#RZECZoBIZNESIE: Cezary Wójcik: Likwidacja gimnazjów nie pomoże

Nasze uniwersytety wypadły w tym roku z rankingu najlepszych uniwersytetów na świecie. Mamy ogromny kłopot w szkolnictwie wyższym i to trzeba zmienić – podkreśla prof. Cezary Wójcik z SGH, założyciel Leadership Academy for Poland.

Aktualizacja: 25.10.2016 15:37 Publikacja: 25.10.2016 15:09

#RZECZoBIZNESIE: Cezary Wójcik: Likwidacja gimnazjów nie pomoże

Foto: Rzeczpospolita

PiS zapowiadał gruntowną reformę edukacji, w tym całkowitą likwidację gimnazjów i powrót do 8 lat szkoły podstawowej. W mediach pojawiają się jednak głosy, że reforma może zostać opóźniona o rok. Czy planowane zmiany wzmocnią polski system edukacyjny, żeby lepiej odpowiadał potrzebom rynku pracy?

- Ja mam tutaj wątpliwości. Nasz system edukacji na poziomie podstawowym i średnim jest obecnie dość dobry i bardzo często lepiej oceniany niż wynikałoby z poziomu zamożności naszego kraju. Zmiany, które teraz są realizowane, oznaczają tak naprawdę powrót do poprzedniego systemu, bo sprowadzają się przede wszystkim do wygaszenia gimnazjów i zmiany rozpoczęcia edukacji z 6 z powrotem na 7 lat. Nie jestem przekonany, czy te zmiany rzeczywiście wzmocnią nasz system szkolnictwa – twierdzi prof. Cezary Wójcik.

Pod względem edukacji podstawowej i średniej nie odbiegamy zatem znacząco od międzynarodowych standardów, zupełnie inaczej jest jednak w przypadku szkolnictwa wyższego.

- Nasze uniwersytety wypadły w tym roku z jednego z rankingu najlepszych uniwersytetów na świecie i systematycznie od 20 lat pogarszają swoją pozycję. Mamy ogromny kłopot w szkolnictwie wyższym i to trzeba zmienić – podkreśla prof. Wójcik.

W propozycji reformy znajdują się również aspekty, mające usprawnić szkolnictwo zawodowe. Czy proponowane zmiany będą wystarczalne?

- Minister Gowin rozpoczął taki proces głębokiej refleksji nad szkolnictwem wyższym i bardzo dobrze. Już w tym roku zostały wprowadzone pierwsze zmiany ustawowe. To są wprawdzie cały czas zmiany kosmetyczne, ale one generalnie idą w dobrym kierunku. Nie są jednak w żadnym stopniu fundamentalne, a reforma szkolnictwa wyższego jest po prostu konieczna – zaznacza.

Jakie są największe problemy szkolnictwa wyższego w Polsce?

- Problem bardzo często polega na niskiej jakości kształcenia, która w dużej mierze wynika z niskiej jakości badań i nauki. Jest bardzo dużo elementów, które się na to składają, ale esencja tego jest taka, że system szkolnictwa wyższego nie przyciąga najlepszych ludzi i nie stwarza im warunków do tego, by stawali się jeszcze lepsi – mówi.

Jak dodaje, osoby, które studiowały na najlepszych uczelniach za granicą i chciałyby wrócić do Polski i tutaj się rozwijać, często mają z tym problem.

Jak można to naprawić? W grę wchodzą oczywiście pieniądze, ale nie tylko.

- Dobrej nauki, na najwyższym światowym poziomie, nie stworzy się bez pieniędzy, ale to nie one są w najważniejsze . Wiele zależy od systemu zarządzania uczelniami i systemu wartości, który w nich obowiązuje – uważa prof. Wójcik.

Stworzymy w Polsce światowej klasy uniwersytet

Na szczęście podejmowane są już działania, które stwarzają dla młodych ludzi wyjątkowe możliwości do kształcenia swoich talentów. W tym roku wystartowała pierwsza edycja nowego programu Leadership Academy for Poland, realizowanego przy udziale profesorów Uniwersytetu Harvarda. Jego celem jest stworzenie w Polsce światowej klasy edukacji.

- Możemy być dumni, ponieważ stworzyliśmy w Polsce jeden z najlepszych tego typu programów na świecie i mówię to bez cienia wątpliwości. Chcieliśmy, żeby Akademia była unikalną i zmieniającą życie edukacją. Zrobiliśmy ankiety i sto procent naszych uczestników odpowiedziało, że tak faktycznie jest – podkreśla.

W Akademii bierze udział 40 osób wybranych spośród kilkuset kandydatów. W przyszłym roku planowana jest już kolejna edycja.

PiS zapowiadał gruntowną reformę edukacji, w tym całkowitą likwidację gimnazjów i powrót do 8 lat szkoły podstawowej. W mediach pojawiają się jednak głosy, że reforma może zostać opóźniona o rok. Czy planowane zmiany wzmocnią polski system edukacyjny, żeby lepiej odpowiadał potrzebom rynku pracy?

- Ja mam tutaj wątpliwości. Nasz system edukacji na poziomie podstawowym i średnim jest obecnie dość dobry i bardzo często lepiej oceniany niż wynikałoby z poziomu zamożności naszego kraju. Zmiany, które teraz są realizowane, oznaczają tak naprawdę powrót do poprzedniego systemu, bo sprowadzają się przede wszystkim do wygaszenia gimnazjów i zmiany rozpoczęcia edukacji z 6 z powrotem na 7 lat. Nie jestem przekonany, czy te zmiany rzeczywiście wzmocnią nasz system szkolnictwa – twierdzi prof. Cezary Wójcik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów