Wielkie pieniądze na Mundialu. Ile zarobią drużyny?

Piłkarskie Mistrzostwa Świata to oprócz prestiżu także wymierny zastrzyk finansowy dla uczestniczących w nich drużyn.

Aktualizacja: 13.06.2018 11:52 Publikacja: 12.06.2018 16:53

Wielkie pieniądze na Mundialu. Ile zarobią drużyny?

Foto: AFP

Pula nagród dla uczestniczących zespołów, przyznawanych przez FIFA, w tegorocznym turnieju wyniesie rekordowe 400 mln dolarów. Zdobywca Pucharu dostanie 38 mln dolarów – wynika z podsumowania firmy Nano Interactive.

Samo uczestnictwo w imprezie jest opłacalne z finansowego punkty widzenia. Każdy z 32 biorących w niej udział zespołów już na starcie otrzymuje 8 mln dolarów (prawie 30 mln zł) plus zwrot kosztów na poziomie około 1,5 mln dolarów.

Zdobywca drugiego miejsca na podium dostanie na osłodę 28 mln dolarów, trzeciego – 24 mln, a czwartego – 22 mln dolarów. Ćwierćfinaliści zainkasują po 16 mln dolarów. Nagrody na futbolowych mistrzostwach świata stale wzrastają. 20 lat temu – we Francji – cała pula wynosiła ledwie 103 miliony dolarów.

Polski zespół już za zakwalifikowanie się do turnieju w Rosji otrzymał do podziału 10,5 mln zł. Najwięcej przelano na konta Roberta Lewandowskiego oraz Piotra Zielińskiego - po 560 tysięcy zł. Na konto trenera Adama Nawałki wpłynęły 4 mln zł.

FIFA na ostatnim turnieju w Brazylii zarobiła na czysto 2,6 mld dolarów, odnotowując przychód na poziomie 4,8 mld dolarów, gdzie koszty stanowiły 2,2 mld dolarów. Eksperci szacują, że tegoroczne profity piłkarskiej federacji będą na podobnym poziomie co w trakcie poprzedniej imprezy. Natomiast Rosja na organizację imprezy wyda rekordową kwotę 19,2 mld dolarów.

Z kolei koncerny medialne Fox i Telemundo za 1,25 mld dolarów zakupiły od FIFA prawo do telewizyjnych transmisji meczów z mistrzostw w 2018 i 2022 r. I prawdopodobnie na tym nie stracą, bo dzięki piłkarskiemu turniejowi w Rosji, globalne wydatki na reklamę zwiększą się w tym roku o 7,4 proc. do poziomu 628 mld dolarów - tak wynika z prognoz firmy eMarketer. W Polsce rynek reklamowy może urosnąć, dzięki piłkarskiemu świętu, o około 5 proc. –przewidują eksperci Nano Interactive. Ich zdaniem obok bardzo dobrej koniunktury rynkowej, która nakręca wzrost wydatków na reklamę w naszym kraju, to właśnie mundial będzie główną przyczyną wzrostu całego rynku. W ubiegłym roku według firmy Starcom polski rynek reklamowy wart był 8,8 mld zł.

Głównymi sponsorami Mistrzostw Świata FIFA są firmy: Adidas, Coca-Cola, Grupa Wanda, Gazprom, Qatar Airways, Hyundai i Visa. Według szacunków ekspertów kwota, którą zapłaciły powyższe firmy za sponsoring jest zbliżona do tej z poprzedniej imprezy w Brazylii, czyli 1,6 mld dolarów.

Mundial rozpocznie się w czwartek 14 czerwca na stadionie Łużniki w Moskwie. Po ceremonii otwarcia w spotkaniu otwierającym imprezę reprezentacja Rosji zagra z Arabią Saudyjską.

Pula nagród dla uczestniczących zespołów, przyznawanych przez FIFA, w tegorocznym turnieju wyniesie rekordowe 400 mln dolarów. Zdobywca Pucharu dostanie 38 mln dolarów – wynika z podsumowania firmy Nano Interactive.

Samo uczestnictwo w imprezie jest opłacalne z finansowego punkty widzenia. Każdy z 32 biorących w niej udział zespołów już na starcie otrzymuje 8 mln dolarów (prawie 30 mln zł) plus zwrot kosztów na poziomie około 1,5 mln dolarów.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje
Biznes
Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu