#RZECZoBIZNESIE: Marek Jarocki: Ekspansja zagraniczna obca firmom rodzinnym

Firmy rodzinne czują się świetnie na polskim rynku, gdzie jest bliska i osobista relacja właściciela z klientem – mówi Marek Jarocki, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 10.05.2017 13:20 Publikacja: 10.05.2017 13:04

#RZECZoBIZNESIE: Marek Jarocki: Ekspansja zagraniczna obca firmom rodzinnym

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że jedną z najsilniejszych kompetencji, którą firmy rodzinne w sobie widzą to umiejętność budowania silnych, rentownych relacji z klientami. - Ten wynik w badaniu nas nie zaskoczył - stwierdził Jarocki.

- Lekko zaskakujące były dwie kompetencje w których rodzinni się czują tak sobie. Tylko ok. 43-46 proc. respondentów powiedziało, że kompetencje zarządzania ludźmi w firmach i nowe technologie są u nich w miarę na dobrym poziomie – dodał.

Gość zaznaczył, że firmy przyznały, iż nie czują się świetnie w nowych technologiach, ale jest to jedno z trzech najważniejszych wyzwań.

- Pracownicy w firmach rodzinnych to jest oczko w głowie. To jest kompetencja, która będzie decydować w przyszłości o powodzeniu jak opanować pokolenie X,Y,Z – tłumaczył.

Jarocki podkreślił, że firmy rodzinne same o sobie mówią, iż nie mają kompetencji związanych z ekspansją zagraniczną. - Nie czują się z tym komfortowo, nie wiedzą czy jest to warte zachodu lub po prostu nie potrafią – ocenił.

- Firmy rodzinne czują się świetnie tam, gdzie jest bliska i osobista relacja właściciela z klientem. To jest polski rynek – dodał.

Jarocki zauważył, że od kilku lat widać świadomość i tendencję do profesjonalizacji zarządzania. - Chodzi o to, żeby czerpać ze wzorców sprawdzonych i dzielić się między sobą najlepszymi praktykami – mówił.

- Jest potrzeba uzupełniania kompetencji i to się dzieje – dodał.

Zaznaczył, że polskie firmy rodzinne na tle zachodnich są ciągle małe. - Nawet największe polskie firmy plasują się w średniakach jeżeli chodzi o wysokość obrotów – mówił.

- Cechą wyróżniającą zachodnie firmy to ekspansja zagraniczna i otwartość na nowe rynki. Tego w Polsce jest mniej, ale pracujemy nad tym – dodał Jarocki.

Gość przyznał, że jedną z najsilniejszych kompetencji, którą firmy rodzinne w sobie widzą to umiejętność budowania silnych, rentownych relacji z klientami. - Ten wynik w badaniu nas nie zaskoczył - stwierdził Jarocki.

- Lekko zaskakujące były dwie kompetencje w których rodzinni się czują tak sobie. Tylko ok. 43-46 proc. respondentów powiedziało, że kompetencje zarządzania ludźmi w firmach i nowe technologie są u nich w miarę na dobrym poziomie – dodał.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów