Wyniki Vistula Group w 2016 roku: rekordy zgodne z oczekiwaniami

Wyniki minionego roku były rekordowe – podkreśla prezes krakowskiej Vistuli Grzegorz Pilch, w liście do akcjonariuszy. W tym grupa chce utrzymać tempo wzrostu przychodów i bronić podstawowej marży. Aktywniej myśli o przejęciach.

Aktualizacja: 14.03.2017 07:37 Publikacja: 14.03.2017 07:31

Wyniki Vistula Group w 2016 roku: rekordy zgodne z oczekiwaniami

Foto: www.vistula.pl

598,6 mln zł przychodów, 51,1 mln zł zysku operacyjnego i 35,2 mln zł zysku netto zanotowała grupa Vistuli w 2016 r. – podał właściciel marek Vistula, Wólczanka, Deni Cler i W.Kruk w sprawozdaniu skonsolidowanym za miniony rok. Tym samym przychody grupy Vistuli urosły rok do roku o 16,4 proc., zysk operacyjny o 17,9 proc., a zysk netto o 38,2 proc.

W kluczowym obszarze dystrybucji detalicznej przychody ze sprzedaży zrealizowane w segmencie odzieżowym wyniosły 334,1 mln zł i były wyższe o 20,2 proc. od osiągniętych w roku 2015, w tym w sieci franczyzowej segmentu odzieżowego, która na koniec roku 2016 liczyła łącznie 60 salonów, stanowiły 11  proc. przychodów segmentu odzieżowego ogółem. Przychody zrealizowane w segmencie jubilerskim wyniosły 235,8 mln zł, co oznacza wzrost o 15,7 proc. w stosunku do roku 2015.

Opublikowane dane są zbieżne z przychodami publikowanymi wcześniej przez grupę w ujęciu kwartalnym i miesięcznym oraz szacunkami analityków odnośnie do wyników za ostatni kwartał ubiegłego roku.

W samym IV kwartale ub.r. przychody grupy wyniosły 188,1 mln zł (o 17,8 proc. więcej niż przed rokiem), przy czym 111 mln zł wypracował segment odzieżowy (o 20,8 proc. więcej niż rok wcześniej), a 77 mln zł – jubilerski (wzrost o 13,9 proc. rok do roku). W ostatnim kwartale ub.r. zysk operacyjny grupy wyniósł 25 mln zł (wobec 18,1 mln zł rok wcześniej), a zysk netto 19,1 mln zł (12,2 mln zł rok wcześniej).

Jak informowała wcześniej Vistula,  grupa zakończyła rok z 366 salonów własnych i franczyzowych o łącznej powierzchni sprzedażowej wynoszącej 30,5 tys. m kw.. W 2016 roku otwarto w ramach grupy kapitałowej 52 nowe salony, co przyniosło wzrost netto łącznej powierzchni sprzedażowej w grupie kapitałowej o 9  proc. tj. o ponad 2,5 tys. m kw.

- W odniesieniu do roku 2017 zakładamy zwiększanie przychodów ze sprzedaży powyżej tempa przyrostu sieci detalicznej. Nasz cel w tym obszarze to utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu sprzedaży na poziomie zbliżonym do roku 2016 – podtrzymał w liście do akcjonariuszy Grzegorz Pilch, prezes Vistuli zapowiedzi z rozmowy z „Parkietem”.

- Naszym priorytetem będzie także optymalne wykorzystanie rosnącego potencjału rynku online poprzez przyspieszenie realizacji zamówień, zwiększenie dostępności oferty produktowej oraz doskonalenie sposobów jej prezentacji - zapowiedział.

Jego zdaniem, w bieżącym roku Grupa Kapitałowa będzie działać warunkach rynkowych zdeterminowanych przez zaostrzającą się konkurencję cenową oraz zmieniające się kursy walut, w których rozliczane są zakupy towarów importowanych oraz najem komercyjnych powierzchni handlowych, wyzwaniem będzie obrona marży brutto na sprzedaży tak by nie spadła o więcej niż 1 pkt. proc. w stosunku do roku 2016 – dodał Pilch.

W ubiegłym roku marża brutto na sprzedaży grupy spadła o 0,9 pkt. proc. do 52,1 proc.

Prezes podobnie jak wcześniej także teraz nie wykluczył przejęć. - Na koniec chciałbym podkreślić, że jakkolwiek filarem naszej strategii jest zrównoważony rozwój organiczny przy utrzymaniu dyscypliny kosztowej, to jednak rekordowe wyniki finansowe, stosunkowo niskie zadłużenie oraz stabilna pozycja rynkowa naszej grupy kapitałowej skłaniają nas również do coraz aktywniejszej analizy projektów akwizycyjnych – napisał prezes Vistuli.

- W naszym obszarze zainteresowania pozostają projekty detaliczne o rozpoznawalnych markach i uznanej pozycji rynkowej, których skala mogłaby w znaczący sposób uzupełnić nasze portfolio. W efekcie mogłaby powstać znacznie większa i bardziej dochodowa grupa detaliczna, co w konsekwencji przyniosłoby długoterminowy wzrost wartości spółki, który jako zarząd wraz z całym zespołem pragniemy w dalszym ciągu budować – ocenia Pilch.

Według naszych obliczeń, zobowiązania finansowe grupy (włączając leasing) wynosiły na koniec grudnia nieco ponad 125,6 mln zł, a po odliczeniu gotówki na kontach około 109 mln zł (około 1,6x EBITDA).

Dla zarządu Vistuli wyniki 2016 roku oznaczają dodatkowe wynagrodzenie. Spełnione zostały bowiem warunki programu motywacyjnego. Ponieważ zysk grupy w 2016 roku był wyższy niż 29 mln zł, a EBITDA większa niż 55 mln zł (wyniosła 65,3 mln zł), a w grudniu kurs utrzymywał się powyżej 2,53 zł zarząd może liczyć na premię w postaci 2 mln warrantów zamiennych na akcje.

Grupa opublikowała wyniki wcześnie rano. O godzinie 13-ej zarząd spotyka się z inwestorami i analitykami w Warszawie.

598,6 mln zł przychodów, 51,1 mln zł zysku operacyjnego i 35,2 mln zł zysku netto zanotowała grupa Vistuli w 2016 r. – podał właściciel marek Vistula, Wólczanka, Deni Cler i W.Kruk w sprawozdaniu skonsolidowanym za miniony rok. Tym samym przychody grupy Vistuli urosły rok do roku o 16,4 proc., zysk operacyjny o 17,9 proc., a zysk netto o 38,2 proc.

W kluczowym obszarze dystrybucji detalicznej przychody ze sprzedaży zrealizowane w segmencie odzieżowym wyniosły 334,1 mln zł i były wyższe o 20,2 proc. od osiągniętych w roku 2015, w tym w sieci franczyzowej segmentu odzieżowego, która na koniec roku 2016 liczyła łącznie 60 salonów, stanowiły 11  proc. przychodów segmentu odzieżowego ogółem. Przychody zrealizowane w segmencie jubilerskim wyniosły 235,8 mln zł, co oznacza wzrost o 15,7 proc. w stosunku do roku 2015.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Czego boją się polscy przedsiębiorcy? Już nie niestabilności politycznej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Coraz więcej Rosji na Węgrzech. Gazprom jest głównym sponsorem Ferencváros
Biznes
Wielka debata o przyszłości lasów. Ekolodzy i Lasy Państwowe przy jednym stole
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG