Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Biznes

#RZECZoBIZNESIE: Violetta Hamerska: Hotele narzekajš na brak kultury Polaków

Rzeczpospolita
Rynek hotelowy w Polsce rozwija się dynamicznie. Jesteœmy coraz bogatsi i możemy pozwolić sobie na coraz większe luksusy. Kultura Polaków podczas urlopów wcišż jednak pozostawia wiele do życzenia.

To były rekordowe wakacje dla branży hotelarskiej. Polacy znacznie częœciej niż w ubiegłych latach decydowali się spędzić urlop w kraju i wypełnili po brzegi nawet najdroższe hotele.

- Ten sezon będzie wyjštkowo udany dla hotelarzy. Wszędzie w hotelach było pełno goœci, a w tych najlepszych w ogóle nie było miejsc już od czerwca. Ten rok to przełom dla naszej turystyki w Polsce – podkreœla Violetta Hamerska, Przewodniczšca Kapituły "Hotel Przyjazny Rodzinie".

Co na to wpłynęło? Czy tylko obawy przed rosnšcym zagrożeniem terrorystycznym na œwiecie? Violetta Hamerska przekonuje, że to przede wszystkim zasługa œwietnej infrastruktury w Polsce, która rozwinęła się dynamicznie w ostatnich latach.

- Œrednio w Polsce przybywa ok. 200 hoteli rocznie. Nasza baza hotelowa jest obecnie jednš z lepszych i najnowoczeœniejszych w Europie – zaznacza.

Jak dodaje, pojawia się również coraz więcej atrakcji wokół hoteli, w tym aquaparki, boiska czy przeróżne animacje, majšce umilić czas goœciom.

Zmieniajš się też trendy na rynku turystycznym. Coraz chętniej wyjeżdżamy w krótkie weekendowe podróże poza sezonem letnim i œwištecznym, na przykład na jesieni. Hotele coraz częœciej oferujš również specjalne pakiety dla starszych osób wypoczywajšcych z wnukami oraz dla podróżników z psami.

Jesteœmy coraz bogatszym krajem, więc możemy pozwolić sobie na większy luksus. Niestety w parze z poprawš sytuacji materialnej często nie idzie poprawa kultury osobistej. Mimo tego, że rynek rozwija się dynamicznie i polskie hotele dostosowujš się do coraz wyższych œwiatowych standardów, wcišż znaczny problem stanowiš sami goœcie i ich nieodpowiednie zachowanie podczas wypoczynku.

- Sami nawzajem jako goœcie często utrudniamy sobie życie, ale również zapominamy zupełnie o obsłudze hotelowej – mówi Violetta Hamerska i wyróżnia kilka takich typów goœci hotelowych.

- Najczęœciej spotykanym typem jest, jak ja to nazywam, „rodzina Adamsów”. Wszędzie jš widać i słychać, robi tornado w restauracji i zapomina w przestrzeni publicznej o tym, że można mówić półgłosem zamiast krzyczeć – zaznacza.

- Kolejny typ to „kosmici”, czyli osoby, które sš wiecznie zdziwione, że za dodatkowe usługi trzeba płacić – dodaje.

O złym zachowaniu Polaków w hotelach można niestety mówić bez końca. Czy obsługa jest przygotowana na radzenie sobie z tego typu problemami?

- Obsługa jest słabo przygotowana na takie zachowanie. Dzisiaj w naszych usługach hotelowych pracujš głównie młodzi ludzie. Brakuje teraz w obsłudze ludzi doœwiadczonych życiowo, którzy umiejš sobie poradzić z tymi trudnymi goœćmi, załagodzić sytuację. Młodzi ludzie natomiast sš przerażeni. Oni widzš, jak rozłożyć sztućce na stole, ale kompletnie sobie nie radzš ze sferš psychologicznš – podkreœla Hamerska.

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL