Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Biznes

Pierwszy polski komercyjny satelita będzie śledził ruch statków na Bałtyku

123rf.com
Pierwszy polski komercyjny satelita, zbudowany przez konsorcjum rodzimych firm na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej, będzie œledził ruch statków na Bałtyku.

Ma pracować w systemie automatycznej identyfikacji jednostek AIS – która służy zapobieganiu kolizji i bezpieczeństwu ruchu morskiego.

- Morze Bałtyckie to akwen o ogromnym natężeniu ruchu statków, dzięki własnemu satelicie będziemy mogli przyglšdać się temu co się dzieje w pobliżu naszych brzegów, dostarczymy też informacje zainteresowanym europejskim partnerom - mówi Mariusz Jędrzejczak wiceprezes Creotech Instruments, firmy, która jest liderem przemysłowego konsorcjum. Plan zakłada zbudowanie i wystrzelenie na orbitę gotowego satelity SAT-AIS - PL o wadze ok. 40 kg w cišgu najbliższych 7 lat.

Anteny pod Gdyniš

W cišgu tego roku konsorcjum w którym oprócz Creotechu sš firmy Hertz Systems, Atos Polska, Œlšskie Centrum Naukowo – Technologiczne Przemysłu Lotniczego i instytucje naukowe : Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Łšcznoœci i Akademia Morska w Gdyni , przygotuje projekt misji okreœli zadania i skonfiguruje urzšdzenia pokładowe. Według nieoficjalnych szacunków przygotowanie satelity z odbiornikiem sygnałów z transponderów AIS zainstalowanych na statkach, ale też systemu naziemnego do jego obsługi ( stacji łšcznoœci z antenami, centrum kontroli lotów i sterowania a także terminala obróbki i dystrybucji danych. System obsługi naziemnej ma być zlokalizowany w kraju. Polski satelita SAT- AIS- PL dołšczy do kilkunastu innych satelitów znajdujšcych się obecnie na orbicie , których zadaniem jest transmisja sygnału automatycznej identyfikacji statków.

AIS jest systemem bliskiego zasięgu do œledzenia statków i zapobieganiu ich kolizji. Dostarcza informacji o bieżšcej pozycji jednostek, transportowanym przez nie ładunku, porcie docelowym. Transpondery AIS automatycznie nadajš te informacje , odbierajš je inne jednostki i stacje brzegowe. System satelitarny pozwala rozszerzyć zasięg monitorowania ruchu morskiego a także przeciwdziałać zagrożeniom w większej skali np. poprzez Europejskš Agencję Bezpieczeństwa Morskiego. Michał Szaniawski wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu, która inwestuje w spółki przemysłu kosmicznego , podkreœla, że dane zbierane w przyszłoœci przez SAT-AIS-PL będš wykorzystywane przez wojsko, straż granicznš , morskie służby poszukiwania i ratownictwa, służby specjalne czy polskš administrację morskš.

ródło: ekonomia.rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL