Możliwości międzynarodowego handlu elektronicznego – Pobierz bezpłatny raport

„The 21st Century Spice Trade: Przewodnik po możliwościach transgranicznego handlu elektronicznego" to raport opublikowany przez lidera w międzynarodowym transporcie - DHL Express. Dokument dotyczy dynamicznie rozwijającego się, międzynarodowego rynku e-commerce.

Publikacja: 25.06.2018 15:24

Możliwości międzynarodowego handlu elektronicznego – Pobierz bezpłatny raport

Raport idealnie trafia w biznesową koniunkturę. Gwałtownie rozwijająca się w ostatnich latach branża e-commerce (czyli zakupów w sieci) już na zawsze zmieniła obraz globalnego handlu. Począwszy od nawyków klientów, poprzez sposób transportu zamówionych towarów, po rosnące słupki sprzedaży dostawców i producentów działających w sieci. Co więcej, branża cały czas ewoluuje. Wprowadza nowinki technologiczne w obszarze dostaw i cały czas upraszcza procedury po stronie klienta. E-rynek jest na fali wznoszącej i wydaje się, że tylko „sky is the limit”. Ken Allen - CEO DHL Express zauważa w wstępie do raportu: „Handel międzynarodowy nie jest nowym zjawiskiem. Historia pokazuje, że już 5000 lat temu cywilizacje brały czynny udział w wymianie towarów na różnych kontynentach.” To, co wyróżnia dzisiejszą branżę e-commerce, to użycie niezwykłych technologii w służbie handlu, wielkie wyczulenie na potrzeby klientów oraz wyjątkowa szybkość przemieszczania się produktów.

Raport w dużej części opiera się na ankiecie przeprowadzonej wśród e-sprzedawców. Autorzy raportu informują, że „opinie przedstawione w raporcie oparto na handlowej ankiecie sprzedawców detalicznych i producentów, obejmującej ok. 1800 odpowiedzi udzielonych w sześciu krajach (USA, Chiny, UK, Niemcy, Brazylia i Singapur), ponad 60 rozmów odbytych ze sprzedawcami i producentami świadczącymi pomyślnie transgraniczne usługi wysyłkowe, a także z ekspertami w dziedzinie e-handlu transgranicznego.”

 

RYNEK TRANSGRANICZNY SIŁĄ NAPĘDOWĄ BRANŻY E-COMMERCE

Rzućmy okiem na liczby. W 2015 roku dochód e-handlu transgranicznego wyniósł 300 mld dolarów, było to ok. 15% całego e-sektora. Eksperci spodziewają się, ze do 2020 roku rynek transgraniczny będzie rozwijał się w tempie 25% rocznie i dochód w 2020 roku sięgnie 900 mld dolarów. To przełoży się na 22% udział w globalnym rynku e-commerce.

A kto zyska na tym oprócz branżowych gigantów?

Wnioski są dość zaskakujące -> Pobierz bezpłatny raport.

 

USŁUGI WYSYŁKOWE KLASY PREMIUM

Na chwilę obecną, co 10 dolar przychodu w międzynarodowym e-commerce jest generowany z transakcji gdzie odbiorca wybrał opcję ekspresowej dostawy zamówienia. Wynika to z kilku powodów, które raport szczegółowo omawia.

 

ROSNĄCA KLASA KLIENTÓW TRANSGRANICZNYCH

 

Badania zachowań klientów wykazują, że transakcje zagraniczne nie są przypadkowe czy podyktowane nastrojem chwili. Według Google Consumer Barometr główne przyczyny zakupów to lepsza dostępność, atrakcyjna oferta i zaufanie do marki oraz sklepu. Więcej informacji w drugiej części artykułu.

Dostępność, oferta i zaufanie to klucz do budowania wizerunku w sprzedaży online.

Atrakcyjna oferta jest w dużej mierze związana z ceną, jednak należy pamiętać że poleganie na tego typu strategii w dłuższym czasie jest niezwykle trudne i może być ryzykowne , zwłaszcza na dojrzałych rynkach. Dlatego istotne jest budowane swojej oferty w oparciu o inne kategorie, którymi kierują się kupujący przy swoich wyborach.

 

E-sprzedawcy powinni zatem stawiać przede wszystkim na dostępność produktów i zaufanie.

Autorzy raportu wyczerpująco analizują te dwie kwestie – pobierz raport.

 

PRODUKTY NABYWANE NA RYNKU TRANSGRANICZNYM

 

Gdy zrozumiemy motywacje potencjalnych klientów do zrobienia zakupów za granicą powstaje pytanie: które produkty są najczęściej poszukiwane przez klientów? Ankieta przeprowadzona wśród klientów, na którą powołuje się omawiany raport, pokazuje, że są to w pierwszej kolejności produkty z kategorii modowej i elektronicznej.

 

Prawie 25%  objętych badaniem e-firm prowadzi sprzedaż wyrobów elektronicznych, 10%  wyrobów modowych, a dodatkowe 10% oferuje produkty z obu dziedzin. Ale np. ok. 50% e-sprzedawców oferuje produkty niemające nic wspólnego z elektroniką czy modą. Rośnie popyt na produkty z takich kategorii jak kosmetyki, artykuły dla zwierząt domowych, żywność i napoje czy artykuły sportowe. Jak widać rynek e-commerce nie zamyka się w jednym czy dwóch dominujących branżach.

 

Analiza popytu na poziomie krajowym potwierdza prymat elektroniki i mody. W Chinach natomiast 40% konsumentów zadeklarowało w badaniu dla Google Consumer Barometr zakup wyrobów branży kosmetycznej. Widać więc, że istnieje coś takiego jak lokalna, krajowa specyfika w popycie, co też może być szansą dla e-sprzedawców. Aby wykorzystać lokalny popyt na dany produkt producenci i sprzedawcy muszą przygotować się na posiadanie w danym kraju pracowników, którzy będą na bieżąco (poprzez działania marketingowe i sprzedażowe) dostosowywali ofertę do potrzeb klientów.

 

Szczegółowy wykaz poszukiwanych w sieci produktów dostępny jest tutaj.

 

OBLICZA E-SPRZEDAWCÓW KORZYSTAJĄCYCH Z POPYTU ZAGRANICZNEGO

 

Według badań, na które powołuje się raport, po uruchomieniu handlu międzynarodowego e-sprzedawcy mogą liczyć na 10% wzrost sprzedaży. 71% przepytanych e-sprzedawców spodziewa się wzrostu udziałów w sprzedaży transgranicznej. W odniesieniu do pojedynczej firmy możliwości wynikające z handlu transgranicznego wydają się nieograniczone. Na przykład Asos, brytyjski e-sprzedawca odzieży generuje obecnie ponad 40% swojej sprzedaży dzięki rynkom zagranicznym.

 

Jakie są najczęstsze obawy konsumentów związane z handlem transgranicznym?  W drugiej części artykułu znajduje się ich krótki opis.

 

Raport stara się odpowiedzieć na pytanie - kim są gracze na międzynarodowym rynku e-handlu? Wbrew pozorom nie są to tylko giganci, jak Amazon czy eBay. Środowisko e-sprzedawców ma wiele twarzy. Rozróżnia się przynajmniej cztery typy sprzedawców.

 

Giganci branży e-commerce – wśród e-sprzedawców stanowią zdecydowaną mniejszość, choć dochody, które generują są olbrzymie. Amazon 40% swoich przychodów osiąga poza USA, a Alibaba poza granicami Chin ma 10% swoich przychodów. Obecność tak dużych firm na tym rynku ma dwa oblicza. Mogą być zagrożeniem z powodu swojej wielkości i potencjalnej siły do zmonopolizowania branży. Ale mogą również, dzięki stosowaniu i ulepszaniu własnych rozwiązań logistycznych i z zakresu obsługi klienta, podnosić standardy e-zakupów.

 

Detaliści internetowi to grupa stanowiąca 28% ankietowanych. Detaliści nastawiają się przede wszystkim na rynek lokalny, ale e-sprzedawcy tego typu posiadają dostatecznie wyspecjalizowane oferty dopasowane do rynków zagranicznych. Takie firmy zajmują wiodącą rolę w Wielkiej Brytanii, gdzie stanowią 39% badanych, ale w Chinach już tylko 14%. Ta rozbieżność pokazuje ich duże uzależnienie od sprzyjających warunków społeczno-politycznych. W Wielkiej Brytanii sprzyja im wolny rynek i liberalne prawo. Chińscy detaliści internetowi nie mogą na to liczyć, co utrudnia ich możliwości rozwoju.

 

Podział e-sprzedawców na tych, którzy oferują jedną kategorię produktów (single-category) oraz tych, którzy oferują ich wiele (multi-category) pokazuje, że ci ostatni notują 20% wzrost przychodów ze sprzedaży transgranicznej. Niemal 80% sprzedawców multi-category spodziewa się wzrostu udziałów w sprzedaży międzynarodowej, a tego samego spodziewa się jedynie 55% sprzedawców single-category. Rozwój multi-category wydaje się o wiele bardziej opłacalny.

 

Detaliści stacjonarni to sprzedawcy realizujący usługi za pośrednictwem klasycznych sklepów i z podrzędnym kanałem sprzedaży internetowej. Stanowią 16% badanych. Mają z tych czterech typów sprzedawców najniższy przychód ze sprzedaży transgranicznej. Stoi przed nimi podwójne wyzwanie. Po pierwsze muszą rozbudować architekturę onlinę , aby konkurować z innymi na rynku e-sprzedaży. Po drugie, muszą znaleźć nowe metody odnoszenia sukcesów. Jak to ujmują autorzy raportu: „tak przeformułować sklepowe aktywa i procesy, aby miały znaczenie w cyfrowym świecie.”

 

Producenci prowadzący sprzedaż bezpośrednią są wedle raportu „wschodzącymi gwiazdami sektora sprzedaży transgranicznej”. Stanowią największą grupę ankietowanych – ok. 40% Deklarują wzrost o 1,3 razy szybszy niż średnia e-sprzedawców objętych ankietą. Uruchamiając własne e-sklepy zyskują dostęp do bazy klientów międzynarodowych bez posiadania licznych pośredników. Ich atutem mogą być stwarzane przez nich unikalne produkty lub marki, co zapewni im popyt wśród międzynarodowej klienteli. Dotyczy to choćby firmy Alessi, włoskiego producenta naczyń kuchennych czy producentów rękodzieła sprzedających swoje wyroby za pośrednictwem takich platform jak Etsy lub DaWanda.

 

Ponad 70% producentów spodziewa się wzrostu sprzedaży transgranicznej. Jednakże udział producentów prognozujących taki wzrost różni się w zależności od wielkości firmy. 36% dużych wytwórców ("duży" oznacza przychody powyżej 500 mln euro w skali roku) jest pewnych wysokiego wzrostu, a wśród małych producentów (przychody poniżej 500 mln euro  w skali roku) tak samo myśli 26%. Wpływ na to ma siła marki i większe zasoby. Korzystanie z usług klasy premium może być jedną z metodą, za pomocą której mali producenci mogą zrównoważyć te dysproporcje.

 

60% dużych producentów zadeklarowało większą sprzedaż transgraniczną niż krajową, w przypadku małych producentów było to 35%.

 

Jak w takiej sytuacji (gdy producenci sprzedają sami własne towary) mają radzić sobie sprzedawcy detaliczni?

Zachęcamy do lektury raportu – pobierz!

Biznes
Zwrot akcji w sprawie ratowania Poczty Polskiej. Andrzej Duda zablokuje wypłatę?
Materiał partnera
Promocja działań dla wspólnej przyszłości
Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa
Biznes
Niemcy: Europa jest otwarta na chińskie samochody, ale nie za wszelką cenę
Biznes
Firmy coraz więcej pieniędzy wydają na krajowy sport. Będzie rekord?