Szwedzka grupa otrzymała już 224 skargi od klientów z różnych krajów dotyczące lamp „Lock" i „Hyby". Części, z których zbudowane były szklane klosz,e rozsypywały się i spadały, co doprowadziło do 11 obrażeń. W kilku przypadkach wymagana była pomoc medyczna, m. in. w Malezji.

Ikea opublikowała komunikat na swojej stronie internetowej, w którym poinformowała, że klienci otrzymają całkowity zwrot kosztów za zakup wadliwych produktów. Lampy można zwrócić w każdym sklepie Ikea nawet bez konieczności okazania paragonu. Firma prosi o niezwłoczne zdjęcie wszystkich lamp „Lock" i „Hyby" z sufitów ze względów bezpieczeństwa. Obydwa modele znajdowały się w sprzedaży od 2012 r. na wszystkich rynkach, na których jest obecna Ikea.

- Bezpieczeństwo produktów jest dla nas niezwykle ważną kwestią. Wszystkie produkty są specjalnie testowane, by sprawdzić, czy spełniają odpowiednie standardy. Pomimo tych procedur otrzymujemy skargi, że lampy „Lock" i „Hyby" spadły z sufitów. W celu zapewnienia bezpieczeństwa naszym klientom i uniknięcia przyszłych wypadków, wycofujemy lampy ze sprzedaży i udzielamy pełnego zwrotu kosztów zakupu – informuje firma.

Zwrotom z podobnych przyczyn podlega również lampa „Rinna", sprzedawana przez Ikeę w jedenastu krajach europejskich i w Chinach.