta Akademii L. Koźmińskiego.

Jego zdaniem nie chodzi jednak o to, aby całkiem zrezygnować z korzystania z serwisów społecznościowych, lecz, by korzystać z nich w sposób świadomy, a nie emocjonalny. I taką świadomą decyzją było zapewne też usunięcie Facebook'owego profilu przez rodzimy nator internetowy Cinkciarz.pl.

- Reklama w internecie polega na analizie kosztów pozyskania klientów do wygenerowanych przez nich przychodów. Dla każdego kanału można policzyć koszt konwersji, czyli ilości środków wydanych na daną kampanię podzielonej przez liczbę klientów pozyskanych z danej kampanii. Te koszty możemy porównywać pomiędzy kanałami – np. pomiędzy reklamą na Facebooku, a taką w Google AdWords - i można podjąć bardzo merytoryczne decyzje dotyczące skuteczności poszczególnych kanałów - tłumaczy nasz rozmówca.

Nie każdy potrzebuje mediów społecznościowych

Szymon Wierciński sugeruje, że być może w przypadku Cinkciarza okazało się, że koszty reklamy i docierania do konkretnych grup klientów, połączone z wydatkami na utrzymanie fanpage'a w porównaniu do innych kanałów kontaktu z klientami, są nieopłacalne i lepiej jest przekierować budżet na bardziej rentowny kanał. - W takim przypadku decyzję o likwidacji konta na Facebooku można podjąć bez większego ryzyka, a przy okazji uzyskać pewien zasięg PR. Pamiętajmy o tym, że Facebook nie dla każdej firmy stanowi dobry kanał komunikacji. W ostatnich latach doświadczyliśmy pewnego rodzaju gorączki złota i faktycznie prawie wszystkie branże starały się o budowanie swojej obecności w mediach społecznościowych. Czasem bez wyraźnych rezultatów - wyjaśnia dr Wierciński.