Dziś ten segment analityki danych to wielomiliardowy globalny biznes. Jego wartość to prawie 19 mld dol. Roczny wskaźnik wzrostu do roku 2024 szacowany jest na 10,3 proc. - prognozuje Research and Markets. Według analiz TogetherData popyt na systemy Business Intelligence (BI) w Polsce do 2020 r. wzrośnie o 30 proc. - BI to szeroko zakrojony proces informatyzacji przedsiębiorstw mający na celu podnoszenie ich konkurencyjności. Aplikacje i systemy informatyczne tego typu mają dwa zadania. Pierwszym jest uporządkowanie zettabajtów firmowych danych. Z kolei drugie polega na przedstawianiu wyników analizy w postaci zrozumiałych i czytelnych raportów - tłumaczy Paweł Brach, wiceprezes TogetherData.

Jak zaznacza, narzędzia tego typu nie są rozwiązaniami „pudełkowymi”. - Każdy taki system jest zbudowany od podstaw i w pełni dostosowany do specyfiki danej firmy. Analiza danych może dotyczyć każdego problemu trapiącego daną organizację. Przykładem jest np. zmniejszenie ryzyka biznesowego związanego z opóźnieniami w płatnościach czy wyjaśnienie przyczyny słabszej sprzedaży danego produktu - podkreśla.

Polskie firmy od lat z wielkim trudem przekonują się do analityki danych, w tym także do wykorzystania aplikacji BI. Według badań przeprowadzonych przez firmę Intel, raptem co piąte polskie przedsiębiorstwo wykorzystuje narzędzia z zakresu Big Data. Pod tym względem zajmujemy jedno z ostatnich miejsc w Europie. Teraz zaczyna się to zmieniać, a największe zainteresowanie rozwiązaniami BI widać wśród firm z takich branż, jak handel, finanse czy ubezpieczenia.