Polskie startupy mają unikalne technologie, ale to za mało

Eksperci MIT Enterprise Forum Poland przekonują, że aby zawojować międzynarodowe rynki potrzebne są nie tylko innowacyjne rozwiązania.

Aktualizacja: 08.08.2017 13:12 Publikacja: 08.08.2017 12:49

Foto: materiały prasowe

- W naszym kraju pojawia się coraz więcej startupów rozwijających technologie unikalne na skalę światową - twierdzi Magdalena Jabłońska, dyrektor operacyjna akceleratora MIT Enterprise Forum Poland, który jest jednym z kilkudziesięciu oddziałów MIT Enterprise Forum Global powiązanych z Massachusetts Institute of Technology.

Według niej samo rozwiązanie to stanowczo za mało. - Potrzeba zaangażowania i determinacji w realizowaniu kolejnych kamieni milowych, dobrze dopracowanego modelu biznesowego, jak również umiejętności dotarcia do potencjalnych inwestorów i zainteresowania ich swoim rozwiązaniem - mówi Jabłońska.

Przygotowania do ekspansji

Tę wiedzę MIT Enterprise Forum Poland stara się zaszczepić startupom jeszcze w trakcie akceleracji w Polsce. - Pomagają nam w tym polscy i międzynarodowi mentorzy, w tym specjaliści delegowani przez partnerów ścieżek branżowych akceleratora. Finalistów programu MIT Enterprise Forum Poland zapraszamy na Bootcamp w Bostonie. Dzięki temu mogą się przekonać, jak ogromna jest konkurencja i jak duże są wymagania rynku oraz jak często będą pytani o wyróżnik rynkowy, czyli tzw. secret sauce ich technologii - dodaje.

Pod koniec czerwca br. osiem startupów technologicznych, finalistów programu MIT Enterprise Forum Poland poleciało już do Bostonu. Tam mieli m.in. okazję poznać ekosystem MIT wspierający rozwój firm technologicznych na rynku amerykańskim oraz prezentować swoje rozwiązania przed inwestorami z USA. Brali udział w warsztatach realizowanych na campusie m.in. przez prof. Billa Aulet’a, uznanego autora Książek o przedsiębiorczości i startupach. Polskie startupy miały szansę na zaprezentowanie swoich rozwiązań przed potencjalnymi partnerami biznesowymi z USA.

- Dla nas, jako firmy, której zależy na komercjalizacji swoich technologii również za granicą, udział w Bootcampie miał podwójną wartość - komentuje Szymon Kubicki z Predictail, startupu, który opracował innowacyjną technologię pozwalającą na przewidywanie usterek dużych maszyn za pomocą analizy Big Data. To rozwiązanie zapobiega ponoszeniu wysokich kosztów związanych z naprawami i przestojami technicznymi. - Po pierwsze zobaczyliśmy nastawienie ludzi, którzy tworzą najbardziej innowacyjne projekty, poznaliśmy ich środowisko, zobaczyliśmy jak ci ludzie myślą, jak są ułożone procedury finansowe, prawne i techniczne tworzenia innowacji - kontynuuje. - To taka miękka rzecz. Jeśli chodzi o „twardszą” wiedzę, mieliśmy możliwość uczestnictwa w wykładach, podczas których dowiedzieliśmy się więcej na temat tego, jak wchodzić na rynek amerykański, jak wygląda tutaj zakładanie spółki, finansowanie i licencjonowanie produktów, jak współpracuje się z uczelniami - wylicza Kubicki.

Szansa na zagraniczny sukces

Podobnego zdania, co Szymon Kubicki, jest Jagoda Pieścicka z Nu Delta, startupu odpowiedzialnego za stworzenie oprogramowania, które w błyskawiczny sposób odczytuje dane zeskanowane z faktur i przyśpiesza proces wprowadzania dokumentów do programów księgowych. Według niej udział w Bootcampie stanowił olbrzymią wartość. - Zarówno merytoryczną, poprzez spotkanie takich osób jak Bill Aulet, jak i networkingową, dzięki dużej dawce spotkań i prezentacji. Przede wszystkim, poza merytoryką i poznaniem potencjalnych klientów i inwestorów, nauczyliśmy się prezentacji produktu przed wielonarodową publicznością. To dla nas olbrzymia motywacja dla dalszego rozwoju - zaznacza.

Według finalistów programu MIT Enterprise Forum Poland, udział w Bootcampie to przede wszystkim szansa na spojrzenie z innej perspektywy na realia rozwijania biznesu za granicą. Jak twierdzi Kamil Kipiel z Medical Simulation Technologies, startupu, który stworzył pierwszy na świecie symulator echokardiografii przezprzełykowej bazujący na rzeczywistych danych z tomografii komputerowej, to także ogromny kapitał relacyjny, który w biznesie jest niezbędny.

- Bootcamp w Bostonie to była przede wszystkim możliwość poznania ciekawych ludzi, szansa na zaprezentowanie swoich rozwiązań przed szerszą publicznością i inwestorami. Mamy nadzieję i przeczucie, że przełoży się to na bliższe relacje i umowy, które uda się podpisać z przedstawicielami tamtejszych firm. Udział w Bootcampie sprawił, że zaczęliśmy myśleć o założeniu spółki w USA, i prawdopodobnie w przeciągu najbliższych miesięcy uda się w otoczeniu Bostonu taką spółkę założyć  - dodaje Kamil Kipiel.

MIT dla startupów

Celem akceleratora MIT Enterprise Forum Poland jest połączenie potencjału początkujących, kreatywnych przedsiębiorców z infrastrukturą, doświadczeniem oraz zasobami dużych korporacji po to, aby zwiększyć ich szansę na rynkowy sukces nie tylko w Polsce, ale również za granicą. W rozwój startupów w ramach projektu zaangażowali się tacy rynkowi giganci jak PKO Bank Polski, Grupa PGNiG, KGHM Cuprum sp. z o.o. - Centrum Badawczo-Rozwojowe czy Grupa Adamed.

Partnerami wspierającymi program MIT EFP są również Visa, Hewlett Packard Enterprise Polska, Intel, Campus Warsaw, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce (SOOIPP) oraz Fundacja Bezpieczna Cyberprzestrzeń. Od strony prawnej startupy wspierane są przez kancelarie Wardyński i Wspólnicy oraz JWP Rzecznicy Patentowi.

- W naszym kraju pojawia się coraz więcej startupów rozwijających technologie unikalne na skalę światową - twierdzi Magdalena Jabłońska, dyrektor operacyjna akceleratora MIT Enterprise Forum Poland, który jest jednym z kilkudziesięciu oddziałów MIT Enterprise Forum Global powiązanych z Massachusetts Institute of Technology.

Według niej samo rozwiązanie to stanowczo za mało. - Potrzeba zaangażowania i determinacji w realizowaniu kolejnych kamieni milowych, dobrze dopracowanego modelu biznesowego, jak również umiejętności dotarcia do potencjalnych inwestorów i zainteresowania ich swoim rozwiązaniem - mówi Jabłońska.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika