Pierwszy polski komercyjny satelita będzie śledził ruch statków na Bałtyku

aktualizacja: 21.03.2016, 13:54
Foto: 123rf.com

Pierwszy polski komercyjny satelita, zbudowany przez konsorcjum rodzimych firm na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej, będzie śledził ruch statków na Bałtyku.

REDAKCJA POLECA
25.12.2015
Rosyjskie satelity bez ubezpieczenia
29.11.2015
Złodziejski kosmos na kosmodromie
21.11.2015
Space X z pierwszym zamówieniem Pentagonu
07.11.2015
Gazprom leci w kosmos
kariera
Jak przekonać szefa do awansu?

Ma pracować w systemie automatycznej identyfikacji jednostek AIS – która służy zapobieganiu kolizji i bezpieczeństwu ruchu morskiego.

- Morze Bałtyckie to akwen o ogromnym natężeniu ruchu statków, dzięki własnemu satelicie będziemy mogli przyglądać się temu co się dzieje w pobliżu naszych brzegów, dostarczymy też informacje zainteresowanym europejskim partnerom - mówi Mariusz Jędrzejczak wiceprezes Creotech Instruments, firmy, która jest liderem przemysłowego konsorcjum. Plan zakłada zbudowanie i wystrzelenie na orbitę gotowego satelity SAT-AIS - PL o wadze ok. 40 kg w ciągu najbliższych 7 lat.

Anteny pod Gdynią

W ciągu tego roku konsorcjum w którym oprócz Creotechu są firmy Hertz Systems, Atos Polska, Śląskie Centrum Naukowo – Technologiczne Przemysłu Lotniczego i instytucje naukowe : Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Łączności i Akademia Morska w Gdyni , przygotuje projekt misji określi zadania i skonfiguruje urządzenia pokładowe. Według nieoficjalnych szacunków przygotowanie satelity z odbiornikiem sygnałów z transponderów AIS zainstalowanych na statkach, ale też systemu naziemnego do jego obsługi ( stacji łączności z antenami, centrum kontroli lotów i sterowania a także terminala obróbki i dystrybucji danych. System obsługi naziemnej ma być zlokalizowany w kraju. Polski satelita SAT- AIS- PL dołączy do kilkunastu innych satelitów znajdujących się obecnie na orbicie , których zadaniem jest transmisja sygnału automatycznej identyfikacji statków.

AIS jest systemem bliskiego zasięgu do śledzenia statków i zapobieganiu ich kolizji. Dostarcza informacji o bieżącej pozycji jednostek, transportowanym przez nie ładunku, porcie docelowym. Transpondery AIS automatycznie nadają te informacje , odbierają je inne jednostki i stacje brzegowe. System satelitarny pozwala rozszerzyć zasięg monitorowania ruchu morskiego a także przeciwdziałać zagrożeniom w większej skali np. poprzez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego. Michał Szaniawski wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu, która inwestuje w spółki przemysłu kosmicznego , podkreśla, że dane zbierane w przyszłości przez SAT-AIS-PL będą wykorzystywane przez wojsko, straż graniczną , morskie służby poszukiwania i ratownictwa, służby specjalne czy polską administrację morską.

Komentarz dnia
Żródło: ekonomia.rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE