Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Biznes

#RZECZoBIZNESIE: Artur Racicki: Najważniejsze kiedy startup startuje

tv.rp.pl
Dobrze jest zrobić coœ jako pierwszy, ale nie za wczeœnie, żeby rynek był gotowy. Czas zaczęcia jest bardzo ważny, często niedoceniany przez analityków, którzy patrzš na scenę startupowš – mówi Artur Racicki, prezes i współzałożyciel startupu technologicznego Social WiFi, goœć Pawła Rożyńskiego.

Goœć tłumaczył przyczyny czemu 95 proc. startupów nigdy nie zarabia na siebie i nie staje się rentowna.

- Często startup nie rozpoznał potrzeby. Tworzy usługę, której nikt póŸniej nie chce – mówił.

- Poza tym zanim zacznie zarabiać pienišdze przepali œrodki własne albo inwestorów i nie starcza na kolejne rundy. Biznes często nie dotrwa do momentu, kiedy zaczyna zarabiać – dodał.

Racicki podał przykłady błędów ze swojego doœwiadczenia.

- Tworzšc kafejkę internetowš założyliœmy, że obłożenia komputerów będziemy mieli przez 70 proc. czasu. W praktyce obłożenie wyniosło 30 proc. i po 3 miesišcach kafejka straciła płynnoœć finansowš. To jest przykład, że Excel wszystko przyjmie. Można tam wpisać różne dane, a rzeczywistoœć to weryfikuje – tłumaczył.

- Spółki też się wywracajš, ze względu wyboru złego momentu na start. Często za wczeœnie wychodzimy z innowacjš. Ludzie nie sš gotowi, albo technologia nie jest gotowa, przepustowoœć łšcz internetowych nie jest gotowa, żeby coœ przyjšć. Przed YouTube było kilka podobnych serwisów, ale brakowało infrastruktury, żeby mogły zaistnieć – mówił Racicki.

Goœć przyznał, że w Polsce brakuje œrodków na kolejne etapy rozwoju startupów. - Mamy firmę, która radzi sobie dobrze, generuje zyski nawet kilkumilionowe, ale żeby postawić kropkę nad i, stać się globalnym graczem, to trzeba dorzucić kilkadziesišt milionów złotych. Tu jest luka w finansowaniu – stwierdził.

Zaznaczył, że Polska jest bardzo dobrym miejscem dla startupów. - Problem jest tylko taki, że to jest mały rynek. Mamy wrażenie, że 40 mln to jest dużo, ale to jest mały rynek – ocenił.

- Jeœli robimy usługę chmurowš, softwarowš trzeba jš tworzyć na szerszy rynek – dodał.

Racicki podkreœlił, że moment kiedy się zaczyna jest ważny w biznesie startupowym. - Dobrze jest zrobić coœ jako pierwszy, ale nie za wczeœnie, żeby rynek był gotowy. Czas zaczęcia jest bardzo ważny, często niedoceniany przez analityków, którzy patrzš na scenę startupowš – mówił.

- Druga rzecz to zespół i egzekucja. Wszystko się opiera o egzekucję. Pomysł to jest element mało istotny, czasami w ogóle nieistotny. Sš ludzie, którzy potrafiš wprowadzić na rynek coœ absurdalnie niepotrzebnego, bo majš takš determinację. Dobrze jest mieć dobry produkt, ale egzekucja, czyli dobre dobranie ludzi i ciężka praca jest dużo bardziej istotne niż inwestycja, wsparcie inwestorów, biznesplan – dodał.


Racicki tłumaczył, że w startupach na poczštku nie ma procedur. - Zdarza się, że ludzie migrujš z działu do działu. W startupie można odnaleŸć się w różnym miejscu – mówił.

Przyznał, że Polska trochę zaistniała w pewnych obszarach, np. data science, big data. - Analiza danych to globalny kierunek. Dane sš zbierane ze wszystkich stron i chodzi o odpowiedniš analizę tych danych i zrobienie z nich użytku. To jest kierunek na wiele lat do przodu – prognozował Racicki.

- Inny obszar to technologia dla rolnictwa. Przybywa ludzi, gleby jałowiejš i trzeba znaleŸć technologie, które pozwolš nam przetrwać jako gatunkowi – kontynuował.

- Bardzo fajny sektor to fintech, który się œwietnie w Polsce rozwija – dodał Racicki.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL