#RZECZoBIZNESIE: Marcin Chludziński: Gry to już nie zabawka, ale dobry biznes

Gry komputerowe to jest bardzo duża część polskiego eksportu. Polacy są kreatywni i dobrzy w tym sektorze - mówi Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Publikacja: 15.09.2016 14:16

#RZECZoBIZNESIE: Marcin Chludziński: Gry to już nie zabawka, ale dobry biznes

Foto: Rzeczpospolita

Kiedyś działalność Agencji Rozwoju Przemysłu kojarzona była przede wszystkim z procesami restrukturyzacyjnymi. W ostatnich latach jednak ARP coraz chętniej angażuje się również w rozwój innowacji w Polsce. W planach jest nie tylko wsparcie produkcji elektrycznych autobusów, ale również programu kosmicznego oraz branży gier wideo.

- Dla nas przemysł to również przemysł cyfrowy, robotyczny, programowanie czy branża kosmiczna – tłumaczy Marcin Chludziński. – Staramy się wspierać te branże rozwojowe, co jest zgodne ze Strategią Odpowiedzialnego Rozwoju pana wicepremiera Morawieckiego.

W Polsce mamy doskonałych inżynierów. Co jest naszą przewagą konkurencyjną na tle innych krajów, a w których obszarach wypadamy gorzej?

- Przemysł maszynowy i automatyka przemysłowa to są te gałęzie, które były tradycyjnie w Polsce silnie – podkreśla Chludziński.

- Z robotyką jest trochę gorzej. Musimy mocno pracować nad rozwojem polskich firm, które zajmują się zarówno produkcją robotów, ale również integracją systemów automatyki przemysłowej. Jesteśmy przedostatni w Europie, jeśli chodzi o współczynnik robotyzacji produkcji przemysłowej. To znaczy, że stoimy przed potężnym wyznawaniem związanym z nasyceniem automatyką przemysłową firm, co daje lepszą efektywność pracy, z którą mamy w Polsce duży problem – mówi prezes ARP.

Jak zaznacza, w kolejnych latach będziemy przede wszystkim dążyć do wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań zgodnych z koncepcją czwartej rewolucji przemysłowej (tzw. przemysłu 4.0). Musimy skupić się zatem na skonfigurowaniu linii produkcyjnych oraz maszyn w całościowy system, który wytworzy produkt ostateczny i da nam wartość dodaną.

ARP od lat jest również intensywnie zaangażowana w rozwój przemysłu stoczniowego. W jakiej kondycji są polskie stocznie?

- Przewagą Polski w przemyśle stoczniowym jest wysoka specjalizacja, zaawansowanie technologiczne i innowacyjność – podkreśla Chludziński. - Bardzo dobrze radzą sobie u nas firmy oferujące takie wyspecjalizowane produkty, jak na przykład usługi platform naftowych, lodołamacze czy statki związane z badaniami morza. Jesteśmy w tym obszarze jednym w liderów europejskich.

ARP dostrzegł również w ostatnim czasie ogromny potencjał w branży gier wideo i powołał spółkę ARP Games, której zadaniem jest wsparcie start-upów działających na tym rynku. – Gry komputerowe to jest bardzo duża część polskiego eksportu. To jest rynek, który się rozwija, rok do roku notujemy tutaj przyrost. Polacy są dobrzy w tym sektorze, są kreatywni i dobrzy w wymyślaniu historii i fabuł. Chcieliśmy dać szansę młodym artystom – wyjaśnia Chludziński.

Kolejnym projektem, który aktywnie wspiera ARP, są elektryczne autobusy (e-Busy). – Elektryczne autobusy mogą pomóc nam doskoczyć w bardzo szybkim tempie do poziomu zaawansowania technologicznego, który mają inni producenci, albo nawet zbudować tutaj przewagę konkurencyjną. Powinniśmy dążyć do wysokiej polonizacji produkcji, tzn. żeby te autobusy składały się z polskich części – podkreśla.

Polacy nie tylko chcą zapełnić ulice nowoczesnymi pojazdami, ale marzy im się również podbój kosmosu. ARP wspiera między innymi projekt PW-Sat2, realizowany przez studentów Politechniki Warszawskiej. - To nie jest w tej chwili duży sektor, ale uważamy, że jest bardzo przyszłościowy – zaznacza Chludziński.

Kiedyś działalność Agencji Rozwoju Przemysłu kojarzona była przede wszystkim z procesami restrukturyzacyjnymi. W ostatnich latach jednak ARP coraz chętniej angażuje się również w rozwój innowacji w Polsce. W planach jest nie tylko wsparcie produkcji elektrycznych autobusów, ale również programu kosmicznego oraz branży gier wideo.

- Dla nas przemysł to również przemysł cyfrowy, robotyczny, programowanie czy branża kosmiczna – tłumaczy Marcin Chludziński. – Staramy się wspierać te branże rozwojowe, co jest zgodne ze Strategią Odpowiedzialnego Rozwoju pana wicepremiera Morawieckiego.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika