#RZECZoBIZNESIE: Agnieszka Staroń: Coaching pomaga w osiąganiu celów zawodowych

Czym jest coaching, co może wnieść do naszego życia zawodowego i czy zawsze jest on skuteczny?

Aktualizacja: 19.10.2016 15:57 Publikacja: 19.10.2016 15:49

#RZECZoBIZNESIE: Agnieszka Staroń: Coaching pomaga w osiąganiu celów zawodowych

Foto: Rzeczpospolita

- Osoba korzystająca z coachingu może wzmocnić dzięki niemu swoje mocne strony, zrobić przegląd własnych zasobów, wykonać plany i przeanalizować swoje pomysły dotyczące jakiejś zmiany, czy to zawodowej, czy prywatnej – tłumaczy Agnieszka Staroń, partner zarządzający Maga Consulting.

Czym różni się coaching od psychoterapii?

- Linia między coachingiem a psychoterapią jest bardzo cienka i niestety wielu coachów ją przekracza. Najprostszy rozdział polega na tym, że psychoterapia najczęściej sięga wstecz, dotyczy czegoś, co się w naszym życiu wydarzyło dawno temu (...). Coaching natomiast to jest praca nad konkretnym celem. Na pierwszych sesjach buduje się konkretny cel coachingowy i on prowadzi do czegoś, co jest dopiero przed nami – wyjaśnia.

Jak długo powinno się korzystać z pomocy coacha, by uzyskać zamierzone efekty?

- Tutaj jest bardzo różnie. Najczęściej jest to ok. 10 sesji. Odbywają się one zwykle co dwa-cztery tygodnie, czyli też niezbyt często, ponieważ coaching to tak naprawdę to, co się dzieje pomiędzy tymi sesjami, a więc czas, kiedy testujemy to, co wymyśliliśmy – mówi Agnieszka Staroń.

Ceny sesji coachingowych bardzo się wahają – mogą wynosić od 100 do nawet 5000 zł w zależności od tego, czy klientem jest osoba prywatna czy cała organizacja. Wpływ na cenę ma również stanowisko pracownika oraz obszar, w jakim coaching będzie prowadzony.

Na ile efektywna jest taka pomoc i rzeczywiście może zmienić coś w naszym życiu zawodowym?

- W 2014 r. były robione badania przez dwa różne instytuty w Australii i Anglii, które objęły w sumie blisko 650 menedżerów z 350 krajów. To były osoby, które korzystały z coachingu. Okazało się, że 89 proc. uczestników tego badania uznało, że coaching jest efektywny i był im przydatny – podkreśla Staroń.

- Ważne jest więc, żeby sobie odpowiednio wybrać coacha, spotkać się z kilkoma osobami, żeby wiedzieć, że to jest ta osoba, z którą możemy rozmawiać o często trudnych sytuacjach. I to jest rzeczywiście skuteczne, widzę to po swoich klientach – podsumowuje.

- Osoba korzystająca z coachingu może wzmocnić dzięki niemu swoje mocne strony, zrobić przegląd własnych zasobów, wykonać plany i przeanalizować swoje pomysły dotyczące jakiejś zmiany, czy to zawodowej, czy prywatnej – tłumaczy Agnieszka Staroń, partner zarządzający Maga Consulting.

Czym różni się coaching od psychoterapii?

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły