Zysk netto Arctica w I kwartale 2018 r. spadł o ponad 34 proc., do 15,8 mln zł. EBITDA wyniosła 71,2 mln zł, o prawie 6 proc. mniej niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 789,7 mln zł i były o 2 proc. niższe niż przed rokiem.

Wyzwaniem dla Arctica są wysokie ceny celulozy, które mają kluczowe znaczenie dla rentowności segmentu papieru. - Dalszy wzrost cen celulozy wywiera presję na marże. Jednak w ciągu kwartału wprowadziliśmy podwyżki cen, które częściowo kompensują rosnące koszty, planujemy także kolejne podwyżki. Zmiany kursowe euro, dolara i korony szwedzkiej były w znaczącej części pozytywne dla segmentu papieru - skomentował Per Skoglund, prezes Arctica.

Jak podała spółka, na wyniki minionego okresu wpływ miały zakłócenia produkcji w zakładzie w Grycksbo, które wystąpiły podczas uruchomienia maszyny papierniczej PM10 po wdrożeniu planowanej inwestycji i przeprowadzeniu konserwacji oraz związany z tym przestój. Dodatkowo, w tym roku Wielkanoc wypadła w I kwartale, co również przyczyniło się do zmniejszenia sprzedaży w tym okresie. - Produkcja w I kwartale 2018 r. wyniosła 169 tys. ton (w porównaniu do 176 tys. ton rok wcześniej), przy korzystnej strukturze produktów, w tym zwiększeniu sprzedaży marki premium Munken. W minionym okresie podjęta została decyzja o inwestycji w wysokości 7 mln euro w rozbudowę elektrowni wodnej w papierni Munkedal, w celu wzmocnienia zrównoważenia środowiskowego zakładu, a także jego konkurencyjności - wyjaśnił prezes.

W przypadku szwedzkiej celulozowni Rottneros AB, w którym Arctic Paper posiada 51 proc. udziałów, w I kwartale br. przychody netto wzrosły o 15 proc. do 541 mln koron szwedzkich (wobec 472 mln koron rok wcześniej ), a EBITDA o 31 proc. osiągając poziom 101 mln koron (77 mln SEK).

- W minionym kwartale widoczne były ponownie korzyści wynikające z połączenia biznesowych operacji w segmencie papieru z naszymi większościowymi udziałami w produkującym celulozę Rottneros AB. Wyniki tego kwartału potwierdzają, że obrany kierunek rozwoju jest właściwy. Obecnie naszym priorytetem jest kontynuacja wdrażania naszej strategii zwiększania rentowności w segmencie papieru - podsumował Per Skoglund.